Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Eng

Eng 13 mei 2026 21:33 #1

  • Wim Gabriels
  • Wim Gabriels's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 575
  • Ontvangen bedankjes 1750
Eng

Ik leef graag ruim en comfortabel
maar alles lijkt te klein voor mij.
Zo werd mijn leven miserabel.
Mijn schoenen knellen. Allebei!
Het fietshok is te nauw bemeten,
ik pas niet op de keldertrap.
En altijd moet ik rechtstaand eten,
de keuken is gewoon te krap.
Mijn mok, daar zit een muizenoor aan.
De tuin is ook al ondermaats.
Zo kan ik nog wel even doorgaan,
helaas is hier te weinig plaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eng 14 mei 2026 19:03 #2

  • Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1886
  • Ontvangen bedankjes 2333
Hoi Wim,
Hij is erg leuk. Regel 9 lijkt mij iets te ruim bemeten, trouwens. Bij nader inzien: de klemtoon op oor valt wat ongemakkelijk.
Groet,
Jaap
Laatst bewerkt: 14 mei 2026 19:04 door Jaap Bakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Wim Gabriels

Eng 14 mei 2026 20:28 #3

  • Wim Gabriels
  • Wim Gabriels's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 575
  • Ontvangen bedankjes 1750
Dag Jaap,

Dank je!

Het muizenoor werkt inderdaad niet helemaal. Ik had een klemtoon op "-oor" en "-aan" nodig (dubbelrijm met r.11), maar de muis gaat met de hoofdklemtoon van het muizenoor aan de haal. "Piepklein oor" was om die reden misschien beter geweest, maar uiteindelijk vond ik het muizenoor te leuk...

Beklemde groet
Wim
Laatst bewerkt: 14 mei 2026 20:29 door Wim Gabriels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Jaap Bakker

Eng 14 mei 2026 22:31 #4

  • Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1886
  • Ontvangen bedankjes 2333
Misschien ben ik wel een kniesoor... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Wim Gabriels

Eng 15 mei 2026 11:44 #5

  • Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2937
  • Ontvangen bedankjes 3053
In nummer 3 - 2026 van Onze Taal pagina 62 - 63 staat een interessant artikel over klemtonen, getiteld 'Het hangmateffect' met als ondertitel: Hoe je ritmegevoel het vaak wint van de klemtonen uit het woordenboek. De auteurs zijn Fieneke Jochemsen en Yfke de Jong. Helaas ben ik niet handig genoeg om het hier te plaatsen. Misschien kan iemand dat wel doen.

Groetjes,
Frits
Laatst bewerkt: 15 mei 2026 11:47 door Frits Criens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Wim Gabriels

Eng 15 mei 2026 14:23 #6

  • monnhauser
  • monnhauser's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Berichten: 250
  • Ontvangen bedankjes 384
Hier is een artikel uit 1992 (ook al eerder gepost hier) dat het beschrijft:

www.dbnl.org/tekst/_taa014199201_01/_taa014199201_01_0049.php
Enjambeert niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Wim Gabriels

Eng 15 mei 2026 15:20 #7

  • Wim Gabriels
  • Wim Gabriels's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 575
  • Ontvangen bedankjes 1750
Frits, monnhauser,

dank je wel, erg interessant!

Het artikel in Onze Taal is hier te vinden (doorbladeren naar p.62): onzetaal.nl/tijdschrift/03-2026/bladerboek

hangmatgroeten,
Wim G
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eng 15 mei 2026 15:56 #8

  • Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1886
  • Ontvangen bedankjes 2333
Wellicht interessant, maar volgens mij niet relevant. Bij het hangmateffect gaat het om het vermijden van klemtoonstapeling, maar in het betwiste voorbeeld uit Wims vers, moet je juist de klemtoon verschuiven zodat ze dicht bij elkaar staan om schrikkelrijm te vermijden.Als je nou eerst de regel met "doorgaan" hebt en vervolgens de betwiste regel, zou je wat makkelijker geneigd zijn die regel uit te spreken met de klemtoon op "oor", omdat je dat min of meer gewend was. Ik blijf toch kniezende in deze.
Laatst bewerkt: 15 mei 2026 15:58 door Jaap Bakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Wim Gabriels

Eng 15 mei 2026 16:45 #9

  • Wim Gabriels
  • Wim Gabriels's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 575
  • Ontvangen bedankjes 1750
Een mogelijk alternatief voor r.9:

Het doet mijn appetijt teloorgaan.

Beter, of niet?

Beklemtoonde groeten
Wim G
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eng 15 mei 2026 18:02 #10

  • Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1886
  • Ontvangen bedankjes 2333
Technisch beter, zou ik zeggen. Maar goed, dat is een persoonlijke afweging. Je hebt veel bedankjes en zelf ook een persoonlijke voorkeur natuurlijk.
Ruime groet,
Jaap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Wim Gabriels

Eng 16 mei 2026 11:07 #11

  • Steven van der Burg
  • Steven van der Burg's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • De rijmende rijder
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 548
Als figurant op dit toneel
zeg ik maar liever niet te veel.
Maar als u mij mijn gang liet gaan,
dan riep ik: "Wim! Laat het zo staan!"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Wim Gabriels

Eng 16 mei 2026 11:21 #12

  • Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2937
  • Ontvangen bedankjes 3053
helemaal mee eens, Steven.

Groetjes,
Frits
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eng 16 mei 2026 23:09 #13

  • Wim Gabriels
  • Wim Gabriels's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 575
  • Ontvangen bedankjes 1750
Ik zal het oordeel van de meerderheid volgen en het tot nader order zo laten staan.

democratische groeten
Wim G
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Hendrikje de Koning
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Siem





Siem de Haan is een van de minder bekende light-versedichters van Nederland, maar daar kan een einde aan komen als je hier een bezoekje brengt.