Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Scherpe stellingen

Onderwerp: Knutselplezier

Knutselplezier 06 sept 2023 15:47 #1

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 2103
Het citaat uit een opmerking over het vers Tweespraak, van Jaap Bakker zal niet neerbuigend bedoeld zijn, mag ik hopen, al komt het op mij wel zo over.
... 'kom je hier voor knutselplezier, dan levert dit vlechtvers een glimlachsalvo op.'

Het VV biedt kennelijk in de ogen van de afzender 'knutselplezier' en Jaap wordt impliciet benoemd tot 'Knutselplezierdichter!'

c.a.
Frits
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Knutselplezier 06 sept 2023 17:31 #2

• Steven van der Burg
  • Steven van der Burg's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • De rijmende rijder
  • Ontvangen bedankjes 198
Jammer dat de hoofdklemtoon op de eerste lettergreep valt... Geen Ollekebolleke van te kn... vervaardigen.

Knutselplezier 06 sept 2023 17:48 #3

• Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1968
Ik had me niet gediskwalificeerd gevoeld door de term. Zo'n vormvast vers is toch inderdaad geknutsel met de weinige mogelijkheden die een dichter heeft. Mijn eerste vers die de voorpagina haalde, was een vlecht-OB. Ik meen me te herinneren dat Ben toen zei dat hij wel van dat "geknutsel" hield. Ik ook wel, eigenlijk. Net als van een lossere vorm die goed gecomponeerd in een heerlijke clou resulteert. Naar mijn idee heeft de term geen pejoratieve betekenis in dit verband.

Groet,
Jaap
Bedankt door: Steven van der Burg

Knutselplezier 07 sept 2023 00:09 #4

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1644
Herinnert u zich deze nog...nog...nog

Laatst bewerkt: 07 sept 2023 00:17 door Remko Koplamp.
Bedankt door: Maarten van Petersen

Knutselplezier 07 sept 2023 07:24 #5

• Steven van der Burg
  • Steven van der Burg's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • De rijmende rijder
  • Ontvangen bedankjes 198
Ja, dat was hem! Er stond mij al bij dat ik de term had gejat van Drs. P en heb nog gegoogled op 'Bulkboek drs P' en 'knutselen met versvormen'. Dat leverde niets op. Ik maakte mijn door het duister dolende geest ernstige verwijten tot ik werd bijgelicht door een Koplamp. Dank, Remko!

Knutselplezier 07 sept 2023 10:58 #6

• Frits Criens
  • Forumgod
'In het literaire tijdschrift BZZZLLETIN verscheen van 1973 tot 1975 een serie verhandelingen over versvormen, getiteld Ons knutselhoekje. Onder die naam gaf BZZZTôH ze in 1975 gebundeld uit; de ondertitel Dartelen met versvormen werd bij de tweede druk tot de titel verheven.'
Dit is de eerste alinea van de Uitleg, geschreven door Drs. P, bij Het Rijmschap compleet, geschreven door de Drs. P en Ivo de Wijs. Let vooral op het door de schrijver gecursiveerde woord 'de' waarmee hij nadrukkelijk afstand neemt van de eerdere titel met daarin het woord 'knutsel'.

Verder zegt de schrijver van de Uiteg in de laatste alinea o.a. over het element 'plezier' in plezierdichten:
'Het plezier komt voort uit het doen en zien ontstaan van een gaaf, inhoudrijk, ongekweld, onraadselachtig, bevallig, maar vormvast leesgoed - of dat nu een tweeregelige opdracht is of een 28-regelig vreugdebetoon, of iets anders.'

Voor mij doet de negatieve lading van 'knutsel' in het woord 'knutselplezier' te grote afbreuk aan het woord 'plezier' dat een light-versedichter en -lezer ervaart.

c.a.
Frits

Knutselplezier 07 sept 2023 11:50 #7

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 2474
Knutsel mee met Piet Maree, voor de liefhebber nog te verkrijgen bij Boekwinkeltjes :-)

www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 07 sept 2023 11:57 door Inge Boulonois.
Bedankt door: Maarten van Petersen

