Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Wasdag

Wasdag 22 juli 2019 08:43 #1

• Job A. Gorree
  • Job A. Gorree's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18

Wasdag

Een koude dag in Krimpen aan den IJssel
Een maandag, want de was was al gedaan
Het linnengoed was strak en hard van stijfsel
Katoenen hemden, wit gelijk een zwaan

Een maandag want de was was al gedaan
De eerste dag van deze nieuwe week
Katoenen hemden, wit gelijk een zwaan
De lakens lagen op de oude bleek

De eerste dag van deze nieuwe week
Een Moeder stond de bedstee te verschonen
De lakens lagen op de oude bleek
Corné de trouwe melkman kon zo komen

Een Moeder stond de bedstee te verschonen
Zo blozend als een jonge schuwe maagd
Corné de trouwe melkman kon zo komen.
(dit bloesje was wellicht iets te gewaagd?)

Zo blozend als een jonge schuwe maagd,
ging zij een bakkie verse koffie zetten.
(dit bloesje was wellicht iets te gewaagd)
Ze moest goed op de melk blijven letten

Ging zij een bakkie verse koffie zetten?
Zo lang zou hij toch ook niet kunnen blijven
Ze moest goed op de melk blijven letten,
gezien de roddel van die oude wijven

Zo lang zou hij toch ook niet kunnen blijven,
Misschien lukt het direct de eerste keer
Gezien de roddel van die oude wijven,
Ze wilde liever na vandaag niet meer

Misschien lukt het direct de eerste keer
De laatste keer was ze heel spoedig zwanger
Ze wilde liever na vandaag niet meer
Maar nu duurt het misschien een beetje langer

De laatste keer was ze heel spoedig zwanger.
Ze staarde naar de lijn met drogend goed
Maar nu duurt het misschien een beetje langer.
Zolang haar echtgenoot maar niets vermoedt

Ze staarde naar de lijn met drogend goed
Het linnengoed was strak en hard van stijfsel
Zolang haar echtgenoot maar niets vermoedt
Een koude dag in Krimpen aan den IJssel

21-7-2019
Laatst bewerkt: 23 juli 2019 23:12 door Job A. Gorree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Louise Dorren

Wasdag 22 juli 2019 22:23 #2

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 1878
Welkom Job
Wat een mooie binnenkomer
Alleen stijfsel/IJssel dient m.i. verbeterd te worden.

Wasdag 23 juli 2019 08:05 #3

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Bedankt Niels voor je vriendelijke woorden. Ik weet het, de heer P zou zich ook ergeren, voor de echte puritein is slechts volrijm toegestaan en ik tracht mij daar ook streng aan te houden. Ik ben een trouw volger van het Rijmschap wat dat betreft. Sinds kort, en na het lezen van Komrij en Wilmink o.a., sta ik mijzelf een enkele assonatie toe.
Ik vind het leesbare verloop van de verhaallijn belangrijk en wil niet met allerlei kunstgrepen coute que coute aan het volrijm blijven vast houden.
Meer ergerde ik me aan de ritme-verstoring in de vijfde en zesde strofe (de melk blijven letten), twee klemtonen achter elkaar, Ik had, vanwege het ritme Capelle aan de IJssel al verandert in Krimpen aan de Ijssel, maar kon met die melk geen kant uit. Tot dat ik het hardop voorlas. Met mijn Zuidhollandse tongval heeft melk ineens twee lettergrepen (mè-luk) vreemd genoeg in melkboer niet. Dus ik heb dit laten staan. Even overwoog ik nog om inderdaad mè-luk te schrijven, doch ook dit vond ik in dit geval misstaan, alhoewel ik gedichten in het dialect meestal zeer charmant vind.

Wasdag 23 juli 2019 09:25 #4

Ja, mooi in elkaar gezet. Ik doe het je niet na.

Alleen word ik een beetje moe van het onderwerp. Ik denk bij het plaatje en de eerste regel al meteen "Nee, he" en als Corne opdraaft in de derde strofe heb je mijn aandacht verloren. Ik las door omdat ik stiekem hoopte dat het misschien toch anders zou lopen. Niet dus.

"wit gelijk een zwaan" vind ik wat oubollig. Ik begrijp dat je stijfsel/IJssel wilt bewaren. De assonante combi viel me op, ook al stoort het mij niet al te zeer. Stijfsel kom ermee nog duidelijker naar voren wat wsl ook de bedoeling is.
Laatst bewerkt: 23 juli 2019 09:28 door Hendrikje de Koning.

