Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Polderman of Niehe?

Polderman of Niehe? 06 okt 2011 16:35 #1

• Katja Bruning
  • Katja Bruning's Profielfoto
  • Moderator
  • Ontvangen bedankjes 175
Polderman of Niehe?

Wanneer was nomen veger omen?
Was boerser ooit een boerenmeid
talentloosheid een harder feit
zelfs in mijn akeligste dromen?

Geef mij maar Ivo Niehe’s gloed
zijn blijdschap en spontaniteit
zijn stijl en zijn persoonlijkheid
zijn onbevangenheid en moed.

Zoiets kan boeren niet bevallen.
Zij gaan zo’n man eens mores leren.
Proleten houden niet van heren.
Zij gaan hem pletten met zijn allen.

Zij zullen hem wel kleiner krijgen.
Het deurp tapt vreugdeloze grappen
om hem het maaiveld in te trappen.
Hij moet in alle talen zwijgen.

www.hetvrijevers.nl/index.php?option=com...catid=61:light-verse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Polderman of Niehe? 06 okt 2011 17:49 #2

• Theo Danes
  • Theo Danes's Profielfoto
  • Admin
  • Ontvangen bedankjes 14
Al prijst u Niehe keer op keer
Met woorden van gelijke strekking
Een boer is schoner dan een heer
Die excelleert in zelfbevlekking

Mooi gedicht Katja, maar wat betekent 'veger'?

Re: Polderman of Niehe? 06 okt 2011 19:02 #3

• Katja Bruning
  • Moderator
‘Veeg’ is een verouderd woord waarvan de betekenis ongeveer overeenkomt met ‘sterfelijk’, Theo.
Het woord komt voor in staande uitdrukkingen als ‘het vege lijf redden’ of ‘een veeg teken’. Het laatste betekent ‘een slecht teken, an ominous sign’.
‘Nomen est omen’ is een Latijnse uitdrukking met de betekenis: de naam is een (voor)teken.

Ik ben kwaad over die waardeloze video en over ander negatief commentaar in de media op Niehe zijn optreden bij Pauw en Witteman en ik kan beslist niet vinden dat hij zich schuldig maakt aan zelfbevlekking (verouderd en afkeurend woord voor masturbatie), of ik deze handeling nou goed- of afkeur.

Ivo heeft, let goed op! in het Frans! een geslaagde cabaretvoorstelling gegeven in een gerenommeerd theater in Parijs. Dat is niet niks! Daar kan Polderman niet aan tippen, nu niet en nooit niet. Er wordt hem om commentaar gevraagd.
Hij gaat nou eens niet vals bescheiden zitten te doen, hij is nog helemaal in de ban van zijn succes, leeft, zegt hij zelf in een roze wolk (wie niét na zo’n ervaring?) en déélt zijn vreugde en zijn trots met Pauw en Witteman. Je zit er dus helemaal naast met ‘zelfbevlekking’.

Ik vind dat alleen maar eerlijk en ontwapenend en leuk van Ivo en nou eens een keer een beetje gróót gedacht, maar zoals ik al schrijf in mijn gedicht, dat plezier moet natuurlijk meteen weer vergald en die onbevangenheid moet onmiddellijk belachelijk gemaakt in ons vooral geestelijk vaak zo kleine land.

Iedereen die iets goeds heeft verricht en daar trots op is moet ‘een toontje lager zingen’. Ik wou trouwens dat die Katinka Polderman daar eens toe overging, afgezien van de inhoud doet haar gezang gewoon pijn aan mijn oren.

Re: Polderman of Niehe? 06 okt 2011 22:02 #4

• Theo Danes
  • Admin
  • Ontvangen bedankjes 14
Ah dank, ik dacht dat het Latijn zou zijn.

Trots en euforie is prachtig, als sportman zal ik de eerste zijn om dat te erkennen, maar op die manier als antwoord op 1 vraag in een relaas van 2 minuten in louter superlatieven over jezelf spreken... tja, als daar geen enkel spoor van zelfbevlekking in zit, mea culpa. Misschien is het ook de manier waarop hij o.a. terloops meldt dat hij zes keer in Carré stond of dat hij bij Carla Bruni is geweest, het is een vorm van namedropping waar ik niet van houd en die onnodig is. Houd het bij de onbevangenheid en het genieten van eigen succes, dat is iedereen gegund.
Ik heb overigens niks meegekregen van eerdere berichten over dit interview. Dus als er sprake is geweest van Niehe-bashen en je draagt de man een warm hart toe, dan is dit liedje van Polderman wellicht de druppel. Ik vind het wel een treffend commentaar op het interview.

