Beste Aaike,
Excuses voor de geslachtsverwisseling. Het is ook niet eenvoudig voor een Randstedeling: Aaike is een jongen en Maaike een meisje.
Over de waarde van de drol in cadeaupapier zijn we het wel eens, maar ik ben het niet eens met de metafoor. Maakt het uit of de Mingvaas wordt gegeven in kranten- of cadeaupapier? Wellicht niet, maar het maakt wel uit of je hem neerzet op een sinaasappelkistje of een teakhouten kastje. Oftewel: vorm en taal zijn niet de verpakking maar het fundament van de inhoud.
Je opmerkingen over het afkorten van lidwoorden zijn correct, maar niet relevant voor metrisch rijm in het algemeen en voor "met't" in het bijzonder.
Overigens snap ik je voorbeeld niet. Volgens mij mist er informatie. Moet ik "een" lezen als "één"? Ligt de klemtoon in de twee zinnen op een ander woord?
Je hebt gelijk dat ik niet namens jou spreek als ik spreek als ik het heb over de "lezers van Het Vrije Vers". Overigens heb ik wel een expliciete steunbetuiging gekregen (bedankt Bas). Ik doelde op de vele reacties in dit forum aangaande (onder meer) enjambement, elisie, metrum, enz. Maar toegegeven, "de lezers" was wat pretentieus.
Wat me opvalt is dat je volkomen voorbij gaat aan wat mij het meest stoorde in je vorige reactie: "Communiceren is daarbij een doel, taal een middel daartoe."
Echt verbijsterend vind ik dat. Als ik je CV lees op het
www.gedichten.nl (leuke snelsonnetten, trouwens) blijkt nergens dat je communicatiemedewerker bent, want ware dat zo geweest dan had ik het aan beroepsdeformatie kunnen toeschrijven.
Mooie taal is een doel op zich, of het nu gaat om vormvaste poëzie (rijm, metrum, alliteratie, etc), vrije poëzie (ooit gehoord: "Poëzie is mooi spreken") of proza (google maar eens op Tzum-prijs)
Groeten,
Niels