Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Op een hond

Op een hond 13 juli 2012 10:37 #1

Op een hond

Een hond was eenzaam in Hondswoude
want geen hond wou met hem spelen.
Want geen hond kon van hem houden.
Want geen hond wou met hem delen.

Moeten wij nu allen wenen
om die hond, zo heel allenen?
’t Zal die hond een plokworst wezen
(graag van Slagerij Van Vlezen)
daar ’t die hond geen hond kan schelen.

Babs Klomp-Van Sloteren
Laatst bewerkt: 13 juli 2012 13:11 door Babs Klomp-Van Sloteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Katja Bruning

Re: Op een hond 16 juli 2012 10:05 #2

• Katja Bruning
  • Katja Bruning's Profielfoto
  • Moderator
  • Ontvangen bedankjes 175
Babs, van harte welkom op Het Vrije Vers! Leuke gedichten, ik weet niet welke ik leuker vind, Op een kater of Op een hond. Op een abt, onder Plaats hier uw dranklied vind ik ook goed geslaagd.
En nu eens bijdragen met eeuwigheidswaarde, niet altijd maar weer dat uitkauwen van de zo snel vergeten actualiteit.
Geschikt voor jong en oud, voor ‘kinderen van 8 tot 80’, zoals dat in de tijd van W.G. van de Hulst zo fraai genoemd werd.
Ga zo door!

Re: Op een hond 16 juli 2012 18:07 #3

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1246
Advies voor Babs; houdt jambe en trochee uit elkaar.
'Het kan geen hond iets schelen'. 'Het kan niemand een hond schelen' zal wel een streekuitdrukking zijn?
P.S. Ik raak een beetje in de war met al die schuilnamen, en weet niet wie ik wel en wie ik niet serieus moet nemen. Misschien een leuk spelletje, maar complimenten geven aan eigen aliassen gaat mij te ver.
Laatst bewerkt: 16 juli 2012 18:11 door Bas Boekelo.

Re: Op een hond 17 juli 2012 09:51 #4

Wat heerlijk dat je zo heerlijk hebt genoten van mijn versjes, Katja! Klomp is er ook wild op, ik moet ze elke dag voorlezen voor het slapen gaan, anders doet hij geen oog dicht.
Klomp en ik zijn echte dierenliefhebbers en wij hebben alles aan die hond gedaan. Maar hoe we hem ook proberen te aaien en stokken voor hem gooien en hoeveel worsten we hem ook geven, hij blijft grommen en laatst heeft hij een hele hap uit Klomp zijn kuit gebeten. Maar Klomp zegt dat het toch zielig is voor die hond, ook al werkt hij niet mee.

DOEI!

Babs

Re: Op een hond 17 juli 2012 09:52 #5

Bas, we hebben hier in het Onvindbaarder Veen alleen karpers, baarzen en snoeken. En die staan onder Klomp zijn bescherming, dus, al zouden hier jamben en trocheeën zitten, dan zou Klomp die toch niet aan die hond voeren.
Bovendien, zegt Klomp, kunnen we ons beter aan plokworst houden, de hond vraagt er tenslotte zelf om, en persoonlijk heeft Klomp nog nooit van visetende honden gehoord, zegt Klomp.
Maar je bedoelt het goed, zegt Klomp.

DOEG!

Babs
Laatst bewerkt: 17 juli 2012 09:55 door Babs Klomp-Van Sloteren.

Re: Op een hond 17 juli 2012 18:39 #6

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1246
Ik vind het allemaal best, maar persoonlijk heb ik geen behoefte aan een nieuwe 'Harrie Pad' aanvaring. We zijn daardoor Daan de Ligt kwijtgeraakt.

Re: Op een hond 18 juli 2012 10:01 #7

• Katja Bruning
  • Katja Bruning's Profielfoto
  • Moderator
  • Ontvangen bedankjes 175
Bas, je hoeft volgens mij niet bang te zijn dat je Daan hebt weggejaagd. Hij heeft na jullie aanvaring nog van alles ingestuurd onder het onderwerp, zie
www.hetvrijevers.nl/index.php/component/...mussen-ruit?Itemid=0
Daan kwam toch al heel weinig op het forum, helaas! Hij stuurde wel zo nu en dan iets in, dat
zal hij vast wel weer eens doen.

