Hoi Ko,
Weet je, je bent niet de eerste nieuwkomer die enthousiast zijn/haar versjes op het forum zet en dan verbaasd is als er commentaar komt op de vorm. Dat verklaart denk ik de irritatie die je misschien door de commentaren heen op ziet borrelen.
Je citeert de handreiking terecht. Echter, die zin komt uit het stukje onder het kopje
Netiquette. Bij het eerste kopje
Verzen op het Vrije Vers staat:
Het vrije vers is voornamelijk bedoeld voor gebonden lichte gedichten. Tegen enige ernst is echter geen bezwaar. Voorop staat de liefde voor de taal en het correct gebruik van de regels der verskunst
Dan volgt er informatie over rijm en metrum, die nader verklaart wat dan die regels der verskunst zijn.
De min of meer vaste deelnemers aan het forum genieten van de combinatie vaste vorm - inhoud. Vergelijk het met voetbal en de buitenspelregel. Wanneer een speler de bal ontvangt op de helft van de tegenpartij met enkel nog de keeper op zijn weg wordt er gefloten voor buitenspel. De goal die dan evt. gemaakt wordt, wordt afgekeurd. De kunst is om met inachtneming van de buitenspelregel te scoren. Dat levert allerlei strategieen op die de kenners van het voetbal niet ontgaan. Hetzelfde geldt voor hands, de afmetingen van het veld en de goal, enz. Al die afspraken vormen samen het kader waarbinnen gespeeld wordt.
Als er zich een nieuwe talentvolle speler aanbiedt die voetbalt dat het plezier er vanaf spat, maar alleen scoort in buitenspelpositie, wordt die speler gauw gewisseld en terug naar het trainingsveld gestuurd.
Dat is zo'n beetje in analogie wat er hier gebeurt, voor zover ik het kan beoordelen. Niks persoonlijks, enkel consequente verwijzingen naar de afspraken omtrent het speelveld: gebonden verzen volgens de regelen der kunst. Poetischer kan ik het niet maken