Polderman talentloos noemen is overigens net zo kort door de bocht. Ik vermoed dat ze meer talent in haar gekromde tenen heeft dan Ivo Niehe in z'n ongetwijfeld goddelijke lijf. Hoewel ik slechts wat youtubefilmpjes van z'n show heb gezien. Maar als dat de hoogtepunten waren, vrees ik dat mijn mening gegrond is.

Re: Polderman of Niehe? 07 okt 2011 09:59 #5

• Katja Bruning
  • Moderator
Theo, ik droeg Ivo Niehe nooit enig soort van hart toe, omdat ik om duistere redenen zijn programma nooit bekeek.
Maar sinds ik hem hoorde op die video van P en W vind ik hem aardig en bewonder ik hem, want ik kan gewoon niet geloven dat iemand in een met Carré te vergelijken Parijs theater succes kan hebben met Frans! cabaret zonder heel veel in zijn mars te hebben.

Er is inderdaad een soort van hetze gaande (geweest), die video van Polderman staat ook op de voorpagina van Zwarte Kat en ik hoorde twee keer spottend commentaar in De Wereld Draait Door.

Katinka Polderman vind ik op die video echt om op te schieten, meer heb ik nooit van haar gezien en ik verlang er ook niet naar. Ik heb geen sprankje humor kunnen ontdekken in haar tekst, houtlijm in zijn haar, WOEHA! en Etruskisch en Croaats spreken, HOHOHO! wat een dieptepunten aan flauwheid en platheid en gebrek aan relevantie.
Ze heeft een nare stem en bederft mijn trommelvliezen, enfin nu maar hopen dat ze geen dierbare vriendin van je is, maar dat kan ik me gewoonweg niet voorstellen.

Sowieso vind ik grappen ten koste van anderen niet fijn en hier was alleen maar sprake van dit soort grappen, nou ja flauwiteiten. (Met veel goede wil zou je ook nog van enige zelfspot kunnen spreken, een verzachtende omstandigheid misschien..)

"I never yet heard man or woman much abused, that I was not inclined to think the better of them; and to transfer any suspicion or dislike to the person who appeared to take delight in pointing out the defects of a fellowcreature."
Jane Porter

Dat Ivo een paar wapenfeiten gaat opsommen komt voort uit zijn euforie, en verdraaid het is toch ook niet niks dat ie bij Carla Bruni thuis is geweest en in Carré heeft opgetreden?
Ik hoor dat meer als: “Wie had kunnen denken dat ik, gewone jongen, het ooit zo ver had kunnen schoppen?”
Geen sprankje arrogantie of over het paard getild zijn dus. Juist kinderlijke verbazing en blijdschap. Bekijk die P en W video nog maar eens vanuit dat gezichtspunt, wedden dat je mij een klein beetje gelijk gaat geven?

Wel tof dat je mijn gedicht op de voorpagina hebt gezet.
Zou je het ook nog even willen linken aan mijn naam in dat rijtje? (Net als Ivo Niehe ben ik ook een beetje ijdel.)

Re: Polderman of Niehe? 07 okt 2011 10:25 #6

• Theo Danes
  • Admin
  • Ontvangen bedankjes 14
Het is zeker niet Katinka's beste werk, maar het is dan ook in een paar uur geschreven. De rijms aan het einde vind ik leuk. En aangezien Niehe vele talen spreekt en daar vaak een beetje mee koketteert, lijken mij de grappen niet zonder relevantie. Ze vergroot de boel uit. Maar goed, laat ik humor niet gaan uitleggen. Het zou jammer zijn als je hierdoor nooit meer iets van Polderman zou willen zien. Het nummer pi-pa-pijpen is ze bekend mee geworden, maar dat is nog veel platter vrees ik. Ik vinnut wel verfrissend dat er een vrouw is die echt plat durft te zijn, met teksten die goed in elkaar zitten. En ze is geen dierbare vriendin hoor, maar we volgen elkaar op twitter dus dat is bijna hetzelfde ;)

Mooi citaat van Jane Porter. Een beetje plagen heb ik nooit zo'n moeite mee zeker als het grappig gebeurt, als het een hetze wordt is het jammer. En dat wordt het met de huidige share- en copypastecultuur in de media nogal snel.

Ik heb het gedicht aan je naam toegevoegd. Om onduidelijke reden sta jij twee keer in de lijst en had ik het vers eerst aan de andere Katja Bruning toegevoegd.

