Remko, ik heb een zwak voor mensen die zich als nieuweling niet direct gaan aanpassen aan de heersende normen en zeden, maar die juist eens even flink in de contramine gaan.
Morgenstern uitte zich natuurlijk ironisch en ik voel dat hij aan mijn kant staat.
Ik heb geen moeite met jouw meningen of met de manier waarop je ze onder woorden brengt, maar als je dit onderwerp als geheel eens rustig doorleest zul je zelf ook constateren dat het veel weg heeft van een bloedbad. De hele dichterssociëteit werpt zich met zijn volle gewicht op Wilbers, waar is dat voor nodig?
Ik vind het ook niet correct dat er zomaar links worden gegeven van Wilbers, goed, die zijn te vinden via Google, maar iemand die de moeite neemt die voor zichzelf op te zoeken is gewoonlijk geïnteresseerd en wil niet alleen maar een punt maken tégen Wilbers.
Geef nieuwelingen een eerlijke kans en LUISTER ook eens naar wat zij te vertellen hebben, wat HUN uitgangspunten zijn. Dat mis ik hier te veel.
Wilbers zegt regelmatig dingen die ik verfrissend vind en hij heeft serieus aan zijn Morgensternvertaling gewerkt en kan zijn keuzes motiveren. De originele gedichten staan ernaast, dus de potentiële koper kan zelf beslissen.
Over zijn visie op het metrum is ie eerst wat vaag, maar al snel blijkt dat hij vindt dat, omdat je bij dichterlijke vertalingen altijd keuzes moet maken, het in de geest van Morgenstern is dat hij als het niet anders kan het metrum opoffert en het rijm bewaart. (Daar ben ik het niet mee eens, maar het is wel een te verdedigen standpunt.)
Op deze bladzijde zeg ik er ook nog wat over:
www.hetvrijevers.nl/index.php/component/...=6&Itemid=0&start=24
Zijn eigen werk kan beslist beter, maar het hééft wel iets en het is toch de opzet van Het Vrije Vers om mensen verder te helpen? Maar dan wel met hun EIGEN, PERSOONLIJKE ontplooiing. Ook zonder Jaap Bakker, Drs. P., Onzelieveheer en de Profeet Mohammed kunnen leuke en goede plezierdichten worden geschreven.