' t Is weer voorbij die mooie (klote) zomer
Komende zaterdag begint de herfst, tijd om terug te blikken op de zomer. Het thema van Afbakvers 46 is dan ook: Zomer, vakantie en reizen.
Frits koos in afbakvers 45 voor een onbekende versvorm. Dat doe ik ook.
Opdracht: schrijf een goedlopende anapestische limerick binnen het thema.
Nou is de limerick natuurlijk zeer bekend (en helaas ook vaak verguisd) maar een anapestische limerick is zeldzaam, althans op dit forum.
Bij de handleiding voor limericks hier valt echter te lezen: "Ook de limerick in anapest komt voor."
Dat klopt zeker, alleen nog nauwelijks op hvv. Hier vind je vrijwel alleen limericks in de standaard amfibrachys. Daar gaan we nu hopelijk verandering in brengen.
Ik heb er zelf een drietal geplaatst in de laatste weken waarvan er eentje zelfs de
voorpagina haalde. Dus als ze technisch kloppen, worden ze zeker gewaardeerd.
Een hele beginzin opgeven zou ik te sturend en beperkend zijn. Dus ik kies ervoor om slechts een paar beginwoorden op te geven waarmee je meteen lekker in het anapestische metrum zit.
Kies uit 1 van 8 volgende afbakmogelijkheden:
Een hotelgast...
De piloot...
Een douanebeambte...
Toen de gids...
Op vakantie...
Op een camping...
Op een cruiseschip...
Wat een rotzomer...
Randvoorwaarden:
- Plaatsnaam/topografische naam in r1 (in r2 wordt ook toegestaan)
- Vrouwelijke rijm in r1, 2 en 5
- Mannelijk rijm in de tussenregels
- Meerdere inzendingen zijn welkom
- De gebruikelijke afbakperiode is zo'n 2 weken, dus de deadline is dit keer: woensdag 4 oktober einde avond.
De jury beoordeelt op een soepel lopend anapestisch metrum, of het thema er redelijk in zit en uiteraard op een leuke clou.
Succes en veel afbakplezier, Maarten