Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Vies drankje | Persono

Vies drankje | Persono 12 juli 2023 11:25 #1

• Maarten van Petersen
  • Maarten van Petersen's Profielfoto
  • Forumgod
  • Plezierdichter sinds 1983
  • Ontvangen bedankjes 1162
Vies drankje

Dat Red Bull spul smaakt naar een vieze sok
Toch neemt hij voor zijn sponsor soms een slok
Maar voor een knul uit Limburg valt te snappen
Thuis drinkt hij bier en dat laat

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Gezamenlijke topobundel: www.bravenewbooks.nl/tourdehenk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vies drankje | Persono 12 juli 2023 19:05 #2

• Steven van der Burg
  • Steven van der Burg's Profielfoto
  • Iemand om te respecteren
  • De rijmende rijder
  • Ontvangen bedankjes 142
Klopt het dat je hier de jambische pentameter loslaat, Maarten? En zit er verder geen bijzondere pointe in (gewoon een foto van Verstappen, die niets anders doet dan de naam van de coureur aanduiden)?
Of mis ik iets? Want ik geloof dat ik regel 3 en 4 niet snap. Wie is die knul uit Limburg? Max? Maar die laat het toch juist om bier te drinken? Maar als het een ander is, is het een rare zin, met die vermelding dat het "voor hem te snappen" is.
Sorry, maar ik snap deze niet zo goed.
Met evenzogoed een dee- en blijmoedige groet,
Steven

Vies drankje | Persono 18 juli 2023 12:35 #3

• Maarten van Petersen
  • Maarten van Petersen's Profielfoto
  • Forumgod
  • Plezierdichter sinds 1983
  • Ontvangen bedankjes 1162
Ha Steven,
Ik had je reactie even over het hoofd gezien, maar hier alsnog wat uitleg. Het valt te snappen dat je deze versvorm nog niet snapt. Hij is vrij nieuw namelijk, ik meen dat het een afgeleide is van de Topo die ook pas een paar maanden bestaat.
Kijk maar eens bij kwatrijnen hier, daar vind je wat meer Persono's, oa op Herman Brood, De Gaulle en Flipje.
Ik heb dus niet de jambische pentameter losgelaten en ja, jij mist nog even iets. ;-)
Het is dus niet zomaar een foto van Max Verstappen, maar net als bij de Topo moet je de (plaats)naam dus (evt. fonetisch) doorlezen als gewone tekst. Niet sec als naam of plaatsnaam dus.

Hierboven luidt mijn laatste zin dus eigenlijk: Thuis drinkt hij bier en dat laat Max Vers Tappen (hij laat thuis zijn biertjes vers tappen, misschien wel door zijn vriendin Kelly Piquet)

Je hebt hier misschien wel wat achtergrond info bij nodig, Max verstappen is idd die knul uit (Belgisch) Limburg, daar is hij geboren en hij zal daar en thuis in Monaco echt wel eens eens wat biertjes pakken met z'n vrienden, vooral buiten het seizoen. Max is dus zeker geen geheelonthouder, sterker nog: hij neemt na iedere race diverse slokken Ferrari Spuitwijn omdat hij dan weer gewonnen heeft.

Hopende je hier voldoende mee te hebben geïnformeerd. Probeer zelf ook eens een Persono te maken anders?

Proost! Maarten
Gezamenlijke topobundel: www.bravenewbooks.nl/tourdehenk
Laatst bewerkt: 18 juli 2023 12:36 door Maarten van Petersen.
Bedankt door: Steven van der Burg

Vies drankje | Persono 18 juli 2023 15:33 #4

• Steven van der Burg
  • Steven van der Burg's Profielfoto
  • Iemand om te respecteren
  • De rijmende rijder
  • Ontvangen bedankjes 142
Die clou had ik inderdaad volledig gemist. Lekker bezig, net wat je zegt. Maar hij is buitengewoon geinig.
Ik ga zeker niet zelf nog eens een persono maken (zie ook mijn eerdere reactie bij het onderwerp 'sorry hoor | topo' in de rubriek 'topo's' over het ontstaan van de persono en mijn voorloper ervan: de filosofo). Uiteraard (en zoniet, wat dan nog?) gun ik jullie het plezier dat je erin hebt en dat er ook vanaf spat.
Bedankt voor je exegetische reactie.
Lof end pies,
Stevie.

PS
"smaakt naar" en "toch neemt"" leken mij trocheeën, vandaar die vraag naar die jambische pentameter.
Laatst bewerkt: 18 juli 2023 15:40 door Steven van der Burg.
Tijd voor maken pagina: 0.315 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Minpuntje

Vorstelijk middelpunt.
Koningin Beatrix:
Intelligentie
Bescheidenheid, chic.