Wasdag 23 juli 2019 18:06 #5

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1409
Beste Job, een fraai gedicht, de naam van de vorm is me even ontschoten. Echter ; Wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht.

Sinds kort, en na het lezen van Komrij en Wilmink o.a., sta ik mijzelf een enkele assonatie toe.

Maar na deze uitspraak in mijn waardering minder.

Wasdag 23 juli 2019 18:16 #6

• Louise Dorren
  • Louise Dorren's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 763
Job,
Er worden niet zoveel pantoums geschreven, hier. Ik houd wel van versvormen met refreinregels.
Inmiddels een paar keer gelezen en heb toch wat kleine opmerkingen ter overweging na mijn (eenzame) bedankje:

1. Een Moeder stond de bedstee te verschonen
Waarom Moeder met een hoofdletter?
2. metrum melkman en melk, wat je zelf aanhaalt: is niet consequent en mi oplosbaar in de melk-regel.
3. Misschien lukt’t direct de eerste keer
Waarom niet gewoon: lukt het?
4. In kwatrijn 6 ‘Ze moest goed op de melk blijven letten’ tussen haakjes zetten? Nu is het net of er geroddeld gaat worden als ze de melk laat overkoken

Ik heb ook geen probleem met stijfsel/Ijssel
Het plaatje past bij het verhaal, wat mij betreft.

gr Louise

Wasdag 23 juli 2019 20:01 #7

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Dank voor je steun op het gebied van de assonanties. Ik ben er niet direct voorstander van, baard en braaf zou voor mijn niet kunnen, maar in dit geval, waar alleen een niet stemhebbend f-je tussen zit, doet het geen schade vind ik.
Punt 1 en 2 zullen we van mening blijven verschillen vrees ik. Jouw idee dat ik dit in de melkregel zou kunnen oplossen lijkt me fantastisch, maar het is mij na veel pogingen niet gelukt, totdat ik merkte dat het bij hardop lezen niet stoorde. Bij jouw punt 3, 't of het, ik heb het idee dat bij gebruik van "het" de klemtoon naar dit lidwoord verschuift en dus het ritme verstoord wordt

Tenslotte kwatrijn 6, bij het eerste gebruik van de regel, in kwatrijn vijf, was zij melk voor de koffie aan het koeken.
In kwatrijn 6 moest ze op de melk van de melkboer letten. Immers als de melk later werd bezorgd gaf dat aanleiding tot roddel. Maar uit het feit dat ik het moet uit leggen blijkt al dat dit niet vanzelf schijnt te spreken, jammer.. Ik probeer zo veel mogelijk de repeterende regels een ander betekenis te geven in de herhaling. Bij "ging zij een bakkie koffie zetten" lijkt mij dit gelukt, bij de melk dus niet helemaal.
In ieder geval bedankt voor je kritiek.

Wasdag 23 juli 2019 20:46 #8

Dag Job,

Je geeft zelf al aan dat het gedoe met die melk niet zomaar te vatten is voor de argeloze lezer.

Waarom niet gewoon:

1. Ze moest goed op de melkpan blijven letten
2. Ze moest goed op de melkman blijven letten

Bij jouw punt 3, 't of het, ik heb het idee dat bij gebruik van "het" de klemtoon naar dit lidwoord verschuift en dus het ritme verstoord wordt

Hier quote ik je in je antwoord aan Louise.

Ik vind juist dat deze regel zoals hij nu staat niet ritmisch en zeker niet metrisch loopt. MisSCHIEN LUKT = twee beklemtoonde lettergrepen achter elkaar.

Dat het beklemtoond zou worden is toch geen probleem want ze gaan HET toch doen? :ohmy:

Misschien lukt het meteen wel deze keer?

Oh ja, van die lakens zou ik luiers maken want lakens werden het eerst gewassen en direct aan de lijn gehangen voor zover ik nog weet van mijn moeder, dus niet op de bleek.

Ik weet hoe moeilijk een pantoum is dus ik hoop dat je de kleine probleempjes zo her en der nog wegwerkt.

groet,
Hanny

Wasdag 23 juli 2019 22:41 #9

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 1878
Volgens mij is volrijm de norm op Het Vrije Vers. Als je daarvan afwijkt moet er m.i. een goede reden zijn.
Hier zie ik alleen gemakzucht.
Ook het feit dat er maar 1 keer geen volrijm is, vind ik lelijk. Als je het nou een paar keer doet en volgens hetzelfde stramien, dan heeft het nog een functie.

