Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: De Boerden en de Hicten

Re:De Boerden en de Hicten 28 dec 2010 11:59 #21

• Katja Bruning
  • Katja Bruning's Profielfoto
Citaat van Ben:

‘Ten slotte: bij Light Verse is m.i. het koken volgens recept juist een kunst "an sich". Een smakelijke inhoud is natuurlijk ook belangrijk.’

Citaten van Jaap:

‘Bij deze vormen reken ik ook het vrije vers, simpel omdat dat ook een vorm is, wat zelfs langzaam tot de makers hiervan doordringt, die aan zijn eigen bepaalde eisen moet voldoen.’

‘De kwaliteitsbeoordeling wordt mede bepaald door de conventie van het subgenre.’

‘Als de volta ontbreekt is het een veertienregelig gedicht en geen sonnet, zo simpel is dat.
Als iemand geen rijm gebruikt of metrum en een eigen vorm kiest, prima, maar hij zal beoordeeld worden op de selectiecriteria en op het forum. Als hij kiest voor rijmloos, maar niet eens merkt dat hij daarbij toch storend halfrijm of klankrijm gebruikt zal hij daarop aangesproken worden, waarbij woorden als ‘geklungel’ te verwachten zijn.’

‘Wie via Google bij ons binnentreedt ziet dan ook boven de poort staan: ‘Portaalpagina voor gebonden poëzie, light verse, nonsenspoëzie, humorpoëzie en plezierdichten’.

Jaap, je merkt dat ik mijn kerstdagen goed gebruikt heb. Ik vreesde al lezend dat je, net als sommige dominees uit mijn jeugd, via een veelbelovende omweg toch weer uit zou komen bij ‘het enig ware’ , bij de dominee het Geloof, bij jou het Vormgedicht, maar je kwam precies daar uit waar ik hoopte dat je uit zou komen!

Ben, hieruit moet jij toch ook de conclusie trekken dat Het VRIJE Vers ook ruimte biedt aan andere gedichten dan vormgedichten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:De Boerden en de Hicten 28 dec 2010 21:35 #22

• Kees Koelewijn
  • Kees Koelewijn's Profielfoto
Dat streepje tussen aardbei en vanille daar kan ik me wel in vinden, ik had het woord rechtstreeks overgenomen van de prijslijst van de ijssalon hier om de hoek en het verheugd gebruikt, zonder kritisch nadenken.

Re:De Boerden en de Hicten 29 dec 2010 16:08 #23

• B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1299
Natuurlijk, Katja,

Het staat eenieder vrij om zijn/haar pennenvruchten via dit medium aan de openbaarheid prijs te geven. Jaap geeft in zijn essay aan dat elke taaluiting voor light verse mag doorgaan. Scheidslijnen zijn vaag en nauwelijks gedefinieerd. Hij gunt hier zelfs Nico Dijkshoorn een plaatsje. Soit.
Het subgenre zelf bepaalt volgens hem de kwaliteit.

Tot hier kan ik hem (en jou) volgen. Toegegeven, mijn eigen mening over light verse is een engere dan die door Jaap wordt gehanteerd. Ik maak onderscheid tussen "light verse" en "free verse" maar dat is ook discutabel.
Maar oké, als we gezamenlijk de ruimere definitie hanteren, kan ik mij er wel in vinden.

Ik beweer ook niet dat "vrije dichters" geen plaats zouden hebben op HVV. Volgens het artikel van Jaap is de Vrije Vorm ook een vorm. Jouw Boerden en Hictenvers is hier dus ook welkom. Het roept wel op tot discussie, zo blijkt.

Je hebt, om de keukenmetafoor door te trekken, nogal wild om je heen gekookt. Zonder recept is een vrije creatie ontstaan met als enig vormelement het rijm. Prima. Noem het light verse zo je wilt. Ik noem het een vrij vers. Hierbij is het wel wat ingewikkelder om over kwaliteit te praten. Welke eisen bedoelt Jaap in onderstaande quote:
‘Bij deze vormen reken ik ook het vrije vers, simpel omdat dat ook een vorm is, wat zelfs langzaam tot de makers hiervan doordringt, die aan zijn eigen bepaalde eisen moet voldoen.
Ritme en metrum vallen af. Rijm is nog wel een criterium. Verhaalopbouw en -lijn etc kunnen wel mee gaan wegen. Grenzen vervagen. Wat de één een ZKV noemt zal de ander een vrij (lang) gedicht noemen.

Ikzelf ben een wat meer ambachtelijke vormvaste keukenprins.
Waar ik met name moeite mee heb zijn als zodanig bedoelde gedichten waarin je merkt dat er niet volgens de voorgeschreven - algemeen aanvaarde - vorm is gewerkt. Zoals je zelf in discussie brengt: De kwaliteit van het zeslettergrepig woord, bijvoorbeeld. Om een citaat van Jaap te parafraseren: Als het 6LGwoord niet correct is heb je een achtregelig gedicht geschreven en geen ollekebolleke.

Ik denk dat het niet slim is om de discussie om te keren en te menen dat elk dubbeldactilisch woord per se een goed zeslettergrepig woord moet zijn met als bewijsvoering een aantal - bij gerenommeerde dichters aangetroffen - dubieuze voorbeeldwoorden. Terecht heb je de kwaliteit van die woorden ter discussie gesteld. De enig juiste conclusie luidt dat een aantal van die woorden niet als zodanig geschikt is.

Voorgeschreven en algemeen aanvaarde versvormen staan mijns inziens niet ter discussie. Als men plotseling meent dat je bij rood licht toch een kruising kunt gaan oversteken levert dat wel enige consequenties op.

Jouw knuppel in dit hoenderhok leidt terecht tot meer discussie en hopelijk ook tot meer duidelijkheid.
Verba volant, scripta manent.
Laatst bewerkt: 29 dec 2010 16:53 door B.J. Hoogland.

Re:De Boerden en de Hicten 29 dec 2010 19:55 #24

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1286
Katja maakt het in deze discussie vooral zichzelf moeilijk. Zij rebellleert tegen de door light-verse-dichters aanvaarde voorwaarden.

Re:De Boerden en de Hicten 29 dec 2010 22:51 #25

Over welke voorwaarden hebben we het dan Bas?

Re:De Boerden en de Hicten 30 dec 2010 19:10 #26

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1286
Citaat van Peter: “Over welke voorwaarden hebben we het dan Bas?”

Peter,
Voorwaarden, of regels in de betekenis van voorschriften, opgenomen in de omschrijving van dichtvormen. Tegenover vormvast staat vormloos. Vormloos is niet te omschrijven.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Brexodus?

Great Britain is niet groot meer maar verdeeld
Voor common wealth raakt men nooit uitgestreden
(Iets wat de Whigs en Tories ook al deden)
‘k Heb plots “Britannia rule the waves” in beeld:

Ik zie ze voor de Noordzeekust flink dringen
Die boten propvol Britse vluchtelingen!