Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Scherpe stellingen

Onderwerp: beetje boos

beetje boos 24 juni 2010 18:24 #1

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1409
Terwijl de prospects er met elkaar voor op de vuist gaan plaatst de Redactie een gedicht van ene heer Claeys op de voorpagina waar metrisch nogal wat aan mankeert.Welke status moet men hebben bereikt om niet zo streng te worden beoordeeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:beetje boos 25 juni 2010 00:08 #2

• Jaap van den Born
  • Jaap van den Born's Profielfoto
Wie hoor ik mopperen?
Dat is Bas Boekelo
Kijk wat er boven staat:
'Light verse en meer'

Dus een wat soepeler
Funmentalistische
Houding is hier op zijn plaats
Waarde heer

Re:beetje boos 25 juni 2010 10:14 #3

• Leonora Schreurs
  • Leonora Schreurs's Profielfoto
Jaap, je maakt je er wel al te gemakkelijk van af. Bas stelt een vraag die je kennelijke niet welgevallig is en jouw klassieke reactie is de boodschapper af te maken omdat de boodschap je niet zint. Lijkt me een zwaktebod.

Groetjes,
Leonora

Re:beetje boos 25 juni 2010 20:30 #4

• Jaap van den Born
Het is wel droevig voor al die ploeteraars op het ollekebolleke om het maken hiervan omschreven te zien worden als je er makkelijk van afmaken.
Kort, bondig en to the point, wat kun je meer van een reactie verwachten? De verwijzing lijkt me duidelijk.
We hebben het hier al eerder en uitgebreid gehad over de definitie van light verse, nonsenspoëzie, humorpoëzie en zomeer en dat is Bas vast ook niet ontgaan, zodat ik vermoed dat hij aan het sarren is. En dat met dat warme weer. Maar misschien wordt het tijd voor een uitgebreide verhandeling hierover waarnaar verwezen kan worden zoadt die discussie niet steeds opnieuw gevoerd hoeft te worden.

Re:beetje boos 25 juni 2010 21:08 #5

• Ben Hoogland
  • Ben Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1654
Heren u hebt beiden meer gelijk dan u zelf denkt. Het is m.i. een "gevalletje misverstand"

Dat zal Claeys aan de oever van de Zenne ook gedacht moeten hebben.

Bas omdat hij terecht opmerkt dat een dode dichter met een rammelend vers op de voorpagina mag staan terwijl een hetvrijeversnoviet (geuzenterm! puh!) een bulldozer commentaar van zes kanten over zich heen krijgt.

Jaap heeft gelijk omdat de vorm en de inhoud kwaliteit vragen en hij ons daarbij op verantwoordelijkheid en vrijheid jegens het vers wijst.

Echter: er is vrijheid en vrijheid. Het stuk je 'en meer...' houdt niet in dat een technisch minder presterend vers van een dooie dichter alleen om dat ene feit goed mag worden genoemd. Ik weet echter niet òf en welke criteria er gelden voor de thuispagina, als het gaat om gepubliceerde poëzie.

Leonora, hulde! Je legt de vinger op de zere plek.
Jaap schiet met zijn ollekebolleke ver langs het doel van Bas' opmerking.

(Funmentalistische: wel een leuk 6LG-woord...)

Zo, even met de voetjes in het koude water en kabbelen maar...

Ben
Verba volant, scripta manent.
Laatst bewerkt: 25 juni 2010 21:24 door Ben Hoogland.

Re:beetje boos 25 juni 2010 23:11 #6

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Jaap, ik begrijp iets niet. Quirien verdedigt het emjamberen van Patty Scholten.
Zelf heb je de huidige dichter des vaderlands , hoe heet ie alweer, afgeserveerd.
Wat is er 'en zo meer' aan Claeys dat zijn gerotzooi met het metrum met de mantel der liefde wordt bedekt? Maken we onderscheid tussen puntje-gaaf Light Verse en het-komt-niet-zo-nauw 'en zo meer'? Ik vergelijk Claeys met een mooie zangeres met een mooi lied, maar ze zingt vals.

