Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Scherpe stellingen

Onderwerp: vurteegunwoorduggur

vurteegunwoorduggur 30 nov 2011 18:31 #1

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1397
Ik heb niet de behoefte om de discussie die door vandalen werd afgebroken voort te zetten, maar de aantijging dat ik een plank heb misgeslagen kan ik niet over mijn kant laten gaan.

Citaat van Jaap; “Als je met deze onfeilbare test de twee voorbeelden zingt die Bas noemt, dan merk je dat ‘Begrafenispubliek’ inderdaad onmogelijk de strot uitkomt, hoe ‘staccato’ je ook zingt, maar dat ‘Vertegenwoordigen’, jawel Bas, hier sloeg je de plank volgens mij aardig mis, wel degelijk een dactylus wordt. Het is zelfs het zeslettergrepige woord in een van de coupletten.”

Feit; De dactylus heeft de klemtoon op de eerste lettergreep. Dus;
Bédelen wel, bedélen niet. Gémelijk wel, geméénlijk niet. Vérgezicht wel, vergéven niet.
Begrafenispubliek , Gelaatsversombering, Vertegenwoordigen, zijn geen 6lgwoorden.
( Ondanks dat Michél de Jong ‘Genomineerdenlijst’ op zijn OBsite toestaat. Naast andere fouten, helaas. )
Dat ‘Vertegenwoordigen’ de hoofdklemtoon op de vierde lettergreep heeft, maakt dát het nog niet tot een 6lgwoord. Je kunt het zingen op de eertijds in voetbalstadions populaire melodie van “We gaan naar Rome toe”.
‘Begrafenispubliek’ heeft de hoofdklemtoon op de tweede lettergreep, maar dát is niet de enige reden dat het geen 6lgwoord is. Je kunt het wél zingen op een melodie die past op; “Naar Rome gaan we toe”.

Aanvulling op ‘vertegenwoordigen’, in dat woord staan vier e’s. Drie ervan zijn klankloos, de andere wordt uitgesproken als de e in veel. Die e, juist die e trekt het accent naar zich toe.
vur teegunwoorduggun.
Laatst bewerkt: 30 nov 2011 18:56 door Bas Boekelo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vurteegunwoorduggur 14 mei 2012 14:51 #2

• Theo Danes
  • Theo Danes's Profielfoto
  • Admin
  • Ontvangen bedankjes 17
Michèl de Jong heeft geen ollekebollekewebsite voor zover ik weet. Genomineerdenlijst komt van een ollekebolleke en website van Max van Velzen, waar Michèl ook bijdragen voor heeft geleverd. Je zal Michèl niet snel op een foutje betrappen denk ik.

Maar vertegenwoordigen lijkt mij ook geen ob-woord. Al vind ik begrafenispubliek niet van dezelfde orde.

Re: vurteegunwoorduggur 14 mei 2012 18:25 #3

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1397
De reactie van Theo is op wat ik schreef vlak na de reparatie n.a.v. de hackersinvasie.
Ik heb kort geleden nog eens uiteengezet waarom vertegenwoordiger en begrafenispubliek geen OBwoorden zijn.
Begrafenispubliek begint met het klemtoonloze 'be', enkel om díé reden al is dat geen OBwoord. Het zouden drie jamben kunnen zijn.
Genomineerdenlijst begint met het klemtoonloze 'ge', voor de volledigheid; een OBwoord bestaat uit twee dactyli, en 'genomi', 'vertégen' en 'begrafe' zijn geen van alle dactyli.

Max van Velzen en Michél de Jong schrijven OB's en plaatsen deze op één site. Max is meen ik de beheerder. Veel doet het er niet toe, ik heb slechts het feit geconstateerd dat er
fouten zitten in enkele OB's. Maar Michél wordt gezien als OBexpert, maar hij voelt zich kennelijk niet verantwoordelijk.
Laatst bewerkt: 14 mei 2012 18:28 door Bas Boekelo.
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Rozen & tomaten

groensppvda

Hoe zou het tegenwoordig gaan met Jan?
Wat moet zo'n man aan 't eind van zijn carrière?
Je hoort er daarna doorgaans weinig van
Ik zie hem voor me, fronsend in zijn serre

Daar kweekt hij biologische tomaten
Met mest en water, maar het valt niet mee
Hij staat er uren tegenaan te praten
Van binnen vloekend met een zachte G

Want ondanks het zorgvuldig irrigeren
Ziet hij wel dat het blad steeds slapper wordt
En moet hij tandenknarsend constateren
Dat zijn tomatenplant alweer verdort

Nu kan hij enkel groen van afgunst kijken
Hoe bij de buren rode rozen staan te prijken