Ok, daar gaan we, ik ga even hardop denkend door de eerste strofe heen om je laten zien hoe ik het heb leren aanpakken. Regel 1 loopt heel mooi, de rest van de strofe minder mooi. Als een regel niet helemaal lekker loopt, kun je een paar dingen doen, zoals:
- de woordvolgorde veranderen;
- ergens een vulwoordje tussen proppen of weghalen;
- ergens een ander woord voor vinden (ik gebruik zelf altijd synoniemen.net);
- de zin anders formuleren en dan vaak ook de rijmwoorden veranderen (en dat vergt wat meer lef, ik gebruik meestal Van Dale rijmwoordenboek online of de optie "eindigt op" in woorden.org);
- desnoods de hele strofe omgooien;
- ...
Zeker in het begin kan dat wel lastig zijn, maar het is altijd leerzaam. Daarom adviseren de meeste mensen hier om te beginnen met een snelsonnet, want dat is goed te overzien.
In regel 2 loopt het niet goed, met heffingen op EEN en JE; ook valt "spontaan" wat uit de pas. Als je de normale zinsvolgorde neemt, dan krijg je: "Dan koop ik spontaan een straatje of vijf", maar dat loopt ook niet zo lekker, want dat is opeens bijna een amfibrachys in plaats van een jambe. Beter is al: "een straat of vijf koop ik altijd spontaan", maar is het ook nog niet helemaal. Dan maar eens de zin anders formuleren. Ik kwam op: "een straat of vijf, dat koop ik op zijn minst" en toen keek ik of er een leuk rijmwoord was. Zo ja, dan was ik spekkoper, zo nee, dan moest ik nog maar eens verder kijken. Ik vond gelukkig als eerste: "blindst" en dat leek me wel wat. Want omdat je als gokker blind bent, is dit een leuk woord om te gebruiken. Volgens sommigen rijmt "blindst" misschien niet perfect op "minst", maar dat lijkt me op dit moment een luxeprobleem; het rijmt wat mij betreft goed genoeg.
In de laatste regel komen we er gemakkelijker vanaf. Daar mist een lettergreep na "ik". Die vullen we op met "zo"
Vervolgens kom ik voor de eerste strofe op:
als vaste gokker ben ik dol op lootjes
een straat of vijf, dat koop ik op zijn minst
ruik ik een prijs, dan ben ik op mijn blindst
omdat ik zo verlang naar de cadeautjes
In regel 5 loopt het woord alLES niet goed en dat golft wat door in de rest van de regel. Als je naar een ander woord zoekt, kun je een oplossing vinden. Je kunt bijvoorbeeld "alles" veranderen in "hoofdprijs". Dan krijg je: "of ik de hoofdprijs krijg, dat weet ik niet". In regel 7 zit de trompet niet helemaal lekker in het metrum en daar kun je dan een schuiftrompet van maken, bedacht ik me. En regel 8 heb ik ook een paar keer proberen om te gooien en ik kwam na wat schuiven op een buurman die lekker in het metrum past. Bovendien heb je meteen een leuke grap te pakken vanwege de trompet.
Ik kom dan bijvoorbeeld op:
of ik de hoofdprijs krijg, dat weet ik niet
al hoop ik wel op de cabriolet
een vette cheque of nieuwe schuiftrompet
zodat mijn buurman er ook van geniet
Ik probeerde hardop denkend voor te doen hoe ik de eerste twee strofes zou veranderen. Ik hoop dat het leerzaam is. Zo heb ik ook weer van tips van anderen op dit forum geleerd indertijd.Als er vragen zijn, dan hoor ik het wel. Ik hoop dat ik je wat op weg geholpen heb,
Groet,
Jaap