Knutselplezier 07 sept 2023 14:49 #8

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Ik heb wat definties van het woord "knutselen" opgezoccht en geef er enkele hieronder:
1. voorwerpen uit liefhebberij vervaardigen met gebruik van gereedschap als hamer, zaag en schaaf
2. met weinig hulpmiddelen construeren
3. uit elkaar halen en weer in elkaar zetten
4. activiteit die bestaat uit het vervaardigen van (vaak) decoratieve werken met diverse materialen

De negatieve lading van het woord is waarschijnlijk gerelateerd aan zaken als tijdverdrijf, liefhebberij en een intrinsiek niet-utilistische invalshoek. Daarentegen zijn er ook hele positieve connotaties zoals met liefhebberij en vervaardigen.Vooral uit 2) en 3) blijkt ook een relatie met vakmanschap, inventiviteit, puzzelen en doorzettingsvermogen.

Wat mij betreft is knutselen in de positieve betekenis juist nauw verbonden aan light verse. Schuren en schaven, hakken en lakken. Veel versvormen zijn in zekere in puzzels die je jezelf als dichter opgeeft. Niet alleen geldt dat voor het op- en afstapje, maar zeker ook voor dubbele lobbertangen, nottlebargen, ullukubullukus. Deze laatste drie zijn bijvoorbeeld puzzels waar ik niet zo goed in ben. Maar daar zijn anderen juist weer grootmeester in.
Groet,
Jaap

Knutselplezier 07 sept 2023 15:54 #9

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Bij knutselen denk ik aan handwerk, bij puzzelen vooral aan hoofdwerk.
En er is ook wel een tussenvorm te bedenken, zoals een sonnet van origami kraanvogels...
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 07 sept 2023 17:08 door Inge Boulonois.
Bedankt door: Jaap Bakker

Knutselplezier 07 sept 2023 17:08 #10

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Dat doet mij dan weer denken aan

Bedankt door: inge

Knutselplezier 07 sept 2023 17:28 #11

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Redactielid Het Vrije Vers
  • Ontvangen bedankjes 244
Op Franschen bodem geplukt, nota bene :lol:
Onderstaande strofen plukte ik uit Tollens Dichtbloemen:

In deze stille streken,
In zoele zomernacht,
Heeft liefde, in 't groen geweken,
De schoonheid vaak gewacht.

Wanneer de winden zwegen,
Dan deed haar tred tot my
Het blaadje, in 't bosch, bewegen,
En 't minnend hart sloeg bly'!
Laatst bewerkt: 08 sept 2023 11:50 door Inge Boulonois.

Knutselplezier 08 sept 2023 10:57 #12

• Frits Criens
  • Forumgod
Heeft iemand ooit een beeldhouwer horen beweren dat hij een beeld in elkaar heeft geknutseld? Een maker van toegepaste kunst dat hij een kast heeft geknutseld? Ooit een schrijver van poëzie horen beweren dat hij een gedicht in elkaar heeft geknutseld? Een componist horen verklaren dat hij een opera heeft geknutseld? Een videokunstenaar horen uitleggen dat hij een lichtshow heeft geknutseld?
Nee dus. En waarom niet? Omdat kunstenaars zichzelf en hun werk daarmee zouden neerhalen, want het woord 'knutselen' heeft in de kunstwereld een pejoratieve klank.

In het gilde van light-versedichters verkeren kennelijk wel mensen die hun werk zien als het resultaat van knutselen en die zichzelf beschouwen als woordknutselaars. Ze zouden moeten beseffen dat ze daarmee voor de buitenwacht ook een smet werpen op light-versecollega's en hun werk en ook op het genre light-verse dat in de wereld der letteren toch al niet altijd serieus wordt genomen.

Deze zelfverklaarde woordknutselaars doen daarmee ook het Vrije Vers tekort, waar light-versedichters al jaren bouwen aan een positieve naam voor het genre. Dat deze knutselaars dat nota bene op het forum van het VV doen, getuigt van weinig respect en van gebrek aan historisch besef.

c.a.
Frits
Bedankt door: Bas Boekelo

Knutselplezier 08 sept 2023 12:38 #13

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Bij knutselen denk ik aan handwerk, bij puzzelen vooral aan hoofdwerk
Natuurlijk is zo'n onderscheid niet strikt te maken.
'Knutselen' heeft voor dichters inderdaad een pejoratieve connotatie.
En toch kan het ironisch een humoristisch effect hebben dat uitstekend bij light verse past.
Desalniettemin:laten we vooral de vlag van Het vrije vers en het lightversegilde hoog houden want versificatie is een kunde en een kunst!
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 08 sept 2023 13:48 door Inge Boulonois.