Wasdag 23 juli 2019 22:57 #10

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Hanny,
Met het of 't heb je een punt, ik moet er nog even overdenken maar ik verander het waarschijnlijk. Bij die melk hou ik mijn poot stijf. Ik melkman en melkkan zijn niet de zelfde woorden. Alhoewel ik de eerste ben die zal zeggen dat regels er zijn om getest te woorden, vind ik in dit geval de herhaling van dezelfde regel in de zelfde woorden belangrijk.
Laatst bewerkt: 23 juli 2019 22:58 door Job A. Gorree.

Wasdag 23 juli 2019 23:02 #11

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Neils,
Ik begrijp dat volrijm jouw norm is. Ik ben nog niet lang genoeg lid van deze groep om te weten of jouw norm ook de norm van het hele forum is. In mijn opinie zijn poëzie normen niet zo regide als jij ze zou willen interpreteren.. Ik hoop ook niet dat dit forum zo regide is. Vaste normen houdt in dat er nooit iets kan veranderen en waar geen verandering is geen groei.

Wasdag 24 juli 2019 08:30 #12

Vaste normen houdt in dat er nooit iets kan veranderen en waar geen verandering is geen groei.

Dat vind ik wel heel kort door de bocht, hoor, Job. Vormvastheid is niet hetzelfde als starheid. Tenslotte toont zich in de beperking de meester.

Over het algemeen is men hier op het forum streng voor wat betreft vormvastheid. Dat is het kenmerk van de site. Voor losser omgaan met de vormen zijn andere fora beter geschikt.

Overigens is er een tabje "Overige versvormen". De gedichten die daarin worden geplaatst vallen niet onder een van de andere categorieen. Daar kun je dus iets plaatsen dat niet geheel vormvast is maar waarvan je wel vindt dat het light verse is.

Dat betekent tegelijk dat als je iets plaatst onder een van de vastevormtabjes je ook geacht wordt je te houden aan het vaste kader van de gekozen vorm. Dat is het gebruik. Natuurlijk mogen/kunnen dichters daarvan afwijken, maar dan worden er ofwel kanttekeningen geplaatst door medegebruikers of er komt geen reactie.

Wasdag 24 juli 2019 08:33 #13

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Voor Hanny van Alphen.

Nog even wat betreft de bleek Hanny,
Voor zover ik het begreep werd de bleek gebruikt om linnengoed d.m.v zuurstof. Vooral lakens begreep ik, zoals ook op de, met veel moeite, ingevoegde link te zien is. Onze Moeder uit dit vers wilde zwanger worden dus waarschijnlijk had ze (nog) geen luiers in de was
Laatst bewerkt: 24 juli 2019 08:37 door Job A. Gorree.

Wasdag 24 juli 2019 08:56 #14

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Bedankt voor je toelichting Hendrikje.
Ik begrijp dat ook jij een forumgod ben. Als novice weet ik nog niet veel van de hier geldende regels, rangen en standen. Ongetwijfeld loop ik onbedoeld tegen enkele heilige huisjes aan. Goede raadgevingen van de langer aanwezige leden stel ik op prijs. Ik kan op deze site geen pagina met "spelregels" en toelichting bij de rangen in stande vinden. Ik begrijp dat ik een nederig nieuweling ben, die all ontgroeningsprocessen nog zal moeten doorlopen, maar is een forumgod een soort moderator die kan regels kan handhaven en kan sanctioneren?
Als ik iets zeg, verwoord ik meestal een mening die ik ondersteun zie in literatuur en in praktijk, ik zit niet zo maar vanuit mijn onderbuik of "mijn hart" te praten. Ik ben ten zeerste bereid naar de mening en het idee van anderen te luisteren. Ik weet dat de discussie over wel of niet halfrijm al jaren woedt. en wil er graag mijn bijdrage aan geven. Misschien was ik iets te fel naar Niels, Maar het geeft voor mij geen pas om mij, zonder mij te kennen, zonder iets van mijn achtergrond te weten en zonder zich in mijn werkproces te verdiepen luiheid te verwijten. Zeker niet als ik een breed aanvaarde rijmvorm gebruik.
Ik wilde in mijn respons niet persoonlijk worden, ik ken de God in kwestie niet, ook zijn werk niet op deze site. Ik wilde de discussie algemeen houden en zien of er ruimte was voor nuancering betreffend dat halfrijm (ik vind het zelfs een soort van 3/4 rijm).

