Allereerst bedankt, Kees, voor het plaatsen van dat illustratieve ollekebolleke.
dat zo te zien i.i.g. het gemoed van Bas al behoorlijk heeft los gemaakt.
Bas, dat is een behoorlijk pittig lijstje waar je nu mee aankomt. Ik zal proberen
er puntsgewijs op in te gaan.
Bas Boekelo schreef :
Om te beginnen heb ik bezwaar tegen het woord zeslettergrepigheid. Een woord heeft zes LETtergrepen en niet ZESletterGREpen. Het heeft alleen ZES lettergrepen als er VIJF tegenover staan.
Eigenlijk geef jezelf al het argument waarom ‘zeslettergrepigheid wel correct is. Er wordt in het bewuste ob nl. niet zomaar verwezen naar lettergrepen. Dat past daar niet in de context. Nee er wordt expliciet verwezen naar niet één, niet twee, niet drie, niet vier, niet vijf maar naar zes lettergrepen!
Bas Boekelo schreef :
Zo ook; ‘MIJN rechter buurman is’, ik vind nog steeds dat MIJN in dit geval alleen kan als er sprake is van iemand anders zijn buurman. En dat zal in het gedicht c.q. OB moeten blijken.
Zoals je het hier formuleert kan ik het alleen maar volstrekt met je eens zijn. Gelukkig maar… want na meer dan een jaar heb ik eigenlijk geen zin meer om het daar uitgebreid weer over te hebben.
Bas Boekelo schreef :
Schoonzusje, maar MIJN zusje slechts als er sprake is van ZIJN zusje.
Ook hier kan ik het alleen maar met je eens zijn.
Bas Boekelo schreef :
Ik heb al vaker betoogd dat metrum ontstaat door beklemtoonde lettergrepen op de juiste plaats. Niet door willekeurige lettergrepen op de prominente plek.
Mij hoor je dit niet bestrijden

.
Bas Boekelo schreef :
VERtegenwoordiger is de verkeerde lettergreep op de prominente plek.
Tsja…hier moet ik met de billen bloot! Bas, ik ben me er al een tijdje van bewust dat je hier een punt hebt. Wanneer ik je bij wijze van spreken in deze kwestie voor gek heb verklaard neem ik dat bij deze direct terug.
Bas Boekelo schreef :
ACcordeONmuziek heeft twee verkeerde lettergrepen op de prominente plaats.
Wat je hier bedoelt dringt nog niet helemaal tot me door. Je gaat me (ons) toch niet proberen wijs te maken dat dit geen goed 6lg-woord is ??
Bas Boekelo schreef :
Kreet, thema, één woord met
"Kreet thema" kan ik moeilijk als een dactylus zien.
Dit is dat zinnetje waar Kees op doelde. Nee een (zuivere) dactylus is dit zeker niet. Maar dat hoeft ook helemaal niet! Een ollekebolleke is gebaseerd op de versvoet van de dactylus. Zolang we maar niet in de knoei komen met die versvoet en we het zinsgedeelte : ‘Kreet thema’ op een natuurlijke wijze kunnen uitspreken met resp. een ‘heffing’ en vervolgens twee ‘dalingen’ is dat dus geen enkel probleem.
Bas Boekelo schreef :
Moeilijk te maken
Maar wat een genot! i.p.v.
Moeilijk te maken Maar
wat een genot!
Zie ik als een concessie aan de moeilijkheidsgraad.
Moeilijk te
maken maar
wat een ge
not klinkt voor mij als een klok en het komt zelfs niet bij me op om hier :
Maar wat een ge
not te lezen.
Bas Boekelo schreef :
Staat de onfeilbaarheid van de meester vast?
Wat mij betreft ….uhh...NEE dus…. Vanwege die vertegenwoordiger…. Maar een dergelijke dwaling vergeef ik hem graag.