Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: In de Jumbo - een florette

In de Jumbo - een florette 08 mei 2026 08:39 #1

  • René Turk
  • René Turk's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1115
  • Ontvangen bedankjes 2080
In de Jumbo

ik liep gekromd en uit de pas
door gangen waar ik nimmer was
de mensen hadden dikke pret
toen ik een toren had geplet van ananas

een tocht vol weerstand, in de war
hun wijzen, zuchten en gesar
ik deed mijn best, toch bleef het pet
en ramde door mijn vaart ook net jouw volle kar

de klap was hard, je leek fragiel
toen jij daar in mijn armen viel
de tijd werd voor ons stilgezet
wat raar toch kon het lopen met een wiebelwiel



r7 eindigde op 'ging het pet‘
Laatst bewerkt: 08 mei 2026 22:16 door René Turk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jumbo - een florette 08 mei 2026 12:42 #2

Hoi René,

Leuk gedicht. Leest prettig. Bij regel zeven denk ik: pet gaan, is dat wel een uitdrukking? Iets IS pet of iets GAAT mis, m.i.

Groeten,
Riet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: René Turk

Jumbo - een florette 08 mei 2026 13:16 #3

  • René Turk
  • René Turk's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1115
  • Ontvangen bedankjes 2080
Goh, Riet, daar schrijf je wat...

Je redenering lijkt hout te snijden, maar ik weet het niet...

Zou 'bleef het pet' kunnen?

Of anders toch maar 'was het pet' waarschijnlijk...

Grote groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jumbo - een florette 08 mei 2026 15:28 #4

Interessante vraag. Volgens Van Dale betekent 'pet': 'knudde, niets gedaan'. Daarna worden 'dat is (naatje) pet' en 'zo is het pet' genoemd als uitdrukkingen, beide met 'is' dus. Toch gebruik ik het zelf ook weleens met 'gaan'. Hoe ging het? Pet. Dat zou volgens Van Dale prima moeten kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: René Turk

Jumbo - een florette 08 mei 2026 16:04 #5

Christian,
Hoe ging het? Pet. Dat zou volgens Van Dale prima moeten kunnen.
Zoals jij het hier gebruikt, kan het heel goed. Maar dan maak je twee zinnen en laat je in de tweede zin 'Het was', weg. Ik heb de combinatie met 'gaan' in Van Dale niet gevonden.

René,
'Bleef pet', kan denk ik wel, want daarna ramde je ook nog die volle kar.
Misschien kun je anders iets met deze uitdrukkingen:
dat gaat boven mijn pet­(je), dat gaat mijn pet te boven
dat gaat boven mijn verstand, dat begrijp ik niet

uitdrukking ik kan er met mijn pet niet bij
ik begrijp het niet

Je vindt er vast wel iets op :-)

Groeten,
Riet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: René Turk

Jumbo - een florette 08 mei 2026 17:44 #6

  • René Turk
  • René Turk's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1115
  • Ontvangen bedankjes 2080
Ha Riet,

Om in de verhaallijn te blijven heb ik er 'bleef‘ van gemaakt.

Dankjewel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jumbo - een florette 08 mei 2026 18:52 #7

Leuk, zo'n florette! Echt een interessante vorm, die verlengde slotregel in het kwatrijn biedt leuke mogelijkheden.
Het duurde wel tot r.8 voor ik doorhad waar dit vers zich afspeelde - ondanks de titel, het zal wel aan mij liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jumbo - een florette 08 mei 2026 20:38 #8

  • René Turk
  • René Turk's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1115
  • Ontvangen bedankjes 2080
Hi Christiaan,

Lang geleden las ik voor het eerst jouw florette.
Ik was en ben onder de indruk. Ik was ook wel een tikje verbaasd dat hij niet in je bundel stond. De florette stond door jouw vers al lang op mijn verlanglijstje, maar ik vond niet gauw iets wat zich ervoor zou lenen.

Met je laatste zin zeg je veel. Misschien is hij toch een tikje onduidelijk terwijl het ook een beetje mijn bedoeling was het pas op het eind helemaal prijs te geven. In reactie hierop heb ik de titel een klein beetje aangepast.

Dank voor je reactie.

Grote groet,
Laatst bewerkt: 08 mei 2026 22:18 door René Turk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jumbo - een florette 09 mei 2026 20:28 #9

Wat leuk dat mijn vers uit 2018 (!) je inspireerde. En nog leuker: je hebt m'n bundel gelezen! Zeer vereerd.
De reden dat de florette niet in Blauwig Licht kwam, was dat het toch wat te tijd- en plaatsgebonden was (geen idee of die trein nog rijdt, of dat 'ie alweer opgeheven is, eigenlijk).
Goede reden om er weer eens eentje te schrijven. Zo houden we elkaar op HVV lekker bezig. :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jumbo - een florette 09 mei 2026 21:12 #10

  • René Turk
  • René Turk's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1115
  • Ontvangen bedankjes 2080
Voor ik op het forum kwam bestelde ik de oude Lichtvoetigjes. Ik ken je al een tijdje : )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Christiaan Abbing
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Ollekebolleke



Eén heette Balthasar
Eén heette Melchior
Eén heette Caspar
En één heette Piet

(Deze had echter een
Zingendezaagconcert
Met zijn regering
En was er dus niet)

Uit: Kijkvoer & leesgenot