Maar misschien zou je toch eens kunnen proberen om, als je kritiek geeft op gedichten van anderen, goed in je achterhoofd te houden dat het wel HUN gedichten zijn. Misschien hebben ze andere kriteria dan jij. Nu lijkt het vaak, misschien bedoel je het niet zo, of jij het grote gelijk in pacht hebt en andere dichters de wet voor wilt schrijven.

Jij vindt bijvoorbeeld dat ook gebonden verzen, met een vorm die de dichter zelf bedenkt, aan alle eisen van vastevormgedichten die maar van toepassing zijn, moeten voldoen. Als je dat nu in elk geval zou brengen als jouw persoonlijke mening en niet verder niet op door zou drammen als de dichter in kwestie een andere persoonlijke mening heeft, dan kwam het veel beter over en was de kans dát je iemand wegjoeg veel kleiner.
En dan kreeg je ook meer waardering voor je al je moeite om elke dag maar weer kritiek te leveren en te reageren op andermans gedichten.

Het kan Babs geen hond schelen, maar ik heb uit nieuwsgierigheid die uitdrukking gegoogeld, maar kreeg niet één hit! Raar, want ik kende de uitdrukking wel en was ervan overtuigd dat iedereen hem kende. Misschien dus (waar Babs vandaan komt weet ik niet precies) Zuidhollands dialect.
Bedankt door: Bas Boekelo

Re: Op een hond 18 juli 2012 22:19 #8

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1076
Ik ben het hier (ook na enige aanvaringen met Bas in het verleden) met Katja eens.
Er zijn, heel in het kort gezegd, twee grondvormen van kritiek geven : stellig of inlevend ofwel het verschil tussen “het-is” en “ik-vind”.
Met (het veel aangenamere) ‘‘ik vind..etc” geef je een bekritiseerde schrijver veel eerder de ruimte om, over hetgeen wat de criticus te berde brengt, na te denken en hierop een evt. respons te geven.
Met (het gelijkhebberige) “het is” sla je al gauw een discussie stuk en kan je bovendien een stekelige reactie verwachten wanneer de kritiek onterecht zou zijn.
Naast het uiten van directe feedback of kritiek is “gewoon eerst maar eens vragen” wat (of hoe) de dichter het nu precies bedoeld heeft nooit verkeerd.

Wat betreft: Het kan geen hond schelen :
Ik denk dat Babs hier slachtoffer is van een verhaspeling van de staande uitdrukking : ‘Het (Dat) interesseert geen hond’

Re: Op een hond 19 juli 2012 09:33 #9

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 1959
Absoluut met je eens, Remko: "Ik vind" in plaats van "Het is", i.e. als "ik-boodschap".
De meeste kwesties gaan hier over smaak en niet over wat juist is.

Ben: prima als je kritiek hebt op de in jouw ogen doorslaande luchtigheid alhier, maar wel graag in andere bewoordingen: "ik vind" in plaats van "wat een gexux" etc.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Arcadia

renoir
Renoir: Seine-oevers bij Champrosay, 1876

Het is hier waterrijk en stil en groen
De habitat van menig plant en dier
Wij hebben met zijn tweeën niets te morren

Zo'n fraai vakantiehuis schenkt veel plezier
Jij wijst op de fijnmazigheid der horren
Er dansen muggen in het avondlicht

Wij vinden in de keuken oude lorren
Nu kan de allerlaatste kier gedicht
zodat geen steekbeest ons nog iets kan doen

Nabij mijn oorschelp vliegt na middernacht
een muggensquadron rond op volle kracht 

Dit vers staat in de bundel Lichtvoetig III. 
Niels gaf toestemming het hier te plaatsen, waarvoor dank!