Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: De kransslagader

De kransslagader 30 mrt 2017 09:58 #1

• monnhauser
  • monnhauser's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 403
Wat is de meest complexe versvorm? Misschien is dit een kandidaat: de kransslagader.

Eerste vereiste: een versje van 14 regels die elk uit 14 letters bestaan. Het metrum is zelf te kiezen. In het voorbeeld hieronder is gekozen voor 14 regels van elk 5 lettergrepen.

Tweede vereiste: in ieder geval rijmen de regels 4 en 8 op elkaar en 11 en 14. (De regels 3, 6 en 9 hebben in het onderhavige voorbeeld ook dezelfde rijmklank, dat is een bonusje.)

papieren tissue

proppen in een la
avonden vol hoop
potlood, gom, etui
inval, zin, delete

eindeloze sleur
reviseer, herzie
eigenzinnig man
nietig is ie niet

tempert de ennui
inventieve klus
solitaire dwaas

strikt individu
uiterst mal idee
evengoed de baas

Derde vereiste: de slotletter van elke regel is de beginletter van de volgende.

Vierde vereiste: het vers is een acrostichon. De beginletters vormen de titel, bestaande uit een woord van 8 letters (of twee van 4) en een woord van 6 (of twee van 3) letters.

Een waarschuwing: sommige letters (de ij met name) lenen zich niet goed voor de kransslagader. Dat heeft te maken met het ultieme doel van dit vers: het vormt het levensbloed van een sonnettenkrans.

Alle 196 regels van deze sonnettenkrans beginnen achtereenvolgens met de beginletters van de kransslagader. Dat levert 14 acrostichons. Het meestersonnet is het 15e acrostichon. Dat begint met de titel van de kransslagader zelf.

Idealiter is de kransslagader ook thematisch verwant aan de sonnettenkrans, maar dat is natuurlijk een peulenschil.

De sonnettenkrans in kwestie is zojuist gepost.

Veel succes!
Enjambeert niet!
Laatst bewerkt: 30 mrt 2017 09:59 door monnhauser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De kransslagader 30 mrt 2017 16:15 #2

Monnhauser, indrukwekkend allemaal. Wil de echte dichtpuzzelaar opstaan!

Helaas gaat de kransslagader-uitdaging zo niet mijn pet dan toch mijn plezier te boven. Dus verwacht geen pogingen van mij in deze categorie. Maar andermans/-vrouws producten zal ik met plezier gemixt met verbijstering lezen :unsure: .
Laatst bewerkt: 30 mrt 2017 16:15 door Hendrikje de Koning.

De kransslagader 30 mrt 2017 17:09 #3

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1656
Is het een poging een nieuwe variant op het sonnet te intruceren of een uit de hand gelopen rederijkersgrap? De vomreisen zijn zo mal en voegen niks toe aan het vers, dat ik me aansluit bij Hendrikjes voornemen hier niet aan te beginnen. Jammer, want over het algemeen worden nieuwe bedenksels hier met enig enthousiasme uitgeprobeerd.

De kransslagader 30 mrt 2017 20:38 #4

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1656
Ik trek die bewering onder het maken van nederige excuses terug, Monnhauser: ik heb je naam verwisseld met die van een ander. En dat is onzorgvuldig. Wat blijft staan zijn mijn welgemeende complimenten bij je sonnettenwerk.

De kransslagader 31 mrt 2017 10:23 #5

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 135
Eerste knuppel in het hoenderhok: als Onze Taal spreekt over ennui, wordt dat gedaan met een onzijdig lidwoord. Dat lijkt mij passend(er).

De kransslagader 12 juli 2022 14:53 #6

• Don Cennui
  • Don Cennui's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Autist, Denker
  • Ontvangen bedankjes 79
Hoi Monnhauser,

Ik kwam gisteren deze uitleg van je tegen. Leerzaam!

Grappig dat ik in mijn babbelkransje ;) eenzelfde soort constructie gecreëerd heb, dat ook per se zo wilde hebben, vanwege de acrostichon-eis die ik mezelf gesteld had. De centrale idee hiervan bracht voorts (zeer tot mijn ergernis) een hele reeks extra eigen moeilijkheden met zich mee, maar daar hoef ik je vanzelfsprekend verder niks meer over te vertellen. B)

Ik heb tegelijkertijd echter niet bedacht het ook nog eens zó extreem als in jouw uitwerking dicht te timmeren. Ach, nou ja, wie weet voor een volgende keer... :lol: Ik heb wel mijn best gedaan in al die titels ook een soort van mini-gedichtje te creëren, al vind ik deze met jouw versie vergeleken maar wat povertjes gelukt. Soit!

Een ander verschil: mijn kranstitel verwerkt in de 'kransslagader' heeft twee valide lezingen, dus zowel éen aan de linkerkant, als éen aan de rechterkant, van die kransslagaderkolom dus. Een spiegel-acrostichon (?) a.h.w. Ontdek het zelf! :P

En als totaal onverwachte bonus, die ik pas vanochtend ineens bemerkte (eindelijk bevrijd van het kransscheppingswerk, hèhè): de Latijnse vertaling van de eigenlijke kranstitel bevat óok 14 letters.

(En dat ik 'm met een - zij het wat flauwe maar toch - ook uit 14 letters bestaand anagram heb gelanceerd, dat heb je al gezien.)

Het dichttimeren kan dus nog veel extremer... :blink:

Beste groet, D.
Show, don't tell.

It's not personal, it's just poetry.

"Dichters liegen de waarheid." (Bertus Aafjes)

Bloesem
    Te dichten is als water op het fruit
    In rijp bevroren uit een elfde spuit
Laatst bewerkt: 12 juli 2022 15:49 door Don Cennui.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Op een hoentje

Hoen
Pixabay

Een hoentje uit Alblasserdam
dat onlangs uit de legkast kwam