"Terug" is een doodnormaal Nederlands woord dat op twee manieren kan worden uitgesproken:
trug en
turrug.
Nu leidt dit in het dagelijks leven niet tot problemen, maar vormvaste dichters dienen te weten of het gaat om een een- of tweelettergrepig woord. Er zijn diverse standpunten mogelijk.
Standpunt 1: in een vormvast gedicht dient men "terug" te lezen als turrug
Eigenlijk staat hier: spreek het uit zoals het wordt gespeld.
John de Rooy huldigt dit standpunt: "Het is [...] in het Nederlands een woord met 2 lettergrepen. Er is niets op tegen om het te gebruiken zoals jij doet [NB = gebruiken als 1 lettergreep] maar spel het dan als t'rug."
Het gebruik van elisie is inderdaad voor de hand liggend bij dit standpunt.
Standpunt 2: in een vormvast gedicht dient men "terug" te lezen als trug
Hier wordt de eenlettergrepige vorm beschouwd als de standaard.
Als uiterste consequentie moet in dit geval de lezing met 2 lettergrepen worden beschouwd als epenthesis en worden geschreven als
turrug (vergelijk:
mellek).
Standpunt 3: in een vormvast gedicht kan men "terug" te lezen als turrug of trug
Er zijn nu eenmaal twee toegestane uitspraken, dus kun je in je gedicht beide gebruiken. De lezer begrijpt uit het metrum wat wordt bedoeld.
Ik huldig standpunt 3, maar wel met de aantekening dat ik de eenlettergrepige interpretatie prefereer omdat dat volgens mij de gangbare uitspraak is.
Overigens ben ik in de afgelopen jaren het woord "terug" gaan mijden vanwege bovenstaand gedoe.