Re:beetje boos 26 juni 2010 00:32 #7

• Jaap van den Born
Ik krab maar eens op mijn hoofd want deze discussie is al eens eerder gevoerd.
Vroeger stond als ondertitel ‘gebonden poëzie, light verse, nonsenspoëzie en humorpoëzie’ boven de site en die voldoen aan verschillende criteria. Bij humorpoëzie en dergelijke let je meer op creatief taalgebruik en vondsten
Light verse in de betekenis van aan strenge regels onderworpen versvormen is daarbinnen één (en hier de overwegende) stroming.
Na die discussie dachten we het wel duidelijk was en veranderden dat in ‘en meer’.
Niet dus.
We stuiten hier ook op een zwak punt in de opzet van de site.
Het terugvinden van die discussie is veel te ingewikkeld waardoor eenvoudig verwijzen geen zin heeft.
Er zijn meer van die punten (denk aan de enjambementdiscussie) en het is inderdaad iets te veel gevraagd om alles wat aan de orde komt uit het hoofd te leren en er komen nieuwe forumleden bij, dus sommige zaken zullen regelmatig terugkeren.
Om te voorkomen dat het wiel steeds opnieuw uitgevonden moet worden zou er een soort FAQ-rubriek moeten komen waar dat opgeslagen wordt en er in zulke gevallen eenvoudig doorverwezen wordt.
In die eerdere discussie wees ik op het verwarrende verschil in definitie van de term light verse tussen de Angelsaksische landen (waar de term nota bene vandaan komt) en ons.
Daar is het de paraplu waaronder de verschillende genres vallen en hier wordt het als één van de genres gezien, afgescheiden van nonsenspoëzie e.d. en mede daardoor ontstaan dit soort discussies. Die verhandeling die ik toen beloofde om alles eens op een rijtje te zetten en hier meer duidelijkheid (ook over die criteria) over te scheppen moet er maar eens komen.

Re:beetje boos 26 juni 2010 00:37 #8

• Quirien van Haelen
  • Quirien van Haelen's Profielfoto
@ Bas en de rest. Ik zie de discussie nu pas. Ik heb dit vers en alle andere nooit eerder gepubliceerde verzen uit het nalentenschap van Herman J. Claeys geplaatst. Helaas is de Herman J. Claeys overleden en kunnen we het hem niet vragen, maar ik heb het betreffende vers altijd gezien als een soort van parodie. Een strofe als:

'Eens baadde ik zon op haar boorden
en droomde van Brussels verleên
toen sprak ik deze woorden,
beroerend het nat met mijn teen:'

is qua stijl zo anders als zijn ander light verse, dat ik me niet kan voorstellen dat de auteur die zinnen zo heeft neergeschreven uit gebrek aan techniek of luiheid. Ik kan er naast zitten, maar dat geloof ik niet. En als dat wel zo is, dan heb ik het verkeerd beoordeeld, maar nogmaals, dat geloof ik niet.

Het vrije vers heb ik overigens nooit bedoeld voor enkel plezierdichten volgens de regels van Drs. P. Al moet ik bekennen dat die basis vormen. Maar als er gedichten in Polzeriaanse stijl op het forum verschijnen, kunnen de makers alleen maar blij zijn dat er andere dichters op kijken die je zelf niet zag.

De gedichten van Patty Scholten bijvoorbeeld zou ik een voor een op HVV willen plaatsen, ze heeft gewoon andere keuzes qua vormvastheid gemaakt en dat kan ik alleen maar prijzen.

Het werk van Herman J. Claeys schreef hij als overigens als eenling in Belgie. Hij was een 'vrije' anarchistische dichter die in het geheim light verse schreef. Voor mij was zijn werk een grote ontdekking. Dat hij zijn gedichten aan ons ter beschikking heeft gesteld, vind ik bijzonder mooi. Het laat schitterend zien dat iemand die helemaal buiten de Nederlandse lightversewereld stond, ook werk van hoog niveau leverde. Helaas zijn we er bijna doorheen.

Er hebben inderdaad weleens teksten op de voorpagina gestaan die eigenlijk nog een keer door de discussiemolen gehaald hadden mogen worden. Ik geloof echter dat dit hier niet het geval is.

Re:beetje boos 26 juni 2010 19:26 #9

• Bas Boekelo
  • Forumgod
We hebben dus twee soorten gedichten, t.w. light verse en de rest. Light verse mag niet rommelen met het metrum, en rijk rijm is ook verboden, evenals emjamberen. De rest hoeft zich niets aan te trekken van welke regel dan ook. Regels gelden enkel voor light verse en vastevorm gedichten. Dus, dames en heren, schrijf ik geen light verse, pretverzen of plezierdichten, maar gewoon gedichten ( wat ook een stuk gemakkelijker is), en kan mijn loodsmannetje dus ongehinderd door de douane. Ik zal net als Patty, andere keuzes maken qua vormvastheid. Dichten is een ambacht, schreef Ds. P. Maar dat geldt enkel voor plezierdichters, begrijp ik nu.

Excuses aan een ieder die het aangaat, ik heb het gewoon verkeerd begrepen. Wat mij betreft discussie gesloten.

