Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Scherpe stellingen

Onderwerp: sjoemelen

sjoemelen 05 jan 2016 12:01 #1

• Ben Hoogland
  • Ben Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1531
Dag allemaal, nog maar 360 dagen en dan is dit jaar ook weer om...

Het wordt tijd het (nog niet bestaande) begrip "sjoemelklemtoon" te introduceren.
Dit is een fenomeen waar veel dichters gebruik van maken.
Je ziet het met name aan het eind van een regel, vaak ten behoeve van het metrum, soms om een rijmwoord in te passen.

Vele dichters? Ja zelfs onze onvolprezen Jaap kon ik hier op betrappen. En Ditmar is er met open ogen ingetuind. Geen van u lezers is het waarschijnlijk opgevallen, dus ach het zal wel niet zo erg zijn.

Wel, de Duitse solide autofirma Volkswagen heeft ernstige beursverliezen moeten incasseren toen bleek dat zij met hun software de uitkomsten van de dieseluitstoot positief konden beïnvloeden.

Dus onschuldig? Ach, alles is relatief. Toch wil ik er wel op wijzen, dat het natuurlijk ten voordeel strekt van het kunstenaarschap als de dichter zich van elk woord dat zij/hij schrijft vergewist of metrum, ritme, rijm hierdoor gediend of geschaad worden.

Nu, waar blijft de aap? Komt-ie uit de mouw of niet? Welzeker, daar komt ie...

Ik heb er, om zeker te zijn van mijn stelling, verschillende bronnen op nageslagen en zij zeggen allen hetzelfde:

Mohammed heeft de klemtoon op HAM (zal ie niet fijn gevonden hebben... ;) ) en derhalve acht ik het als rijmwoord in het rijmpaar SMEEKgeBED - moHAMmed ongeschikt.
(Zie www.hetvrijevers.nl/index.php/forum/34-R...a-v-voorpagina#16683)

Graag uw messcherpe commentaren, als ijspegels die in het Noord-Groningse landschap elk verkeer onmogelijk maken, hier onder plaatsen. Ik ben benieuwd wie er nog meer op het gebruik van sjoemelmetrum, sjoemelrijm, sjoemelneologismen kan worden betrapt.

Met groet,
Ben
Verba volant, scripta manent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Bert van den Helder

sjoemelen 05 jan 2016 13:20 #2

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1562
Ben Hoogland schreef :
Mohammed heeft de klemtoon op HAM (zal ie niet fijn gevonden hebben... ;) ) en derhalve acht ik het als rijmwoord in het rijmpaar SMEEKgeBED - moHAMmed ongeschikt.

Tsa...dan zit / zat ook die andere Jaap (die van het rijmwoordenboek) er naast...
Laatst bewerkt: 05 jan 2016 14:28 door Remko Koplamp.

sjoemelen 05 jan 2016 18:44 #3

Deze zeurkous geeft je helemaal gelijk

Maar natuurlijk is mijn naamgenoot de norm en gooi ik alle andere woordenboeken verachtelijk terzijde. Bedankt voor deze ontsnappingsweg Remko.

sjoemelen 05 jan 2016 20:01 #4

Daarnaast heb ik het geen moment als fout gevoeld, omdat de uitspraak ‘Móhamméd’ naast ‘Mohámmed’ jaren gangbaar was (en is?) , waarschijnlijk onder invloed van de uitspraak van ‘Móhammedanen’
Het zou best kunnen dat door de komst van moslims de afgelopen jaren die uitspraak niet meer gebruikelijk is, maar dat is dan stiekem buiten mijn medeweten gebeurd.
Volgens mijn exemplaar van de koran uit 1696 is het trouwens ‘Mahomet’, ongetwijfeld uitgesproken als ‘Máhomet’ en die klemtoon heeft dan oudere papieren in het Nederlands.
Een linguïst moet hier maar eens op promoveren.
Laatst bewerkt: 05 jan 2016 20:18 door Jaap van den Born.

sjoemelen 05 jan 2016 21:26 #5

• Ben Hoogland
  • Ben Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1531
Ik denk dat de profeet het jou niet kwalijk neemt.
Waarschijnlijk is de klemtoon in een aantal jaren verschoven. In een oude Van Dale (1984) vind ik nog twee klemtonen, later is de huidige vorm overgebleven. Taal leeft.
Verba volant, scripta manent.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Instant Karma

Pim Lammers
Pim Lammers, wikiportret.nl, CC BY-SA

Wie schrijft die blijft, ook volgens instamoeders
Terwijl ze schrijvers aan hun degen rijgen
Om boeken die ons aller kroost bedreigen
Althans, dat vinden deze ultraloeders

Als momfluencers extremisten zijn
Dan wordt wie schrijft bedreigd met doodsvenijn

#ikstaachterpimlammers
De haatcampagne tegen Pim Lammers is mede aangewakkerd door
bekende 'complotmoeders' met instagram-accounts.