Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Zwoele herfst

Zwoele herfst 19 okt 2014 20:15 #1

Zwoele herfst

op deze warme najaarsdag
zocht ik naar mooie woorden

terwijl ik tussen blaad’ren lag
en ganzen mij verstoorden

ik zweer je dat ik toen gelach
vanuit het gakken hoorde

de hele groep ging overstag
en vloog terug naar het noorden
Mijn dichtbundel:
Een jaar is vier kwartaal in tweeënvijftig lichte gedichten
is nu weer volop verkrijgbaar.
www.lichteverzen.nl
Laatst bewerkt: 04 nov 2014 21:16 door Bert van den Helder. Reden: interpunctie weggelaten en regel 1 en 2 terug naar orgineel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Jacob van Schaijk

Zwoele herfst 02 nov 2014 14:00 #2

ik heb deze verbeterd door de titel te veranderen en de tekst wat pakkender te maken.
Oude versie:

18 oktober 2014

Op deze warme najaarsdag
zocht ik naar mooie woorden.

Terwijl ik tussen blaad’ren lag
en ganzen mij verstoorden.

Ik was verbaasd dat ik gelach
vanuit het gakken hoorde.

De hele groep ging overstag
en vloog terug naar het noorden.
Mijn dichtbundel:
www.lichteverzen.nl

Zwoele herfst 03 nov 2014 09:21 #3

Beste Helder,
Ik kan je zien liggen!
Begrijp ik goed dat de zachte herfst (t/m gisteren) aanleiding is voor de trekvogels om eieren voor hun geld te kiezen? Dan past de titel "Zwoele herfst" inderdaad beter.

Maar ik vind de regels uit de originele versie pakkender. Bijv. het aanspreken van de lezer vind ik niet zo, maar da's persoonlijk. Ik zou een komma zetten na 'woorden' en 'terwijl' met kleine letter. Anders zijn regels 3 en 4 geen echte zin. In de originele versie vind ik de overgang van regel 2 naar 3 logischer dan in de tweede versie. Zomaar wat gedachten die bij me opkwamen.

Zwoele herfst 03 nov 2014 20:50 #4

Beste Hendrikje,
Bedankt voor je reactie. Ik heb de interpunctie aangepast. Ik twijfel nog of ik niet beter de hele interpunctie zal weglaten.
De eerste regel van het origineel vind ik ook mooier klinken, maar ik ben bang dat "deze" grammaticaal niet juist is in de verleden tijd. Dan zou het "die" moeten zijn en dan loopt het metrum niet. Ik hoor graag of ik het daar juist heb.
De vijfde regel vind ik zelf wel mooier geworden, omdat ik liever niet vertel hoe ik me voel (verbaasd) maar dat door de lezer laat ontdekken. (show, don't tell).
Mijn dichtbundel:
www.lichteverzen.nl

Zwoele herfst 03 nov 2014 21:11 #5

Hoi!
Ja, ik vind verbaasd ook mooier dan zweer ik je; dus voorkeur voor de nieuwe zin. Of: 'Het was toen net of ik gelach', dan laat je je persoonlijke reactie in het midden.
Ik zou met de keuze van 'deze' niet moeilijk doen. Ik stel me voor dat je in een fotoboek kijkt naar een foto waarop je in de bladeren ligt, met een datum eronder en dan wijs je die aan en je zegt: op deze warme najaarsmiddag enz. Ik vind dat dat best kan. Succes!

Zwoele herfst 04 nov 2014 00:03 #6

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1697
Met ‘deze’ warme najaarsdag lijkt me niets mis. Het zou b.v. ook nog een bespiegeling op dezelfde avond kunnen zijn. Maar de verschillen dáár tussen versie 1 en 2 zijn m.i. wel heel klein. (knoop doorhakken dus ;-)
Het idee om de interpunctie weg te laten juich ik toe. Teveel komma’s, punten en verschil tussen hoofd- en kleine letters leiden wat mij betreft maar al te gauw af.
(iedere regel in een vers sowieso met een hoofdletter beginnen bevalt mij prima en lost soms direct al heel wat hoofdbrekens op… (alleen maar wanneer echt noodzakelijk een vraag- of uitroepteken…) maar ja, ik realiseer me dat zoiets uiteindelijk wel een kwestie van persoonlijke smaak blijft.
Laatst bewerkt: 04 nov 2014 00:33 door Remko Koplamp.

Zwoele herfst 04 nov 2014 21:18 #7

Hendrikje en Remco,
Bedankt voor de suggesties. Ik heb het gedicht weer aangepast en ben er nu wel tevreden over.
Mijn dichtbundel:
www.lichteverzen.nl
Tijd voor maken pagina: 0.266 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Drs.