Knutselplezier 08 sept 2023 18:43 #14

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1393
Mag ik als mijn mening hieraan toevoegen dat ik een schrijfsel als ' op en afstapje' meer als een woordspelletje beschouw.

Knutselplezier 08 sept 2023 19:35 #15

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Natuurlijk, Bas!
Zelf hou ik niet zo van de term 'plezierdichten'...
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

Knutselplezier 08 sept 2023 20:53 #16

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Bas,
Dat beschouw ik als een compliment, want ik zie het ook als een woordspelletje. En Steven volgens mij ook, en waarschijnlijk ook nog veel meer mensen.
Frits,
Het gaat om een heel klein afgebakend onderwerp van vormen met hele vaste regels. Ik heb dat knutselen genoemd en aangegeven op welke manier ik dat als iets positiefs beschouw. Jij argumenteert met de drogreden van de stroman door het onderwerp veel groter neer te zetten en daar vervolgens argumenten tegenin te brengen. Met jouw stellingen in het algemeen zullen weinigen het hier oneens zijn, vermoed ik. Maar ondertussen schuif jij door je manier van argumenteren anderen bepaalde meningen in de schoenen die ze niet verkondigd hebben. Een totaal zinloze discussie en daar hou ik nu ook mee. op.

Groeten,
Jaap

Knutselplezier 09 sept 2023 13:58 #17

• Wim Gabriels
  • Wim Gabriels's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 755
Knutselschaatsen, knutselijs
knutselheupen, knutselgras
Ik hield me voor tot elke prijs
dat ik een knutseldichter was.

Knutselplezier 12 sept 2023 13:36 #18

Een basisaspect van kunst is ambacht. Een kunstenaar die zijn/haar vak niet verstaat, valt vroeg of laat door de mand. Een ambacht ontwikkel je door doen, doen en fouten maken en van je fouten leren, door probeersels uit te proberen en uit te vogelen wat wel en niet werkt in welk verband. Dat is een proces dat, als het goed is, plezier geeft. En voor mijn gevoel is knutselen daar een onderdeel van. Knutselen zelf is natuurlijk veel breder, bijvoorbeeld wanneer kinderen op de knutselclub knippen, plakken en kleien.

Ik denk dat Amadeus Mozart best heel wat afgeknutseld heeft, naast het componeren van zijn meesterstukken. En dat geldt volgens mij ook voor Toon Hermans, Annie MG Schmidt, Karel Appel en Rem Koolhaas, etc. Allen grootheden in hun vakgebied. Aan het begin van hun loopbanen maar vast en zeker ook in hun hoogtijdagen. Knutselen associeer ik met plezier. Wat is kunst als plezier in het ambachtsaspect niet mag, als alles zo super serieus moet worden genomen?
Laatst bewerkt: 12 sept 2023 13:37 door Hendrikje de Koning.

Knutselplezier 12 sept 2023 13:55 #19

• Frits Criens
  • Forumgod
Dat is vast allemaal waar, Hendrikje, het scheppingsproces bevat onvermijdelijk fasen van passen, meten, uitproberen, weggooien en opnieuw beginnen -noem het knutselen als je wilt- maar daar ging de discussie die ik aanzwengelde niet over. Geen enkele kunstenaar zal het resultaat van het proces, het kunstwerk, aan de buitenwereld presenteren als knutselarij, want dat heeft een negatieve klank.

c.a.
Frits

Knutselplezier 12 sept 2023 17:22 #20

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1393
En dat al die woordspelletjes leiden tot puntgave gedichten zal best wel, maar tot zolang is het wat het is; woordspelletjes.En voldoet het ook niet..
Tijd voor maken pagina: 0.249 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

De blobvis (Reply)

Dát is geen kunst, Remko!
Spuuglelijk brilletje!
Dát prul staat zélfs niet
een Koplampenkop!