Re:beetje boos 27 juni 2010 00:08 #10

• Jaap van den Born
Poe.
Ik wed dat het je niet lukt een rammelend ollekebolleke te maken met de klemtonen verkeerd en dit te presenteren als een ‘vrij ollekebolleke’zonder last te krijgen van maagkrampen, poliepen, darmstoornissen en verval van krachten, dat zit niet in je.
Er is een groep mensen die uit liefde voor de taal zich vrijwillig aan regels onderwerpt om tot een zo volmaakt mogelijk product te komen qua vorm en inhoud. En die vormen dusdoende een stroming waarvoor ik de term plezierdichters voor zou willen herintroduceren.
Als je van die groep een mooie bell-curve maakt mag je jezelf rechtsonder in de rand invullen. Zet dan links een kruisje en schrijf daar verbeten ‘Patty Scholten’ bij.
En Kees Stip natuurlijk, want die lichtte ook op gruwelijke wijze de hand met klemtonen in zijn sonnetten.
Toch mocht hij zich verheugen in de warme toejuichingen van Drs. P over die gedichten omdat die wel degelijk de kwaliteiten zag van die verzen, hoewel hij zelf dit nooit zou toestaan in zijn eigen werk. Ik raad het je ook sterk af hier toe over te gaan en zal het zelf ook nalaten, maar als ik Patty Scholten lees slik ik even bij de enjambementen en geniet van de vondsten.

Re:beetje boos 27 juni 2010 08:21 #11

• Leonora Schreurs
  • Leonora Schreurs's Profielfoto
Heren, mooie theoretische verhandelingen allemaal, maar waar ik ernstig bezwaar tegen maak, is de onnodig denigrerende term 'light-versefundamentalisten' voor die dichters die zichzelf vormregels opleggen en zich in hun gedichten daar strikt aan wensen te houden. Het is een valse aanpak om deze mensen via deze erg negatieve benaming weg te zetten. In feite zijn het volgers van de opvattingen van van Drs. P. Ik stel voor om hen voortaan P-isten te noemen. Het is een vrije keuze om P-ist te zijn of niet.

Groetjes,
Leonora

Re:beetje boos 27 juni 2010 10:10 #12

• Quirien van Haelen
  • Quirien van Haelen's Profielfoto
Leonora toch, laten we alsjeblieft niet nog meer clubjes in het leven roepen. Lightversefunamentalist is al jaren een geuzenterm. De Jonge Heren hebben er zelfs een lied aan gewijd en Bas Boekelo heeft daar zelf ooit muziek bij gemaakt.

Wat betreft de twee soorten gedichten waar Bas het over heeft, dat is wel erg kort door de bocht. Ook die vrije gedichten houden zich aan regels. Het gaat erom welke keuzes je maakt en dat je die consequent volhoud. Omdat het 'omsteden vers van Claeys' tegen al zijn eigen wetten ingaat, moet je dus wel concluderen dat het een parodie gaat.

Re:beetje boos 27 juni 2010 14:05 #13

• Kees Koelewijn
  • Kees Koelewijn's Profielfoto
Jongens wat een opwinding met dat warme weer om niks.
Ziet dan niemand dat het hier om een liedtekst gaat die zich soepel en foutloos laat zingen?
Probeer het maar eens en maak er zelf een vrolijke melodie bij

Re:beetje boos 27 juni 2010 17:15 #14

• Ben Hoogland
  • Ben Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1654
Ha die Kees,

Zojuist geprobeerd op mijn computerorgeltje met een 6/8 beat er onder. Conclusie: met goeie wil kun je er een walsje van maken. Je moet regelmatig oppassen (en dus een beetje smokkelen) met de lengte van de lettergrepen. Het gaat niet vanzelf, met name de eerste strofe is nog knap lastig.
Dus soepel en foutloos???

Zo zal Claeys het ook niet echt bedoeld hebben???

Zo, nu weer gauw het water in.

Groet, Ben
Verba volant, scripta manent.

Re:beetje boos 27 juni 2010 17:58 #15

• Kees Koelewijn
  • Kees Koelewijn's Profielfoto
Ik heb het met veel pathos ten gehore gebracht op de wijs van 'Witte rozen'en dat ging prima tot ongeveer het derde couplet toen omwonenden, die met dit weer de ramen wijd open hebben, bezwaren opwierpen.Binnensmondsmompelend (nee, dit woord is al eens gebruikt) ging de rest ook wel. Sinds wanneer wordt er niet meer gesmokkeld in liedteksten?
Tijd voor maken pagina: 0.214 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Aan de vooravond van Ajax-Borussia Dortmund

Dit is dus Champions league!
Duitser met vrachtauto
Velde het Lieverdje:
Voetbal is Krieg