Oke, hier gaat-ie. Ik had gezegd dat ik zou letten op de vormvastheid en de clou.
* Peter:
vormvast met slechts twee rijmuitgangen, knap! Leuke ontknoping.
* John:
vormvast, behalve de laatste twee regels: HARD aan en BIJbaan rijmen niet. Het verhaaltje is leuk, maar ik zie geen ontknoping.
* Niek:
vormvast. Voor de ontknoping zijn de twee gegeven regels gebruikt (de kleine variatie is oke omdat de betekenis niet verandert); dat is onverwacht en werkt aardig, vind ik.
* Paul 1
vormvast. Ook hier zijn de twee gegeven regels gebruikt voor de ontknoping en het werkt aardig. Het is geen humoristisch gedicht, meer een hekelvers.
* Paul 2
vormvast, maar het rijm in de eerste strofe klopt niet helemaal. Ook hier worden de gegeven regels als ontknoping gebruikt om de vertellers teleurstelling uit te drukken (denk ik).
Ik kijk nu naar drie verzen, want de twee versjes waarvan de vormvastheid niet helemaal wordt gehandhaafd laat ik verder buiten beschouwing.
Die drie verzen van Peter, Niek en Paul 1. Van die drie vind ik die van Niek het soepelst lopen, maar de clou van Peter spreekt mij het meest aan. Helemaal daar ik jarenlang als alt in diverse koren actief ben geweest, wat Peter onmogelijk kan weten, en dus een koor, zelfs het Urker Mannenkoor, best kan waarderen - voor niet te lang
Peter, jij wint. Proficiat! Aan jou om Afbakvers 32 te presenteren (onder 'Overige versvormen').
Dank aan alle deelnemers voor het meedoen. Ik heb jullie inzendingen met veel plezier gelezen!
Hieronder volgt mijn eigen versie: