Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Scherpe stellingen

Onderwerp: Tip van de dag

Tip van de dag 29 jan 2018 11:51 #1

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 2448
Lees de Volkskrant van vandaag, 29-01-2018, pag. 18, een gloedvol betoog van Kees 't Hart over de poëzie van de zgn. "echte, officieel erkende dichters". Een citaat alvast: 'De "erkende; poëzie bleek gemakzuchtig, allemaal postmodern, last van onzekerheid, rijmloos'.

Groetjes,
Frits
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Inge Boulonois

Tip van de dag 29 jan 2018 12:41 #2

Even gegoogled:

klik hier om er meteen naartoe te gaan.

En op 25 jan verscheen in dV over poezie dit artikel van de hand van Ingmar Heytze.

Nou nog lezen :P
Laatst bewerkt: 29 jan 2018 12:44 door Hendrikje de Koning.
Bedankt door: Inge Boulonois

Tip van de dag 29 jan 2018 13:18 #3

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 2551
Kees 't Hart wat uitgebreider:

De Nederlandstalige 'erkende' poëzie bleek gemakzuchtig. Dichters schrijven vrijwel allemaal over hetzelfde. Allemaal postmodern. Of zoiets. Nou vooruit, op tien na. Ik bedoel: allemaal last van onzekerheid, allemaal in verwarring, allemaal rijmloos, allemaal schrijven dat taal niet alles is, allemaal wel eens een filosofieboek gelezen, allemaal naar (h)erkenning streven, allemaal veel wit tussen de regels, allemaal het Handboek voor de Poëzie van de Vijftigers uit het hoofd geleerd, allemaal dezelfde rare afgebroken zinnen die je niet snapt, allemaal kenner van de Antieken, allemaal een beetje verdrietig, allemaal schrijven over wat iedereen al weet, allemaal piepkleine waarnemingen belangrijk vinden, allemaal stoere dromen, allemaal zelfmedelijden, allemaal niet meer christelijk, allemaal dezelfde poëzie heilig vinden, allemaal weltschmerz, allemaal spleen, allemaal dezelfde romantische voorgangers bewieroken (Rimbaud! Dada!!), allemaal Plato of Heraclitus-liefhebbers, allemaal van dezelfde kunst houden, allemaal jong geweest en nu oud geworden, allemaal hetzelfde jargon. Nou vooruit, op tien na. Allemaal tegen het kapitalisme, allemaal geëngageerd, allemaal aardig voor dier, mens en milieu, allemaal bezorgd, allemaal tegen verloedering, allemaal ernstig, allemaal niet op de PVV stemmen, allemaal tegen Trump, allemaal dromen van rust en stilte, allemaal boos op anderen, allemaal progressief. Allemaal denken dat je met verbrokkelde zinnen het kapitalisme onderuithaalt. En dat nog menen ook. Allemaal gelijk willen hebben. Gadverdamme.

En wie hierna toch nog zin heeft in de 100 beste Turinggedichten: www.turinggedichtenwedstrijd.nl/eregalerij/editie-9/
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 29 jan 2018 13:21 door Inge Boulonois.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Tip van de dag 29 jan 2018 14:16 #4

Ik kwam tot regel 5 ("terwijl Dylan in mijn oor blies dat het de wind was") van het gedicht dat op de derde regel staat, en ben afgehaakt. pff.

Mag ik Kees 't Hart selectief citeren? "Misschien is het het beste je als dichter niets meer gelegen te laten liggen aan (...) de officieel erkende dichtkunst. Je eigen weg zoeken."

Wat ik zo jammer vind aan het feit dat ik met die uitgekozen gedichten helemaal niks kan, is dat het verhaal van de oprichters van de Turing Foundation mij oprecht aanspreekt. De naam Turing werd gekozen omdat oprichter Pieter Geelen zich, heel begrijpelijk, geinspireerd voelde door Alan Turing, de Britse wiskundegenie. Met andere woorden, in mijn beleving is er een niet te bevatten grote afstand tussen de helderheid en de kwaliteit van de missie bij de bron en de totale verwarring die zich van mij meester maakt als ik een greep uit editie 9 lees. Is dat het lot van de eenzame dichter? (Ik voel me niet eenzaam, hoor, mede dankzij dit forum!)

Hieronder trouwens mijn inzending voor Turing; het gedicht kwam de eerste ronde niet door. Het zij zo. Ikzelf sta er nog voor 100% achter.

Vervlochten

Ze draait haar hoofd zo ver als het wil gaan
naar haar die hier haar hand is komen strelen.
Wat zeg je ook alweer als men iets zegt?

Er rijst een woord, maar dat geeft voorrang aan
een binnenfilm van vroeger taferelen:
hoe zij met vlotte slag twee vlechten vlecht

en hoe zij samen voor de spiegel staan
waarin hun ogen even olijk spelen,
wanneer zij op het hoofd een kusje legt.
Laatst bewerkt: 29 jan 2018 14:29 door Hendrikje de Koning.

Tip van de dag 29 jan 2018 16:20 #5

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Ha Hendrikje,

De Turing lijkt soms op een loterij.
De bundel "Goudlicht en avondschap" ga ik wel weer bestellen.
Ik lees de gedichten liever en grondiger op papier.

Dit jaar drong ik trouwens voor het eerst sinds het ontstaan niet door tot de top 1000.
Het zij zo.
Arjan Keene en Niels Blomberg, die meestal wel in de top 100 zaten, schitteren dit keer ook door afwezigheid, evenals vele andere mij bekende dichters.

Laat je dus niet ontmoedigen!
je hebt nog tot 4 maart de tijd om mee te doen aan de Willem Wilmink Dichtwedstrijd!

Warme groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 29 jan 2018 16:28 door Inge Boulonois.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Tip van de dag 29 jan 2018 21:56 #6

Hendrikje,

Waarom je gedicht niet door de eerste ronde is gekomen weet ik ook niet, maar ik kan het wel een beetje vermoeden. Het thema is, als ik je goed begrijp, Alzheimer. Een paar jaar geleden heb ik ook een gedicht over Alzheimer geschreven - Meneer - en dat was wel naar de tweede ronde. Het werd de hemel in geprezen, maar ging niet naar de top-100. Een redacteur van Schrijverspodium heeft mij toen laten weten dat ze worden bedolven onder de Alzheimergedichten. Dat kan bij jou en mij een rol hebben gespeeld.

Maar mijn gedicht "Moed" ging nou niet bepaald over een alledaags thema - oorlogsmisdaden tijdens de koloniale oorlog in Indië - maar was toch ook niet door de eerste ronde. Het werd wel geplaatst in een literair tijdschrift en opgenomen in een verzamelbundel. En ik ken iemand die een belangrijke prijs heeft gewonnen met een gedicht dat niet in de top-100 kwam.

Alle reden om "Turing" ook ten dele als een loterij te zien. En ik ben de opvatting al tegengekomen dat de beste gedichten waarschijnlijk in de eerste rond afvallen.

Verder ben ik van mening dat je altijd je voordeel kunt doen met adviezen maar in laatste instantie je eigen weg moet gaan. Zelf ga ik zo langzamerhand denken: ze kunnen de turing krijgen.

Tip van de dag 29 jan 2018 22:38 #7

Dank je Jacob, voor je perspectief. Je hebt ongetwijfeld gelijk.

Ik heb geen idee van literaire tijdschriften en wat dies meer zij. Ook op internet weet ik naast deze site en gedichten.nl de weg niet voor wat betreft gedichten, liefst vormvast. Oja, dat hekeldichtforum van een tijdje geleden, maar dat interesseert me minder. Dus als je tips hebt, ik houd me dankbaar aanbevolen :)

Tip van de dag 30 jan 2018 00:48 #8

Hendrikje,

Helaas, ik kan ook niets voor je betekenen. Zelf beperk ik mij tot HVV. Wat ik daarbuiten aan dichten doe, hou ik voor mijzelf.

In het verleden is van mij werk geplaatst op SLAAVIER, Krakatau. Lettertempel, gedichten.nl plus op nog een stuk wat sites, (onder pseudoniem) , maar ik heb geen contact meer of ze zijn opgedoekt. Ook een site als Contrabas is niet meer actief.

Schrijverspodium is nu een wedstrijdsite.

Misschien weet Inge meer.
Laatst bewerkt: 30 jan 2018 00:52 door Jacob van Schaijk.

Tip van de dag 30 jan 2018 10:02 #9

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Excuus, Jacob, dat ik jouw naam niet genoemd heb naast die van Arjan en Niels.
Jij zit altijd in de Turing top1000 en af en toe ook in de top 100.

Hendrikje, ik weet helaas ook geen (andere) sites voor gedichten in vaste vorm dan hVV en hekelvers.nl . Zoals Jacob al opmerkt: die er waren zijn opgedoekt.
In literaire tijdschriften verschijnen, voor zover ik weet, nagenoeg uitsluitend vrije verzen.
Hier staan ze verzameld: www.literairetijdschriften.org/

Meander meandermagazine.net/wp/colofon/
is wel genegen af en toe gedichten in vaste vorm te publiceren. (Onlangs o.a. van Bert van den Helder en in het voorjaar straks, meen ik, van Chris Abbing).
Als het je om publiceren gaat, zou je daar eens kunnen inzenden. Dat geldt ook voor jou, Jacob!)

Als het je om feedback op gedichten gaat (zowel van vrije als gebonden verzen) kan ik je van harte Bezige Bij-dichter Co Woudsma aanbevelen. (Ik geloof dat hij toen 30 euro of zo vroeg voor een uur, dat zijn zo'n 8 tot 10 gedichten.) Hij heeft mij een paar jaar via e-mail begeleid en ik weet dat hij een ander hVV-forumlid nog onder zijn hoede heeft.

Mocht je goede vastevormdichters willen lezen: naast de bundels van de forumleden natuurlijk (hihi), dan kan ik je deze aanraden:
- Driek van Wissen:, met name: De laatste jaren, daarin staan zijn beste snelsonnetten
- Patty Scholten (is soepel met de regels maar geweldig origineel!)
- Jean Pierre Rawie.
Ongetwijfeld kunnen andere forumleden hier een lange lijst van maken.

Dichten is naast veel schrappen ook veel lezen!
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 30 jan 2018 10:37 door Inge Boulonois.

Tip van de dag 03 feb 2018 18:44 #10

Inge Boulonois schreef :
(...) en in het voorjaar straks, meen ik, van Christiaan Abbing).

;)

Begin maart, geloof ik. Geen idee hoe die publicatiemechanismen werken overigens, ik ben er niet zo veel mee bezig. Voor Meander werd ik via Facebook benaderd. Daarvoor had ik er - tot mijn schande - nog nooit van gehoord; ik meende eerst door een ziekenhuis benaderd te worden.
Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Afwijzing

Dorsimbra weet me niet echt te bekoren
Ze klinkt als een verkeerd gespannen trom
Een valse fluit, hees hijgende tenoren
Een doedelzak die kreunt van ouderdom