Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Knoal

Knoal 19 mei 2026 17:48 #1

  • Steven van der Burg
  • Steven van der Burg's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • De rijmende rijder
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 548
[
Zo'n Jaap Bakker toch... Komt met een foto uit Stadskanaal aanzetten voor zijn afbakvers. Toen ik in 2019 voor het laatst (het was rond het overlijden van mijn moeder) door de Veenkolonie liep, broedde ik op een vers, waarvan de gimmick was dat (het) Stadskanaal onder water zakte, verdronk... Als het ware, natuurlijk want Stadskanaal luctort et emergoot altijd. En verder wilde ik niet betogen dat ik het dorp ontgroeid ben (dat vind ik aanmatigend). Misschien is het eerder andersom...

Negeer het gerust (heb ik ook zeven jaar gedaan):

Knoal

Het Stadskanaal
weerspiegelt tussen Gele Klap
en Buiner Sluis mijn jeugd als grap
terwijl ik door het heden stap

De Beune*, Ubbo**... Dwalen rond
het Stadskanaal
Verliefd op Fenny (lang en blond)
uit weet ik welke Drentse Mond***

Het is nu onbekend gebied
ik loop hier rond maar ik zie niet
het Stadskanaal
dat ik als jonge man verliet

De Veenkolonie draaide door
Ik merk dat ik hier niet meer hoor
en werd een onbekende voor
het Stadskanaal

*Jeugdsoos
**Ubbo Emmius Lyceum
***Buinermond, Drouwenermond, Gasselternijveenschemond

Geen noot: Gele Klap
en Buiner Sluis zijn een brug en een sluis in Stadskanaal.
Laatst bewerkt: 19 mei 2026 18:01 door Steven van der Burg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Knoal 19 mei 2026 20:25 #2

  • Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1886
  • Ontvangen bedankjes 2333
Hoi Steven,
Grappig. Ik kom er nog wel voor mijn moeder. Zelf opgegroeid in één van die Monden. De Beune was voor mij De Kwinne. Als ik er rondloop, kijk ik nog wel of ik bekenden zie, maar ja, die zijn natuurlijk ook ouder geworden. Daar zou ik nog wel eens een vers over willen schrijven. Op mijn weblog staat nog een "lofrede" op Nieuw-Buinen en de Kielsterachterweg. Je bent toch niet toevallig een afstammeling van conrector Van den Burg? Aardige kerel. Lekker off topic ook :cheer:
Leuk vers om te lezen.
Tjeu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Steven van der Burg

Knoal 19 mei 2026 20:51 #3

  • Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Berichten: 2721
  • Ontvangen bedankjes 2421
Dag Steven,
Aardige versvorm, heeft het een naam?
Met hartelijke groeten,
Niels
Wie nog een aardige dichtbundel zoekt kan hier terecht:
waterdichter.blogspot.com/p/verkoop-van-boekjes.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Steven van der Burg

Knoal 19 mei 2026 21:24 #4

  • Steven van der Burg
  • Steven van der Burg's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • De rijmende rijder
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 548
Jaap!
De Kielsterachterweg! Diezelfde conrector Van der Burg (mijn vader) is in de zestiger jaren daar in zijn Dafje drie keer over de kop geslagen. De Daffodil bleef onderste boven als een brug tussen twee slootkanten hangen. Mijn vader gelukkig ongedeerd.

Ik ga zeker nog een keer op je weblog zoeken naar je gedichten over Nieuw-Buinen en de KAW.
Laatst bewerkt: 19 mei 2026 21:24 door Steven van der Burg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Jaap Bakker

Knoal 19 mei 2026 21:35 #5

  • Steven van der Burg
  • Steven van der Burg's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • De rijmende rijder
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 548
Niels Blomberg schreef :
Aardige versvorm, heeft het een naam?

Geen idee, Niels. Ik heb wel eens vaker zoiets geprobeerd. Zo maakte de gemeente Heerhugowaard een boekje met allemaal tekeningen van hier bekende plekken, waarlangs je door een vogel werd rondgeleid. Bij wijze van begeleidende tekst daarvoor heb ik allemaal kwatrijnen gemaakt, met één refreinregel die afwisselend als eerste, tweede, derde en vierde regel voorkwam. Het moest als het ware de vogel zijn, die door de tekst zweefde... Ik denk niet dat er op deze wereld iemand is, die dit bij lezing heeft doorgehad...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Knoal 19 mei 2026 21:48 #6

  • Steven van der Burg
  • Steven van der Burg's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • De rijmende rijder
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 548
Ach, Niels! Gefeliciteerd met je kleinzoon. Wat een toeval... Want dat boekje met die vogel kregen ouders die hun kindje kwamen aangeven op het gemeentehuis. Voorwoord van de burgemeester erbij. Het heeft maar kort dienst gedaan, omdat de burgemeester plotseling afscheid nam...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Knoal 19 mei 2026 21:59 #7

  • Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1886
  • Ontvangen bedankjes 2333
Nu breekt mijn klomp... :) leuk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Steven van der Burg

Knoal 20 mei 2026 03:01 #8

  • John de Rooy
  • John de Rooy's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1547
  • Ontvangen bedankjes 2501
Steven,

Prachtig.
In de goede rubriek, technisch helemaal OK en het doet wat het moet doen, een emotie oproepen. Dat werkt bij mij zo in ieder geval.

Inhoudelijk zijn dat zaken die domweg pijn doen. Of dat nou gaat helpen om dat in Light Verse te zetten is nog maar de vraag. Het helpt mij wel om vooral mijzelf weer eens met de neus op de feiten te drukken. Het is niet gemakkelijk om een God te zijn en al dat gepeupel te aanschouwen. ;)

Met groet,

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Steven van der Burg

Knoal 20 mei 2026 17:18 #9

Ik vind het een prachtig gedicht, Steven.

En de vorm vind ik heel bijzonder. Nodigt uit tot uitproberen ... Verzin er naam voor, zou ik zeggen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Steven van der Burg

Knoal 23 mei 2026 07:03 #10

  • Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1886
  • Ontvangen bedankjes 2333
Nadat ik van de inhoud bekomen was, liet ik ook de bijzondere vorm en de opmerkingen daarover tot mij doordringen. Het doet mij denken aan de perzischkwatrijnrupsband uit afbakvers 28. Het enige verschil is dat de doorschuifrefreinregel zich van de rest onderscheidt door een voetje minder.
We gaan zien hoe zich dit gaat ontwikkelen, want nu ik het zo weer eens voor me zie, is het een mooie vorm met mogelijkheden.
Laatst bewerkt: 23 mei 2026 07:05 door Jaap Bakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Steven van der Burg
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Ondraaglijk licht

catbox
WikiMediaCommons
 
Dit huis lijdt aan een overdosis licht
en heeft geen ruimte voor verborgen hoeken,
de kleuren met de neiging om te vloeken
verbleekten of verdwenen uit het zicht
 
Haast alles lijkt tot openheid verplicht
behalve een tot rij gesloten boeken
waar je geleende wijsheid in kunt zoeken
of bij vermeende diepgang een gedicht
 
Ik krijg het van die lichtheid zo benauwd
dat ik het liefst in navolging van katten
een doos zoek die mij amper kan bevatten
 
Zo’n doos die zijn geslotenheid ontvouwt
en mij daarna genadiglijk omsluit
als een volmaakt kartonnen therapeut