Re: Polderman of Niehe? 07 okt 2011 16:42 #7

• Katja Bruning
  • Moderator
Bedankt Theo!
Mijn kwaadheid wordt al minder nu ik weet dat jij niet wist dat er een hetze of hype of hoe je het noemt gaande was tegen Ivo Niehe.
Dat rijmen is niet zo’n kunst als je eenmaal hebt uitgevonden dat je Niehe kunt rijmen op ieën. Moeilijk twitteren met zo’n stem haha!
Misschien ga ik Katinka nog wel eens een tweede kans geven, maar pi-pa-pijpen lijkt zo op het oog ook al niet aan te sluiten bij mijn verfijnde smaak, ahum.
Ja, een beetje plagen is wat anders, zoals Paul Groot, die indertijd bij het Kopspijkercabaret zo goed Jan Wolkers na kon doen, dat is leuk! Of Erik van Muiswinkel die Willem van Hanegem nadoet.

Re: Polderman of Niehe? 08 okt 2011 10:51 #8

• Katja Bruning
  • Moderator
Kijkt allen naar het slot van De Wereld Draait Door van gisterenavond!

dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video-detail....c83561fbb3bc4ab4ffa8

02:33

Daarin neemt Ali B het op voor Ivo Niehe en hij gebruikt onder meer mijn argumenten.
Dus dat Ivo zijn blijdschap wilde délen, inplaats van erover op te scheppen. Enfin, Ali zegt het precies zoals het is!
Ook de rest van het gezelschap reageert met begrip en op niveau.

Wat ook nog wordt aangestipt is dat het een droom van Niehe was om op het toneel te staan, dus dat dat hem liever was dan zijn toch heel grote televisie-roem, kijk alweer een sympathiek trekje, ik moet toch eens iets van hem gaan zien.

Re: Polderman of Niehe? 08 okt 2011 22:42 #9

• Kees Koelewijn
  • Kees Koelewijn's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 30
Het is duidelijk dat DWDD wat goed wilde maken, want het was flauw die uitspreken allemaal aan elkaar te plakken. Natuurlijk is Ivo een ijdel baasje, en hij zal dat zelf denk ik ook toegeven want hij heeft daarnaast ook genoeg zelfspot. Maar ik wil hier ook wel even zijn verdiensten aanstippen voor het light verse in Nederland.
In de tijd dat daar honend op werd neergekeken maakte hij taalprogramma's bij de TROS waarvoor hij moest knokken met zijn bazen; niet voor de poen, want hij kreeg daar bijna niets voor, maar voor het plezier in onze taal dat hij wilde uitdragen, waarin hij o.a. als weekgast Driek van Wissen uitnodigde die zo de landelijke bekendheid verwierf waaraan hij later zijn Dichter des Vaderlandschap aan te danken had.

Re: Polderman of Niehe? 09 okt 2011 10:14 #10

• Katja Bruning
  • Moderator
Kees, bedankt voor deze positieve en interessante bijdrage, die ik ook even op Zwarte Kat zal zetten, als je het goed vindt.
Grappig, ik heb me nooit voor Ivo Niehe geïnteresseerd, maar de man begint me gewoon te boeien door dit alles; wat jij vertelt had ik nooit achter hem gezocht!
In zijn optreden bij Pauw en Witteman zit ook genoeg zelfspot trouwens: hij meldt bijvoorbeeld, ironisch, dat hij even ‘een meneer’ is in Parijs en relativeert zelf meteen het woord ‘respect’ dat hij gebruikt.

Wat ik ook zo unfair vind: hij werd gevráágd door P en W om te vertellen hoe zijn optreden was geweest, dat doet hij naar eer en geweten en zo oprecht als het maar kan en daar wordt ie dan zó op gepakt!
Volgens de goede vaderlandse zeden had ie dus moeten mompelen dat het ‘best wel aardig ging’, P en W hadden met alle mogelijke moeite de waarheid eruit moeten trekken, heel televisiekijkend Nederland was voldaan in slaap gesukkeld, ach wat doe ik hier nog, waarom emigreer ik niet gewoon naar een mensenland zoals Frankrijk?

Re: Polderman of Niehe? 09 okt 2011 12:55 #11

• Kees Koelewijn
  • Kees Koelewijn's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 30
Ik vind het best, goedzak die ik ben. Maar ik vind zijn jasjes wél vreselijk.

Re: Polderman of Niehe? 09 okt 2011 13:54 #12

• Katja Bruning
  • Moderator
Ivo, mag ik je wat vragen?
Blijf gerust je haar plamuren
en je nagels manicuren.
Rij maar fijn in die voiture.
Ik kan dat heel goed verduren
al is het geen sinecure.