Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: The best of

The best of 13 juni 2025 12:20 #1

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 6725
Herziene versie van 'Plezierdichter'

pixabay

The best of

Ik maak het met light verse bont – bonter – bontst,
aan vindingrijkheid heeft het nooit gelegen,
toch valt de boekenverkoop ernstig tegen,
men vraagt alleen maar naar mijn mooiste vondst.

Dan zeg ik: ‘Die 2-euromunt in Heerde,
die mijn metaaldetector signaleerde.’

De oorspronkelijke tekst:

Plezierdichter

Ik maak het met light verse bont – bonter – bontst.
Spitsvondigheden schieten me te binnen,
ik kneed mijn fantasie tot fraaie zinnen.
Soms vraagt men: ‘Wim, wat was je mooiste vondst?’

Dat was toch wel die Hema-diamant,
met mijn metaaldetector op het strand.
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Olijke dichtsels (light verse, 2025)
Laatst bewerkt: 13 juni 2025 17:20 door Wim Meyles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The best of 14 juni 2025 12:03 #2

Wim, wat is er mis met de oorspronkelijke versie?

Ik vraag het omdat ik de nieuwe versie samen met het plaatje niet goed begreep. Toen dacht ik, laat ik even de oorspronkelijke versie lezen. Die kwam meteen binnen. Ik vind de "Hema-diamant" als "mooiste vondst" heel grappig. Zelfspot van een dichter!
Bedankt door: Wim Meyles

The best of 14 juni 2025 12:21 #3

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Fijn dat je even reageert, Hendrikje.
Het thema van dit vers is inderdaad 'zelfspot'. Naar mijn idee was de eerste versie ook wel geslaagd, maar omdat er geen reacties kwamen, vroeg ik me af wat de reden daarvoor kon zijn. Als mededichters een vers niet leuk vinden, prima natuurlijk. Bij herlezen vind ik mijn eigen werk ook niet altijd geslaagd.
Bij dit vers vroeg ik me af of de link tussen kwatrijn en distichon wel duidelijk genoeg was. In de herziene versie heb ik daarom het element 'geldgebrek' toegevoegd. Maar blijkbaar was de eerste versie voor jou duidelijk genoeg.
Het nieuwe (niet heel duidelijke) plaatje laat een lege portefeuille zien ...

Bij het herschrijven bedacht ik dat het ook wel aardig was om zijdelings wat kritiek te leveren op een publiek dat bij voorkeur 'The-best-of-bundels' koopt ....

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Laatst bewerkt: 14 juni 2025 12:25 door Wim Meyles.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

The best of 14 juni 2025 13:43 #4

• Steven van der Burg
  • Steven van der Burg's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • De rijmende rijder
  • Ontvangen bedankjes 496
We gaan net zo lang door met je niet bedanken tot je van elk vers tien variaties hier publiceert, Wim! Dat wordt smullen voor ons....

Maar om het persoonlijk te maken, je hebt gelijk: ik bedank veel te weinig. Ik doe verder niet aan Social Media (alleen een beetje TikTok, wat Snapchat en alleen tussen de middag even Facebook en Instagram. Maar Pinterest en LinkedIn heb ik vrijwel in de ban gedaan -ik zit nog op een of paar reacties te wachten en dan stop ik er waarschijnlijk mee) dus ik zit niet zo in de like-cultuur. Een bedankje is zo gegeven en dat vind ik dan te makkelijk. Ik wil feedback zien en discussie! En terwijl ik dit schrijf, besef ik dat zo'n bedankje ook feedback is. En het ontbreken ervan dus ook, gezien jouw tweede versie (overigens bedankt voor de eerste versie -ik ben het met Hendrikje eens).
Bij dezen aan iedereen die hier publiceert en openstaat voor feedback : ik volg je met een juichende ziel en dank je met een zingend hart.

The best of 14 juni 2025 14:38 #5

Dank Wim voor je uitvoerige uitleg. Ik begrijp je gedachtengang. Voor mij is die uitstap naar de portemonnee en de steek onder water naar mensen die alleen maar "the best of bundels" kopen, teveel informatie. Voor mij is het krachtiger zonder die toegevoegde elementen. De opbouw in versie 1 is heel direct: in het kwatrijn geeft de dichter zichzelf een pluim omdat hij vindt dat hij goed dichten kan; in het distichon spot hij met zichzelf en tegeleijk met de lezer door die op het verkeerde been te zetten. Daarmee is het punt dat hij maakt in het kwatrijn (nl dat hij goed kan dichten) meteen weer onderstreept! De cirkel is rond.

Wat betreft likes: in mijn eerste jaren hier gaf ik bijna alles een like, gewoon uit dankbaarheid voor het hebben kunnen lezen. Ik kwam hier toen ook bijna elke dag en wilde beslist alles lezen wat er werd geplaatst, alle versjes en alle commentaren. Toen ik hier wat minder regelmatig begon te komen (op andere dingen gefocust; zo gaat dat blijkbaar), ben ik ook wat zuiniger geworden met mijn likes. Nu geef ik ze alleen nog als ik iets verrassend vind, grappig, treffend of knap gemaakt. Het is een super-persoonlijke like in de zin dat het een verlenging is van mijn persoonlijke smaak, die in de loop van de jaren wat geslepen is door te lezen wat hier wordt aangeboden en zelf te oefenen met diverse dichtvormen.

Lange inleiding voor wat ik wilde zeggen: ik had je eerste versie nog niet gezien omdat ik een paar dagen niet op de site ben geweest vanwege een loge. Die is nu vertrokken en ik maak een inhaalslag.

Echt een dikke like voor versie 1!

Steven, jij ook bedankt voor je toelichting, met plezier gelezen en begrepen.
Laatst bewerkt: 14 juni 2025 14:41 door Hendrikje de Koning.

The best of 14 juni 2025 15:17 #6

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Dank je, Hendrikje.
Dan komt versie 1 in mijn volgende boek!
www.wimmeyles.nl

Bedankt door: Hendrikje de Koning

The best of 14 juni 2025 15:26 #7

Hoera!
Tijd voor maken pagina: 0.228 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

spam