Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: STRATEGIE

STRATEGIE 25 feb 2022 14:04 #1

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1959
Bij veel oud-communisten leeft het verlangen de oude Sovjet Unie in ere te herstellen. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks, zoals de aanval van Poetin bewijst. Hij is vastberaden, waarschijnlijk geïnspireerd door de westerse populaire muziek van de jaren zestig en volgende. Afijn, hopelijke komt hij snel tot bezinning.

STRATEGIE

De popklassiekers, daar ben ik wel goed in
Want heel veel liedjes zeggen mij spontaan:
Kom, pak de Oekraïne nou eens aan
Het volk daar wacht met smart op jou, o Poetin!

Bob Marley tipt me: Everywhere is war
The Beatles zelfs: Back in the USSR

Frits Criens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

STRATEGIE 25 feb 2022 14:36 #2

• monnhauser
  • monnhauser's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 516
Dag Frits, de laatste twee regels hebben een ongelijk aantal lettergrepen (5: 10, 6: 11). Misschien wordt dat ingegeven door de veronderstelling dat 'everywhere' 4 lettergrepen heeft, maar het zijn er drie. Nochtans, ook als je het woord 'zelfs' zou offeren is de titel 'Back in the USSR' (vooral ook omdat ieder die het nummer kent weet hoe het wordt beklemtoond: BACK in the U-s-s-AR) erg lastig te verenigen met een jambisch metrum.
Enjambeert niet!
Laatst bewerkt: 25 feb 2022 15:23 door monnhauser.

STRATEGIE 25 feb 2022 15:35 #3

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 4569
Ha Frits,

Even een paar kritische noten:

- 'war' rijmt niet op 'USSR'.
- Het zijn niet de liedjes die de (oud-)communist inspireren, maar blijkbaar hooguit de titels van die liedjes, waardoor tevens 'daar ben ik wel goed in' niet klopt.
- 'Heel veel liedjes': zijn er dan nog meer voorbeelden dan die twee die betrekking hebben op Rusland?
- 'Everywhere is war': waar kun je uit afleiden dat dit een 'tip' zou zijn om Oekraïne aan te pakken?

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Kortjakje (light verse, 2023)

STRATEGIE 25 feb 2022 15:39 #4

• Frits Criens
  • Forumgod
Dag monnhauser, dank voor je commentaar. Het probleem dat je terecht signaleert en waarvoor ik stond tijdens het schrijven zit hem in het metrum van de titel van het Beatlesnummer. Dat was ook niet met stuntwerk te verhelpen omdat je niet in een titel kunt gaan rommelen. De keuze was dus: weggooien het vers, of het euvel voor lief nemen. Voor dat laatste heb ik gekozen omdat ik het vers in zijn geheel inhoudelijk voldoende de moeite waard vond, vooral ook vanwege de pijnlijke actualiteit die erachter zit. Uiteraard hoeft niemand het met die keuze of de argumentatie daarvoor eens te zijn.

c.a.
Frits

STRATEGIE 25 feb 2022 17:45 #5

• Frits Criens
  • Forumgod
Dag Wim, bedankt voor je kritische noten. Achter * staat telkens mijn antwoord.

- 'war' rijmt niet op 'USSR'.
* Volgens mijn Chambers rhyming dictionary heb je gelijk, Wim, al is dat gelijk voor mijn oren niet hoorbaar in de gezongen teksten waarover het hier gaat.
- Het zijn niet de liedjes die de (oud-)communist inspireren, maar blijkbaar hooguit de titels van die liedjes, waardoor tevens 'daar ben ik wel goed in' niet klopt.
* Misschien, Wim, is het thema van dit vers je ontgaan. Zeer tegen mijn principe dat je light verse niet hoort uit te leggen, wil ik deze keer voor jou een uitzondering maken. Hier wordt Poetin in zijn hoogmoed te kijk gezet. Jammer dat je dat niet ziet. De hoogmoedige denkt alles naar zich toe te kunnen trekken, ook een geweldige kennis van de popmuziek.
- 'Heel veel liedjes': zijn er dan nog meer voorbeelden dan die twee die betrekking hebben op Rusland?
* Vast wel, maar dat zou je Poetin moeten vragen. Je vraag is trouwens niet relevant voor dit gedicht. De hoogmoedige is het contact met de realiteit kwijt en kan elk lied naar zijn eigen gelijk interpreteren. Poetins speeches en verklaringen van de laatste tijd bewijzen dat ook.
- 'Everywhere is war': waar kun je uit afleiden dat dit een 'tip' zou zijn om Oekraïne aan te pakken?
*Zie je dat verband echt niet, Wim? Het is de redenering van kleine kinderen die bij hun ouders zeuren om langer op te mogen blijven. 'Alle vriendjes mogen tot half tien opblijven. Waarom ik niet?' In dit vers: 'Overal wordt oorlog gevoerd. Waarom zou ik dat niet doen, als ik daar mijn doel mee kan bereiken?'

c.a.
Frits
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Schelpbeest

Mosselen! Mosselen!
Daar is de mosselman;