Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerpen in de categorie: Grabbeltonnen

12 Reacties emo
Onderwerp gestart op 22 juli 2022 23:20 door René Turk
358 Bekeken
1 Reacties emo
Onderwerp gestart op 26 juni 2021 19:24 door Bart Adjudant
843 Bekeken
1 Reacties emo
Onderwerp gestart op 02 apr 2015 20:08 door Coenraedt van Meerenburgh
2228 Bekeken
5 Reacties emo
Onderwerp gestart op 27 apr 2015 11:10 door Ben Hoogland
2122 Bekeken
6 Reacties emo
Onderwerp gestart op 31 mrt 2015 17:45 door Remko Koplamp
2077 Bekeken
4 Reacties emo
Onderwerp gestart op 08 dec 2014 21:26 door Ben Hoogland
2501 Bekeken
0 Reacties emo
Onderwerp gestart op 12 nov 2009 18:16 door Bas Boekelo
2328 Bekeken
2 Reacties emo
Onderwerp gestart op 11 nov 2009 19:04 door Bas Boekelo
2300 Bekeken
Tijd voor maken pagina: 0.229 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Cursus Japanse filosofie. Les 5 (slot)

Nishida Kitaro (1870-1945)

 

 

Leegte

 

De dingen zijn niet echt zoals ze zijn

Want ieder zijn kent ook zijn tegendeel

Iets kan niet iets en ook nog niet-iets wezen

 

De oorsprong van die twee is: Eén Geheel

Nu wordt het even moeilijk moet ik vrezen:

Die Oorsprong kent de Tegenstelling niet

 

U moet het bovenste nog maar eens lezen

Voordat ik u nu mijn conclusie biedt:

De dingen zijn niet echt zoals ze zijn

 

In dit gedicht bestaat geen regel elf:

Het zelf zonder het zelf is echt het zelf

 

 

Nishida Kitaro verdiepte zich in de westerse filosofie en kwam, daardoor beïnvloed, weer uit bij de mystiek, daar 'logica alleen de tekortkomingen van logica aantoont.'

Gezien de tegenstellingen tussen lichaam en geest, zelf en de wereld (object en subject) moet er een oorspronkelijke zijnsbasis bestaan zonder dat onderscheid. De ultieme realiteit is de mu no basho, 'de plaats van het absolute niets, het zelf zonder het zelf.'

Dit basho is de afwezigheid van alles waarmee we ons ego-zelf definiëren.

Het heft de tegenstellingen, die aan ons bestaan ten grondslag liggen, op.

Deze tegenstellingen zijn de oorzaak van de constante verandering en beweging in het universum en alleen in het mu no basho in harmonie en daarmee daar niet bestaand.

De fysieke wereld van activiteiten drukt de innerlijke scheppingsdrang van het basho uit en alleen door volledig als een historisch persoon te leven, zal de kracht van het zelf als basho zich manifesteren: volledig engagement, zowel in de wereld als in meditatie, is een vereiste.
Mocht je dit boven de pet gaan dan is dat geen bezwaar, want alles wat hier staat bestaat toch niet.