Ik heb niet de behoefte om de discussie die door vandalen werd afgebroken voort te zetten, maar de aantijging dat ik een plank heb misgeslagen kan ik niet over mijn kant laten gaan.
Citaat van Jaap; “Als je met deze onfeilbare test de twee voorbeelden zingt die Bas noemt, dan merk je dat ‘Begrafenispubliek’ inderdaad onmogelijk de strot uitkomt, hoe ‘staccato’ je ook zingt, maar dat ‘Vertegenwoordigen’, jawel Bas, hier sloeg je de plank volgens mij aardig mis, wel degelijk een dactylus wordt. Het is zelfs het zeslettergrepige woord in een van de coupletten.”
Feit; De dactylus heeft de klemtoon op de eerste lettergreep. Dus;
Bédelen wel, bedélen niet. Gémelijk wel, geméénlijk niet. Vérgezicht wel, vergéven niet.
Begrafenispubliek , Gelaatsversombering, Vertegenwoordigen, zijn geen 6lgwoorden.
( Ondanks dat Michél de Jong ‘Genomineerdenlijst’ op zijn OBsite toestaat. Naast andere fouten, helaas. )
Dat ‘Vertegenwoordigen’ de hoofdklemtoon op de vierde lettergreep heeft, maakt dát het nog niet tot een 6lgwoord. Je kunt het zingen op de eertijds in voetbalstadions populaire melodie van “We gaan naar Rome toe”.
‘Begrafenispubliek’ heeft de hoofdklemtoon op de tweede lettergreep, maar dát is niet de enige reden dat het geen 6lgwoord is. Je kunt het wél zingen op een melodie die past op; “Naar Rome gaan we toe”.
Aanvulling op ‘vertegenwoordigen’, in dat woord staan vier e’s. Drie ervan zijn klankloos, de andere wordt uitgesproken als de e in veel. Die e, juist die e trekt het accent naar zich toe.
vur teegunwoorduggun.