Wasdag 24 juli 2019 09:59 #15

Hoi Job,

Haha, dat etiket "forumgod" is een grap, tenminste zo zie ik het. Je krijgt het vanzelf als je maar genoeg meedoet op het forum. Ik ben maar gewoon een dichtdametje, hoor, eigenlijk nog maar betrekkelijk kort aan boord. Mijn eerste versjes op dit forum zijn zeer kritisch ontvangen, dus ja, een soort ontgroening kun je dat wel noemen.

De site is indertijd gelanceerd door Quirien van Haelen. Het centrale idee was en is: een forum voor vormvast light verse.

Jaap van den Born heeft het inhoudelijke roer in handen. Arjan Keene is de klussenier (technische aspecten) en neemt sinds een paar maanden waar voor Jaap omdat Jaap vanwege een operatie nog herstellende is. Sinds kort helpt Inge hem met die taak. Daarnaast is ook Peter Knipmeijer aan boord om een oogje in het lightversezeil te houden.

Arjan, Inge, en anderen: verbeter of vul aan als ik iets verkeerd/onvolledig heb weergegeven. Dank.

Wasdag 24 juli 2019 10:20 #16

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 2551
Beste Job,

Mooi dat je hier je entree maakt met een pantoum, bepaald niet de makkelijkste versvorm!
Het vrije vers (een ironisch bedoelde naam) is, ruim tien jaar geleden inmiddels, opgericht om de kunst van gebonden versvormen te praktiseren.
We beoefenen light verse. (Wat dat impliceert, begrijp je volkomen na lezing van het artikel onder het gelijknamige kopje.)
Daarmee staan we in de traditie van illustere dichters als Drs. P en Driek van Wissen.
Onze roerganger (door ziekte helaas tijdelijk afwezig) is Jaap van den Born.
Wat Epke Zonderland is in de turnwereld, is hij in lightverseland.
We zien het als kunst om de bestaande regels in de verschillende versvormen te koesteren en na te volgen.
Door kritiek te leveren op elkaar streven we ernaar het niveau op peil te houden.
Onder het kopje Vormen staan de regels van heel veel versvormen expliciet vermeld.
Onder Index vind je trouwens ook een rubriek Vrije Verzen.
Meer over onze roerganger, light verse en gebonden verzen vind je in dit interview in het literaire e-zine Meander meandermagazine.nl/2018/06/8185/

Hartelijke groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 24 juli 2019 10:23 door Inge Boulonois.

Wasdag 24 juli 2019 10:33 #17

Beste Job,

Je kiest als binnenkomer inderdaad een moeilijke vorm - knap om die te maken. Ik vraag me af of het standpunt van Niels inzake halfrijm met zijn staat van dienst bij dit forum te maken heeft. Ik ben zelf nog heel kort op dit forum actief, maar hanteer al veel langer volrijm als norm. Halfrijm (en een niet consequent metrum of onregelmatige regellengtes) associeer ik al gauw met goedbedoelde Sinterklaasgedichten, die vaak snel in elkaar worden geflanst. Anders is het inderdaad wanneer je het consequent doorvoert; dan kan het een humoristisch effect geven.

Succes met je dichterschap,
Manuel

Wasdag 24 juli 2019 10:39 #18

Job schreef:

Onze Moeder uit dit vers wilde zwanger worden dus waarschijnlijk had ze (nog) geen luiers in de was

:lol: Ze had er toch al eentje van de melkboer?

Die bleek ( hoorde ik van mijn moeder, (94 jaar oud) moest groot genoeg zijn om lakens te bleken. Was de bleek niet groot genoeg dan werd alleen de witte was met vlekken op de bleek gelegd. Bij de kinderrijke gezinnen waren dat dus meestal luiers en wat klein vuil witgoed.

groet,
Hanny

Wasdag 24 juli 2019 10:47 #19

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Touché. Ik ging er vanuit dat je pas aan een tweede kind begon als de eerste uit de luiers is. Er staat trouwens ook niet dat ze al een kind heeft, er staat slechts dat ze de vorige keer snel zwanger raakte. Er staat zelfs niet wie de zwangermaker was.

Wasdag 24 juli 2019 10:57 #20

• Louise Dorren
  • Louise Dorren's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 763
Voor de goede orde:

Louise zei: Ik heb ook geen probleem met stijfsel/Ijssel
Job zei: Bedankt voor je steun met de assonanties

Ik vind déze acceptabel, rekening houdend met de moeilijkheidsgraad van de versvorm. Bij mijn weten heb ik zelf nog nooit halfrijm gebruikt en dat zal ik zeker ook vermijden.

Je hebt niet gereageerd op mijn opmerking over de hoofdletter M van onze Moeder.

gr
Louise
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent