Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Wasdag

Wasdag 25 juli 2019 08:31 #41

• Job A. Gorree
  • Job A. Gorree's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Jacob van Schaijk. Ik heb niets tegen Bas. Bas uit zijn mening, en zegt dat de meeste dichters op dit forum gruwen van dit soort afbrekingen. Dat respecteer ik, temeer omdat ik ooit een van die velen was.
Neils echter schermt men normen en gaat er trots op dat hij al eerder mensen heeft weggepest. Zijn stukje, waarin hij stuk voor stuk iedereen die enige begrip voor mijn standpunt had op het matje riep , is mij in het verkeerde keelgat geschoten. Ik snap ook niet dat er nog niemand van de gedaagden hem op zijn nummer heeft gezet, maar dat is aan de gedaagden.
Verder voel ik hier toch wel veel warmte en sympathie en hoop dat ik niet het besluit hoef te nemen om mij terug te trekken uit dit podium. Dit zijn tot nu toe de enige verzen waarin ik tegen de regels van Drs P in durfde te gaan. Het maken ze gelijk mijn kindjes waarin ik als "rijmelaar" gegroeid ben. Ik laat me niet door iemand afpakken, waterdichter of niet,
Laatst bewerkt: 25 juli 2019 08:32 door Job A. Gorree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wasdag 25 juli 2019 08:44 #42

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Neils,
Met het rijk rijm in "het bombardement" had je gelijk. Het zat me ook al een tijdje dwars en ik heb het vandaag kunnen corrigeren. De overig punten moet je er maar van uit gaan dat "agree to disagree" anders wordt het een lange zit...
Laatst bewerkt: 25 juli 2019 08:45 door Job A. Gorree.

Wasdag 25 juli 2019 09:01 #43

Job: Ik had Niels' opmerking over mijn bijdrage opgevat als de uiting van een teleurstelling, niet van de maat nemen.

Jouw opmerking over een muur en (reacties 39) is beneden de gordel. Ik vind die niet kunnen. Niels heeft op geen enkel moment iets persoonlijks tegen jou ingebracht. Lees zijn eerste bericht nog maar eens na. Niels is de boodschapper van de vormvaste boodschap. Jouw pijl richt zich op de boodschapper.

Elke nieuwkomer op het forum, mijzelf incluis, heeft moeite in het begin met kritiek. Ik heb ook op het punt gestaan er de brui aan te geven na het posten van de eerste twee versjes. Schermen met gebruiken die buiten het forum gelden, hielpen bij mij ook niet. Als nieuwkomer proberen het forum te veranderen werkt al helemaal niet. Dit forum heeft zo zijn gebruiken, ontstaan na jaren van wederzijds slijpen. Wil je meedoen met dat slijpen, dan ben je van harte welkom. Als je je afzet tegen de boodschapper heb je alleen maar jezelf ermee.
Laatst bewerkt: 25 juli 2019 11:23 door Hendrikje de Koning.

Wasdag 25 juli 2019 09:06 #44

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Hendrikje
Je vraagt je af of mijn rijmsel, door de toon, wel tot het light verse gerekend kunnen worden. Ik wijs je graag op het stuk van Jaap van den Born op deze site, waarin hij de geschiedenis en de uiteenlopende definities van het "light verse" behandelt..
In dit stukje wijst hij ook op Drs, P, die het klaarblijkelijk ook niet allemaal even nauw nam.
Ik noem Jan Kal, die in zijn sonnetten een griezelig zorgeloze houding tegenover klemtonen en rijm aan de dag legt, maar niettemin door de doctorandus lovend wordt toegesproken om zijn inventieve rijmschema’s. Of de dierensonnetten van Patty Scholten, die eigenzinnig het door hem verfoeide oogrijm hanteert en enjambeert dat het een lust is; daar is hij het niet mee eens en wil zich daar knorrig over uitlaten, maar hij herkent wel het persoonlijke handschrift van haar gedichten en het buitengewoon creatieve taalgebruik, juicht daarover en waardeert haar werk zeer.
Ook Kees Stip wordt door hem als virtuoos bejubeld, hoewel die in zijn serieuze sonnetten dingen doet die hij Achterberg niet vergeeft:
Laatst bewerkt: 25 juli 2019 09:28 door Job A. Gorree.

Wasdag 25 juli 2019 09:30 #45

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Niels heeft mij, zonder mij te kennen, gemakzucht verweten in mijn pantoum. Alsof het mogelijk is om een Pantoum gemakzuchtig in elkaar te draaien. Ook was hij trots op het wegpesten van een singer-song-writer.

Wasdag 25 juli 2019 11:11 #46

Ik stel voor deze discussie te stoppen en gedichten te gaan schrijven.

Groet van Bert
Mijn dichtbundel:
Een jaar is vier kwartaal in tweeënvijftig lichte gedichten
is nu weer volop verkrijgbaar.
www.lichteverzen.nl
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Wasdag 25 juli 2019 11:53 #47

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Graag Bert....

Wasdag 25 juli 2019 18:44 #48

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1121
Dit is wel een gemakkelijke manier om een uit de hand gelopen discussie af te sluiten. Te meer daar er beschuldigingen zijn geuit.
Eerstens wordt en werd hier nooit iemand weggepest. Niet door Niels, niet door mij, niet door anderen. Wie zich hier niet thuis voelt zoekt zijn heil vanzelf elders. Dat nieuwkomers ( door iemand al eens een beledigende betiteling genoemd ) commentaar soms als een koude douche ervaren is begrijpelijk . Vaak werden we dan voor dwazen of nog erger uitgemaakt. Wij hebben elkaar op dit forum ( dat al tien jaar bestaat ) gevonden in het schrijven van Light Verse . In vele en soms lange discussies is er consensus ontstaan. Over metrum, enjambementen , volrijm en al wat verder dienstig is. Wie wil inbreken in die overeenstemming ontmoet tegenstand, terecht of niet, maar met argumenten onderbouwd. Maar iedere dichter, net of al langer hier actief, heeft het recht het werk van anderen te beschouwen en eigen werk te verdedigen.
Bas Boekelo.
Bedankt door: Jacob van Schaijk

Wasdag 25 juli 2019 19:43 #49

Bas, helemaal met je eens. Ik zit nog niet zo lang als jij op dit forum maar geloof je helemaal. Niemand wordt hier weggepest. Wat wel gebeurt, is dat mensen allergisch reageren op kritiek op hun werk en dan kwaad weglopen. Dat heb ik al een paar keer gezien.

En kritiek wordt hier in het ergste geval zakelijk gegeven en in het beste bijna hoffelijk. Wat ik werkelijk gemeen, hypocriet en onbeschoft vind is willens en wetens de hemel in prijzen van een slecht gedicht - of schilderij of ander kunstwerk. Daar benadeel je iemand pas ernstig mee. Tenzij die iemand beperkt of gestoord is, dan kan het een daad van menslievendheid zijn om een gedrocht de hemel in te prijzen. En dit bedoel ik heel algemeen en niet naar aanleiding van een specifiek geval.

Wat hier ook heb gezien is dat mensen zich uitsloven om een uitgebreid en diepgaand commentaar te leveren op werk van anderen, een ander oprecht iets bij willen brengen, en dan onheus worden bejegend.
Laatst bewerkt: 25 juli 2019 19:48 door Jacob van Schaijk.

Wasdag 25 juli 2019 19:54 #50

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1121
Ik dank je Jacob

Wasdag 25 juli 2019 20:02 #51

Jacob,

Kritiek wordt hier in het ergste geval zakelijk gegeven?

Laat ik het daar nou niet mee eens zijn uit eigen ervaring. Ik ga hier verder niet uitgebreid op in maar men is niet allemaal zo correct als jij doet voorkomen.

Wasdag 25 juli 2019 20:31 #52

Hanny,

Haha. Misschien begrijp ik waar je op doelt. Zo bezien heb je wel gelijk. Jij hebt weleens grofheid ervaren en ik ook. Maar dat schuif ik voor mijzelf opzij. Dat mag ik natuurlijk niet ook voor jou doen.

Groetjes,

Jacob

Wasdag 25 juli 2019 21:45 #53

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 1005
Dag Job,
Okee, ik ga ook weer dichten, maar toch wil ik wel wat kwijt.

De gangbare plezierdichtersconventies zijn niet alleen mijn conventies, maar ook die van Het Vrije Vers. We zijn hier streng wat betreft rijm en metrum.
Ik ben mij ervan bewust dat elders andere conventies gelden. De personen in kwestie duid ik dan ook niet aan als plezierdichters. Dat betekent niet dat ik ze terzijde schuif als amateurtjes. Ook die gedichten lees ik met plezier.

Gemakzucht was achteraf gezien een verkeerde formulering.
Ik blijf vinden dat volrijm jouw pantoum mooier zou maken.
Groeten,
Niels

Wasdag 25 juli 2019 22:22 #54

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Never mind Neils.

Jammer genoeg triggerde jouw woordkeus en formulering bij mij een schakelaartje dat mij soms meer last dan gemak oplevert. Bij het minst of geringste vermeende onrecht zet ik mijn scheerbekken op mijn Hoofd, bestijg mijn trouwe Rocinante en trek ten strijde tegen de reuzen met hun lange zwaaiende armen.
Dit was volgens mij de eerste keer dat ik bewust en na lang uittesten had besloten half-rijm te gebruiken, en ik was zeer tevreden over het resultaat. Laten we overeenkomen dat we op sommige punten het met elkaar oneens zijn.

Wasdag 31 juli 2019 09:15 #55

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 1005
Dag Job,
Mijn vorige reacties waren iets te snel en te heftig. Deze heeft even gesudderd.
Over inhoudelijke kwesties wil ik het nu even niet hebben; we worden het niet eens. Je bent wat rekkelijker dan ik, maar anders dan de eerder genoemde singer-songwriter lijk je me wil uit het juiste plezierdichtershout gesneden.
Er was inderdaad ruimte voor verbetering in mijn woordkeus, tegen jou en anderen. Laat ik afsluiten met Drs.P (uit Trapportaal):"Iedereen heeft zo zijn eigenaardigheden".
Groeten
Niels

Wasdag 31 juli 2019 09:46 #56

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Niels,
Niets beter dan een stevige discussie om je eigen ideeën op een rij te krijgen. Ik heb geleerd over verzen, en bovenal een beter inzicht in mijn eigen normen, doordat ze werden aangevallen. Vooral dat laatste vind ik prettig
Bedankt voor je adviezen...En bovenal je, toch warme, welkom.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent