Afbakvers 54 - de resultaten
Er zijn 16 inzendingen. Dat is een boven verwachting resultaat.
Ik vind het gros van de inzendingen van hoog niveau. Er zijn zeer uiteenlopende en verrassende onderwerpen plus een aantal voor mij nieuwe en interessante zaken.
Het woord 'streken' is in diverse betekenissen in de gedichten opgenomen.
Dank aan jullie allemaal. Ik vind het een geslaagd afbakvers.
Ik geef hieronder kort commentaar op elke inzending in chronologische volgorde en maak dan de winnaar bekend.
Bart
Titel: VOOR NIETS
Vorm: Sonnet
Het woord 'streken' wordt gebruikt in regel 12 in de betekenis van streken verf die nog op het canvas moeten komen.
De hoofdpersoon geeft een inkijk in de praktijk van het schilderen en in dit geval ook nog schilderen op locatie buiten. In de eerste strofe weten we al wat er zoal op het schilderij te zien zal zijn. De (amateur?)schilder is nogal wat van plan
(...wordt een heel karwei). Goed voorbereid, overal aan gedachtl;; en dan, ai....
Veel details in de opbouw en daarom werkt de clou heel goed.
JW
Titel: De naakte waarheid
Het woord 'streken' wordt gebruikt in regel 9. Hier wordt de verleden tijd van neerstrijken bedoeld. (plaatsnemen, zitten).
Ik wil om te beginnen éém puntje aanstippen dat me een beetje stoort en dat is regel tien. Ik vind die niet fraai, dat kan mooier.
JW vertelt wat de schilder weergeeft op het schilderij (plaatje is bijgevoegd). Hij laat zich verder inspireren door een fabel (link bijgevoegd). In het kort is de boodschap: 'De leugen komt vaak vermomd als de waarheid'.
In de laatste strofe een knipoog naar het schilderij (het is een 'naakt') en nog een verwijzing dat de waarheid in het midden ligt.
Er is goed over nagedacht en alles vormt een geheel, schilderij, fabel, sonnet.
René
Titel: Wie is er bang voor rood, geel en blauw
Het woord 'streken' wordt gebruikt in regel 1 in de betekenis van streken verf.
De titel verwijst naar
Who's Afraid of Red, Yellow and Blue van Barnett Newman
René beschrijft hier een schilder bij wie het maar niet wil lukken. De frustratie spat er vanaf. Dan drank, woede en een mentale crisis. De laatste regel geeft volgens mij een flinke sneer naar sommige moderne kunst en hier weer een verwijzing naar
Who's Afraid of Red, Yellow and Blue.
Mooie lange zinnen (jambische heptameter?) waarbij het metrum loopt als een trein.
Maarten
Titel: VOOR OPA
Vorm: Ollekebolleke
Het woord 'streken' wordt gebruikt in regel 2 als penseelstreken
Ach, wat moet ik hierover zeggen. Je hart gaat open. Maarten gaat er met de nodige satire mee om maar zeg nu zelf, dit is onbetaalbare kunst (zie plaatje).
Gezien de bedankjes wordt dit breed gewaardeerd.
Wim G.
Titel: Schilderkunsthoudbaarheid
Het woord 'streken' wordt gebruikt in regel 7 als verstreken (de tijd die verstrijkt).
De dactylus is ook toegepast in de titel, dat is een aardig detail.
Een erg goed zeslettergrepig woord: paleolithicum (de oude steentijd).
Wim richt onze blik op een hele oude schildering, een paard uit de grotschildering van Lascaux. Het advies aan schilders is om een paard te schilderen want dat blijft. Een leuke vondst. De naam van de schilder is helaas verloren gegaan maar het werk is er voor eeuwig.
Paul
Titel: DESILLUSIE
Vorm: Onbepaald
Het woord 'streken' wordt gebruikt in regel 8 en kan hier zowel verfstreken als grappen/fratsen betekenen
Ik vermoed dat de bedoeling een Ollekebolleke is. Als dat zo is dan schort er het één en ander qua metrum en aantal lettergrepen.
De hoofdpersoon in dit vers is niet te spreken over de schilderskwaliteiten van één van zijn kinderen en is daar niet mild in.
Niels
Titel: De schilder
Het woord 'streken' wordt gebruikt:
- in regel 1 in de betekenis van gebieden/oorden
- in regel 5 in de betekenis van verfstreken
- in regel 9 in de betekenis van grappen/fratsen
- in regel 14 in de betekenis van ontvangen/bekomen (opstrijken)
Ik hoopte al dat het woord streken in diverse betekenissen door de afbakkers gebrukt zou worden. Niels gebruikt vier betekenissen in één gedicht. Rijkrijm wordt bewust opgezocht (streken en leken).
De hoofdpersoon is een getalenteerd en gepassioneerd schilder. Hij gebruikt dit een keer om een vervalsing te maken en er rijk van te worden. Tsja, is dat nou zo erg vraag ik me af.
Maarten (2)
Titel: HET GELE HUIS
Vorm: Sonnettette
Het woord 'streken' wordt gebruikt in regel 1 in de betekenis van gebieden/oorden
De titel verwijst naar een schilderij van Van Gogh waarop het huis te zien is waar hij een tijd met Gaugain samenwoonde (plaatje is bijgevoegd).
Maarten gebruikt de amfibrachys; dat huppelt lekker en geeft iets vrolijks aan het metrum.
Gaugain en Van Gogh hebben een woordenwisseling. Een leuke clou in de laatste regel die verwijst naar het afgesneden oor van Van Gogh.
JW (2)
Titel: Rotstreek
Het woord 'streken' wordt gebruik in de titel (in enkelvoud) in de betekenis van een daad; dit was eerst over het hoofd gezien want de titel was oorspronkelijk 'Stank voor dank'
JW toont De schepping van Adam (plaatje bijgevoegd).
Adam wordt aangeraakt door God en is daar niet van gediend. Grensoverschrijdend gedrag vanaf de schepping van de mens. Ik moest hier erg om gniffelen, villein sarcasme. De titel van het vers krijgt na lezing een extra lading.
Maarten (3)
Titel: Heel subtiel
Het woord 'streken' wordt gebruikt in regel 4. Hier wordt het woord 'streken' opgevoerd als het woord 'streken'
Volgens mij reageert Maarten hiermee op het vorige vers, dat van JW die het woord 'streken' was vergeten te gebruiken. Een klein plaagstootje.
Maarten maakt er een metavers van; het vers gaat over het vers. De verwijzing naar 'streken' is allerminst subtiel waardoor de titel ironisch wordt. Het zorgt bij mij voor een brede grijns. Het gebruikte plaatjs is zeer toepasselijk.
Wim G. (2)
Titel: Meesterschap
Het woord 'streken' wordt gebruikt in regel 9 als 'verstreken' (dingen die voorbij gaan)
De hoofdpersoon is zeer ambtieus en vol van zichzelf en wijdt daar flink over uit. Hij slaagt erin dat zijn werk door velen wordt bekeken. Hij schildert de lijnen langs de weg. Door de opzet geeft de clou het vers een flinke portie ironie.
Theo
Titel: Uit de Eeuwige Almanak
Het woord 'streken' wordt gebruikt in regel 8 in de betekenis van grappen/fratsen en van streken verf.
Het gedicht gaat over Rembrandt. De beroemde schilder haalde het één en ander uit als puber. In de laatste regel wordt 'streken' in een dubbele betekenis gebruikt. De grove streken van de puber Rembrandt en de grove verfstreken van de schilder Rembrandt.
Paul (2)
Titel: UIT DE VERDOMHOEK
Het woord 'streken' wordt gebruikt in de tweede regel van elk OB als penseelstreken
Het vers bestaat uit twee OB's. Er mankeert het één en ander aan het metrum. De twee zeslettergrepige woorden zijn door hun klemtoon niet correct voor een OB. In het tweede OB wordt de term 'cito presto' gebruikt, Volgens Google translate betekent dit: Ik zal het binnenkort vermelden. Mogelijk wordt hier 'sito presto' bedoeld wat 'onmiddelijk' betekent. Dit is echter dubbelop vanwege het woord 'meteen' aan het eind van regel 4 in het tweede OB.
Ik begrijp dit vers niet, ik snap niet wat hier de bedoeling is.
Wim G. (3)
Titel: Herhaaldelijk
Vorm: Trijntje Fop
Het woord 'streken' wordt gebruikt in regel 2 in de betekenis van grappen/fratsen.
Hier wordt de schildersezel van de vlaamse schilder Permeke Constant opgevoerd als een daadwerkelijk dier. Deze ezel stoot zich herhaaldelijk aan dezelfde steen in tegenstelling tot wat het spreekwoord daarover zegt.
Paul (3)
Titel: BOER OP DOEK
Het woord 'streken' wordt gebruikt in regel 18 in de betekenis van gebieden/oorden.
Het vers gebriukt het metrum van de amfibrachys. Helaas gaat dit mis in regels 3, 7, 8, 9, 13. Ik vind dat dit zeer verstorend werkt.
In regel 16 wordt het woord 'kloek' gebruikt. Iemand kan kloek zijn maar als zelfstandig naamwoord is een kloek een hen met kuikens. Regel 17 (het losse woord 'Helaas') lijkt mij overbodig
Het vers gaat over de tekening van
de Zaaier van de vlaamse expressionist Permeke Constant. Het is een lofzang op dit werk. Het vers eindigt met de constatering dat de oude landman/boer/agrarier niet meer bestaat door de komst van de tractor.
JW (3)
Titel: Anatomieles
Het woord 'streken' wordt gebruik in regel 3 in de betekenis van zijn (de dode persoon) tijd is op (verstreken).
De clou in dit vers is de stijfheid (in de spieren) na langdurige inspanning (het volgen van de lessen) en de lijkstijfheid (rigor mortis) van het dode lichaam. Het plaatje is zeer toepasselijk.
De winnaar is Wim Gabriels met
Schilderkunsthoudbaarheid. Het is vormvast, het onderwerp is origineel en verrassend en de clou is leuk.
Gefeliciteerd Wim.
Aan jou het verzoek om Afbakvers 55 te verzorgen, veel succes.
Tot slot mijn vers.
Het puttertje - Carel Fabritius (Delft 1654)
Wikipedia Commons
Carel Fabritius
Distelvink vastgelegd
Rembrandt van Rijn-pupil
legt het in clair-obscur
verfstreken vast
Suskewietdwang is dit
zangkunstgevoelige
mannetjesputtertje
enkel tot last