Hendrikje de Koning schreef :
"Een heel sonnet, binnen een strak gegeven kader, is niet zo snel op te hoesten als bijv. een sonnettette of limerick."
"Maarten, je hebt nog een kans om mee te doen! Voor mij is het juist een uitdaging om iets te schrijven binnen een kader dat moeilijk lijkt. Dan moet je echt puzzelen, niet alleen om metrum en rijm goed te krijgen, maar juist om er een goedlopend, liefst onderhoudend, geheel van te maken. Waag een poging!"
Hoi Hendrikje, ook dank voor jouw aanmoediging nog. Maar zo'n kranssonnet en het puzzelen met metrum en rijm is mij welbekend hoor, misschien had je het even gemist, maar in de vorige twee afbakkransen had ik vlg mij toch twee aardige afbaksonnetten opgehoest.
Daarentegen (en nu krijg jijzelf een aanmoediging

) had ik in afbakvers 46 dat ik na de zomer uitschreef helaas jouw bijdrage gemist. Je schrijft hierboven dat je een uitdaging waardeert, welnu, misschien was je toen zelf nog op vakantie, maar de uitdaging toen was: schrijf een limerick met thema zomer of vakantie.
Ik lees ook dat voor jou een limerick "makkelijk op te hoesten" is, dus dat wordt een makkie voor jou. Destijds lag de moeilijkheidsgraag in het verplichte metrum, de anapest, maar als dat metrum jou echt niet ligt, mag je ook de meer gangbare amfibrachys gebruiken. Voorwaarde blijft wel het thema vakantie, bij voorkeur een plaatsnaam in r1, liefst vr-vr-man-man-vr rijm en vooral natuurlijk een grappige of pakkende clou.
Je kunt de limerick alsnog onder afbakvers 46 plaatsen, of als losse limerick onder het kopje limericks.
Ik ben erg benieuwd naar je resultaat, hoest maar een eind weg, moet lukken in dit jaargetijde. En om jouzelf te citeren: waag een poging!
Vriendelijke én uitdagende groet,
Maarten