Voor ik wat kritiekpuntjes geef, eerst wat positiefs.
Door de herhaling van dit pantoum ontstaat er een zekere spanning. Daar is knap gebruik van gemaakt.
Hendrikje de Koning schreef :
De assonante combi viel me op, ook al stoort het mij niet al te zeer. Stijfsel kom ermee nog duidelijker naar voren wat wsl ook de bedoeling is.
Job A. Gorree schreef :
Neils,
Ik begrijp dat volrijm jouw norm is. Ik ben nog niet lang genoeg lid van deze groep om te weten of jouw norm ook de norm van het hele forum is. In mijn opinie zijn poëzie normen niet zo regide als jij ze zou willen interpreteren.. Ik hoop ook niet dat dit forum zo regide is. Vaste normen houdt in dat er nooit iets kan veranderen en waar geen verandering is geen groei.
@Hendrikje, hoe gemeend ook, dit is een ongelukkig signaal aan nieuwkomer Job. Die denkt nu dat alles kan en mag.
Ik vind het ook jammer, dat je niet even meldt dat volrijm inderdaad de norm is, ook niet in latere bijdragen.
@Inge, je geeft een aantal tips, maar ook jij meldt nergens dat volrijm de norm is.
@Manuel, hartelijk dank voor je bijval. Nu is in ieder geval duidelijk, dat ik niet als enige rigide ben.
Louise Dorren schreef :
Ik vind déze [assonantie] acceptabel, rekening houdend met de moeilijkheidsgraad van de versvorm.
Dat is zoiets als: Lieke Martens scoorde vanuit een onmogelijke hoek. Het was weliswaar buitenspel, maar het doelpunt was zo knap dat het toch is goedgekeurd.
Job A. Gorree schreef :
Sinds kort, en na het lezen van Komrij en Wilmink o.a., sta ik mijzelf een enkele assonatie toe.
Job A. Gorree schreef :
Misschien was ik iets te fel naar Niels, Maar het geeft voor mij geen pas om mij, zonder mij te kennen, zonder iets van mijn achtergrond te weten en zonder zich in mijn werkproces te verdiepen luiheid te verwijten. Zeker niet als ik een breed aanvaarde rijmvorm gebruik.
Ik beoordeel jou niet als persoon, ik beoordeel het gedicht. Dat doe ik bij iedereen op dit forum en ik zie dus geen reden om me in jouw achtergrond en werkproces te verdiepen.
Ik zie een fraaie pantoum, die wordt ontsierd door gebrekkig rijm.
Ik heb je trouwens geen luiheid maar gemakzucht verweten. Maar dat geeft me wel de mogelijkheid om Drs.P te citeren: dichterlijke vrijheid is vaak dichterlijke luiheid.
We zijn op Het Vrije Vers strenger dan literaire dichters zijn. Wat Komrij en Wilmink zich veroorloven, is hier geen usance.
Om maar meteen je tweede gedicht "Bombardement Rotterdam" te bespreken: we zijn ook streng op rijkrijm (helemaal/middagmaal), terwijl enjambement niet wordt toegejuicht, zeker niet midden in een woord (grommen-/de).