Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Cadeau

Cadeau 04 feb 2010 16:41 #1

Heerlijk verjaardagsfeest!
Wat was hij jong geweest!
Alles werd anders in
Dit ene jaar

Trots wees zijn pa op een
Tweedehandsautopet
Achter de scootmobiels
Stond hij al klaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Cadeau 05 feb 2010 00:55 #2

• Jaap van den Born
  • Jaap van den Born's Profielfoto
Kijk, zo moet dat

Re:Cadeau 05 feb 2010 09:01 #3

• Leonora
  • Leonora's Profielfoto
Of dat zo moet, vraag ik me af Jaap. De hoofdklemtoon ligt volgens mij niet op de -au- van autopet, maar op de -ee- van tweedehands. Los daarvan is autoped met een -d-.

Groetjes,
Leonora

Re:Cadeau 05 feb 2010 09:13 #4

Volgens mij ligt de klemtoon op au, of je zou de nadruk willen leggen op tweedehands, en dat is hier niet nodig. Ik puzzel nog even verder op deze, zelf vind ik regel 3/4 niet zo goed - 'jaar' stuit op 'verjaardag', en de inhoud van die zin voegt ook niet veel toe.

Re:Cadeau 05 feb 2010 12:01 #5

een verbeterde versie:

Heerlijk verjaardagsfeest!
Wat was hij jong geweest!
Alles werd anders met
Een gul gebaar

Trots wees zijn pa op een
Tweedehandsautoped
Achter de scootmobiels
Stond hij al klaar

Re:Cadeau 05 feb 2010 18:30 #6

• Jaap van den Born
  • Jaap van den Born's Profielfoto
Die autopet is een punt voor jou Leonora, ik bedoelde alleen het zesletergrepige woord na het geworstel hiermee eerder. Tweedehandsautopet - trouwens tweedehandsautoped ook - kan hier prima,het grappige is dat dit nu een woord is dat je op twee manieren kunt uitspreken.
Door je verbetering ontstaat wel een nieuw klemtoonprobleem, je moet wel een accent op Eén gul gebaar zetten, anders staat er un en klopt het niet meer.

Re:Cadeau 05 feb 2010 20:20 #7

• Leonora
  • Leonora's Profielfoto
Mijn beste Jaap,

Ik blijf bij mijn mening dat de hoofdklemtoon niet op twee ligt. Dat zou wel zo zijn als je duidelijk wilt maken dat het geen derde- of vierdehandsautoped is.

Omdat de hoofdklemtoon in het zeslettergrepige woord van een ollekebolleke op de vierde lettergreep moet vallen, is je opmerking dat het zo grappig is, dat het woord 'tweedehandsautoped' in dit ollekebolleke op twee manieren is uit te spreken, bovendien tamelijk verwarrend.

Groetjes,
Leonora

Re:Cadeau 05 feb 2010 20:53 #8

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1388
Leonora,
Ik val Jaap bij.
Een tweedehandsautoped koop je in de kringloopwinkel en is daardoor logisch niet nieuw.Alle spullen die je daar koopt zijn per definitie tweedehands of ouder.Daardoor vervalt de noodzaak van de klemtoon op 'tweedehands'. Je koopt daar ook bijv. een tweedehandsopklapbed of een -kamerscherm.
Gr. Bas Boekelo

Re:Cadeau 06 feb 2010 10:58 #9

Leonora, deze twee uitspraken vallen niet te rijmen:

"De hoofdklemtoon ligt volgens mij niet op de -au- van autopet, maar op de -ee- van tweedehands."

"Ik blijf bij mijn mening dat de hoofdklemtoon niet op twee ligt. Dat zou wel zo zijn als je duidelijk wilt maken dat het geen derde- of vierdehandsautoped is."

Het gaat er hier in de eerste plaats om dat het een autoped betreft, in plaats van een scootmobiel. De klemtoon kan dus goed op -au- liggen.

Jaap: het is een (1) gul gebaar dat alles kan veranderen. Die zin lijkt me dus niet noodzakelijk in strijd met de regels.

Re:Cadeau 06 feb 2010 12:03 #10

• Leonora Schreurs
  • Leonora Schreurs's Profielfoto
Dag Eelke,

Je hebt volkomen gelijk dat ik twee tegenstrijdige uitspraken doe. Het tweede citaat zou ik moeten herschrijven in die zin dat tweede in tweedehandsautoped een logische tegenstelling oproept enerzijds tussen derde- vierdehandsautoped etc. en anderzijds tussen nieuw van een nieuwe autoped. Zou de klemtoon op auto liggen dan zou dat benadrukken dat het niet om een fiets, een driewieler of whatever gaat, maar om een autoped. Dat lijkt me in dit gedicht niet aan de orde. Dus hoewel ik mijn argumentatie eerder foutief formuleerde, blijf ik erbij dat de hoofdklemtoon van het woord tweedehandsautoped in een normale context op de eerste lettergreep ligt.

De opmerking van Jaap dat het zo grappig is dat dit woord in de zesde regel van jouw ollekebolleke op twee manieren uit te spreken is, slaat natuurlijk de plank mis. Het is juist de meeste stringente regel van Drs. P voor deze vorm dat de hoofdklemtoon op de vierde lettergreep ligt.

Grroetjes,
Leonora

Re:Cadeau 06 feb 2010 12:17 #11

"Zou de klemtoon op auto liggen dan zou dat benadrukken dat het niet om een fiets, een driewieler of whatever gaat, maar om een autoped. Dat lijkt me in dit gedicht niet aan de orde."

Dat is nu juist waar het om draait: het gaat om de tegenstelling tussen de scootmobiels en de autoped. Hij ziet, en hoopt op, de scootmobiels: hij krijgt de autoped die daarachter verscholen staat. Ik wil dus benadrukken dat hij geen scootmobiel krijgt, maar juist een áutoped (dat hij ook nog tweedehands is, is bijkomend leed).

Re:Cadeau 06 feb 2010 12:25 #12

• Leonora
  • Leonora's Profielfoto
Dag Eelke,

Wat je nu vertelt was me absoluut niet duidelijk en ook nu -na je uitleg- kom ik zonder die uitleg niet op de interpretatie die jij de lezer wilt suggereren: het gedicht geeft daar geen aanleiding toe. Zou dat alleen aan mijn manier van lezen liggen?

Groetjes,
Leonora

Re:Cadeau 06 feb 2010 12:29 #13

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Eelke Prins heeft gewoon gelijk. Het gaat hier om het voorwerp,niet om de vraag of het gebruikt is. Tweedehands heeft van zichzelf de klemtoon op hands."Het is een tweedehándsje". Gr. Bas Boekelo

Re:Cadeau 06 feb 2010 12:44 #14

• Leonora
  • Leonora's Profielfoto
Beste Bas,

De logica ontgaat me van jouw redenering dat de klemtoon in het woord tweedhandsautoped op AU ligt omdat de klemtoon in het woord tweedehands op HANDS ligt.

Groetjes,
Leonora

Re:Cadeau 06 feb 2010 12:52 #15

"Wat je nu vertelt was me absoluut niet duidelijk en ook nu -na je uitleg- kom ik zonder die uitleg niet op de interpretatie die jij de lezer wilt suggereren: het gedicht geeft daar geen aanleiding toe. Zou dat alleen aan mijn manier van lezen liggen?"

Dag Leonora,

Deze ob is voor jou duidelijk nog niet goed genoeg. Mijn manier van schrijven sluit dus nog niet genoeg aan bij jou manier van lezen. Het ligt dus vooral aan mij, want ik kan daar het makkelijkst iets aan veranderen.

Hartelijke groet,

Eelke

Re:Cadeau 07 feb 2010 14:18 #16

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Leonora,

Ik had de indruk dat jij twéédehands zegt ipv tweedehánds.
Maar niemand zegt tweedehándsautoped. En je zegt alleen twéédehandsautoped als je het verschil met derde of ouder aan wil geven. Kerk in kérktoren verliest de klemtoon aan dórps in dórpskerktoren.

Ik begrijp wel waarom jij twéédehandsautoped leest, want ik moet toegeven dat ik het OB pas begreep ná uitleg van Eelke. Het ligt dus niet aan jouw manier van lezen, maar aan E's manier van schrijven.
Gr. Bas Boekelo

Re:Cadeau 07 feb 2010 14:20 #17

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Eelke,
Ik had ook je uitleg nodig om het OB te begrijpen. Gr, Bas Boekelo

Re:Cadeau 08 feb 2010 09:27 #18

• Leonora Schreurs
Dag Bas,

Je hebt gelijk: de klemtoon bij 'tweedehands' ligt op 'hands'. Maar Van Dale zegt:
'bij attr. gebruik is tweede beklemtoond'. En dat is hier dus aan de hand. Vandaar dat 'tweedehandsautoped' geen goed woord is voor r. 6 in een ollekebolleke. En daarin heb ik gelijk, denk ik.

Groetjes,
Leonora.

Re:Cadeau 08 feb 2010 11:00 #19

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Ik blijf het met je oneens. Gr. Bas Boekelo.

Re:Cadeau 08 feb 2010 11:11 #20

• Leonora Schreurs
Dag Bas,

Je ontkent dus de autoriteit van Van Dale? Dan wordt het moeilijk om zakelijk over deze kwestie te praten.

Groetjes,
Leonora
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief