Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 29 juli 2025 07:51 #1

  • Han Marinus
  • Han Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 358
  • Ontvangen bedankjes 902
De opdracht voor afbakvers 75 luidt:
Schrijf een tripel met als eerste zin: “De dwerg had een touw om zijn nek.”

De huidige jury bestaat uitsluitend uit personen die net iets meer dan een jaar met enige regelmaat de site van HVV bezoeken. De juryleden mochten in al die tijd nooit een versgebakken tripel begroeten. De laatste ‘echte’ tripel dateert van 21 januari 2024, waarna nog twee acrobatische uitwassen volgen. Kennelijk heeft dit stuntwerk de dichtersgemeenschap zo afgebluft dat zij niet meer met een ‘gewone tripel’ aan durfden te komen. Naar de mening van de jury is dit volstrekt onterecht; de oorspronkelijke tripel is een heel aantrekkelijke versvorm waarin de dichter veel van haar of zijn creativiteit en vindingrijkheid kwijt kan. Aan u, deelnemers, de uitnodiging om bouwstenen aan te leveren voor deze stelling.

Achtergrondinformatie over de tripel is te vinden op Het Vrije Vers en op Versvormen van Frans Woortmeiijer.

Nog even kort:
• Het gaat dus om drie kwatrijnen met gekruist rijm, waarbij het laatste woord van elke strofe – het tripelwoord - hetzelfde is, maar steeds een andere betekenis heeft.
• Rijmschema abab cbcb dbdb, waarbij a, c, d mannelijk zijn, en b vrouwelijk of onzijdig. Het tripelwoord is dus vrouwelijk of onzijdig.
• De openingsregel noemt drie elementen, elk der elementen staat éénmaal op rijmpositie. De elementen moeten steeds op een andere plaats staan, zie schema.
• De versvoet is amfibrachys.
• Enjambement is niet toegestaan.
• Interpunctie naar eigen voorkeur.
• Het gedicht moet voorzien zijn van een titel..



Vanzelfsprekend kijkt de jury of de vorm puntgaaf en het metrum perfect is. Daarnaast let zij er in het bijzonder op of het verhaal goed en soepel loopt. Bonuspunten voor originaliteit, humor en/of absurditeit.

Om agendatechnische redenen is de sterfstreep maandag 11 augustus om 23:59.
Maximaal drie inzendingen per deelnemer.

Veel plezier!

Lichtvoetige groet,

Han
www.hanmarinus.nl

Leestip: De ballade van Willem Weesje
publishnl.bookmundo.com/books/397473
Laatst bewerkt: 29 juli 2025 17:43 door Han Marinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 29 juli 2025 16:11 #2

CRIME PASSIONEL
De dwerg had een touw om zijn nek
Hij poogde zijn beulen te tergen
Met grappen en vrolijk gesprek
Daar op het schavot in de bergen

De nek van de dwerg aan het touw:
Zijn daad zou het uiterste vergen
Natuurlijk, het ging om een vrouw
Hij kon zijn gevoel niet verbergen

Een touw om zijn nek, want die dwerg
Vermoordde zes andere dwergen
Betrapt toen hij - jakkes, wat erg! -
Probeerde hun lijkjes te bergen
Laatst bewerkt: 29 juli 2025 18:24 door Christiaan Abbing. Reden: Vormfout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 29 juli 2025 16:53 #3

  • monnhauser
  • monnhauser's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Berichten: 250
  • Ontvangen bedankjes 384
Volgens mij moeten de drie zelfstandige naamwoorden uit de eerste regel steeds op een andere plek staan, Christiaan. Dus in jouw strofe 2 zouden 'nek' en 'dwerg' van plek moeten ruilen.
Enjambeert niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 29 juli 2025 17:41 #4

  • Han Marinus
  • Han Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 358
  • Ontvangen bedankjes 902
Ja, dat klopt monnhauser. Zie het schema bij de tripel op HVV.
Ik zal dit nog toevoegen
www.hanmarinus.nl

Leestip: De ballade van Willem Weesje
publishnl.bookmundo.com/books/397473
Laatst bewerkt: 29 juli 2025 17:41 door Han Marinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 29 juli 2025 17:50 #5

  • Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Berichten: 2721
  • Ontvangen bedankjes 2421
Goed punt van monnhauser.
In de toelichting van de allereerste tripel staat:
De volgorde der elementen [dwz de 3 begrippen uit regel 1] kan op maar twee manieren:

A B C
B C A
C A B


A B C
C A B
B C A
Wie nog een aardige dichtbundel zoekt kan hier terecht:
waterdichter.blogspot.com/p/verkoop-van-boekjes.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 29 juli 2025 18:23 #6

monnhauser schreef :
Volgens mij moeten de drie zelfstandige naamwoorden uit de eerste regel steeds op een andere plek staan, (...)

Scherp; ik pas het aan! Ik weet sowieso nog niet of ik 'm laat (be)staan, zat gewoon wat te flodderen met woorden. Uitdagende opgave.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 29 juli 2025 18:31 #7

  • Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1886
  • Ontvangen bedankjes 2333
Han, wat een goed idee! Ik voelde vanochtend al dat het een goede dag zou worden. Eerherstel voor de gewone tripel.

Deurverkoop

De dwerg had een touw om zijn nek
Toen hij aan mijn deur kwam te vragen
-Ik vond zijn verzoek nogal gek-
Of ik nog wat touw had te slagen

Die nek van de dwerg met dat touw
Stond mij met geklets te belagen
Belust als hij was op mijn vrouw
Zijn poging zou zeker niet slagen!

Het touw om de nek van de dwerg
-Niet dat mijn geweten ging knagen-
Trok ik van zijn kop "zonder erg":
Ik gaf hem een regen aan slagen
Laatst bewerkt: 29 juli 2025 19:47 door Jaap Bakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Han Marinus

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 30 juli 2025 00:27 #8

  • John de Rooy
  • John de Rooy's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1547
  • Ontvangen bedankjes 2501

Bing image creator

Colportage

De dwerg heeft een touw om zijn nek
Ik zit me hier thuis te verbijten
Dit is al de zevende gek
De ergernis lijkt niet te slijten

Het touw om de nek van die dwerg
Met foto en ernstige feiten
Maakt dat ik mijn rijkdom verberg
Hij wil haar voor goud aan mij slijten

De nek van die dwerg met dat touw
Zwelt op want hij maakt mij verwijten
Toch is het niet slim met zó'n vrouw
De rest van je leven te slijten



Naar aanleiding van terecht commentaar van Niels heb ik mijn vers aangepast. De eerste versie staat hieronder.

Colportage

De dwerg heeft een touw om zijn nek
Hij douwt me haar niet door de strot
Dit is al de zevende gek
Hoe krijgt dit verhaal nou een slot

Het touw om de nek van die dwerg
Met fotoportret van die zot
Maakt dat ik me heel goed verberg
Ik houd de deur stevig op slot

De nek van die dwerg met dat touw
Zwelt op omdat niemand haar mot
Ik doe geen appèl op die vrouw
Het is toch míjn thuis en míjn slot
Laatst bewerkt: 31 juli 2025 16:28 door John de Rooy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Han Marinus

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 30 juli 2025 09:02 #9

  • Maarten van Petersen
  • Maarten van Petersen's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Plezierdichter sinds 1983
  • Berichten: 1541
  • Ontvangen bedankjes 4722
SM movie

De dwerg had een touw om zijn nek
Hij moest geheel bloot gaan ravotten
En liep naar de opnameplek
Vol camera's, lampen en spotten

'Mijn nek', zei de dwerg met dat touw
'Zal pijn doen tot ver in mijn botten'
Waar blijft die sadistische vrouw?'
Daar kwam ze, hij kon haar al spotten

'Dat touw om mijn nek?' zei de dwerg
'Zij kickt op die riempjes om strotten
Qua wreedheden is zij echt erg
Sneeuwwitje valt niet mee te spotten



copilot
Nu twee co-creatie wielertopobundels verkrijgbaar: www.bravenewbooks.nl/tourdehenk
Laatst bewerkt: 02 aug 2025 08:27 door Maarten van Petersen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Han Marinus

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 30 juli 2025 09:26 #10

  • René Turk
  • René Turk's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1115
  • Ontvangen bedankjes 2080
INZICHT

de dwerg heeft een touw om zijn nek
goed stevig met dubbele knopen
je ziet hier van alles, wat gek
vandaag ben ik anders gelopen

de nek van de dwerg in het touw
ligt van de verwondingen open
hij schreeuwt en hij vloekt: ‘kom nu gauw!’
mijn dag is iets anders gelopen

een touw om een nek van een dwerg?
dat is toch behoorlijk bezopen
het is vast de leeftijd, wat erg
ik ben naar Hans Anders gelopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Han Marinus

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 30 juli 2025 15:39 #11

  • Axel Kruse
  • Axel Kruse's Profielfoto
  • Offline
  • Iemand om te respecteren
  • Berichten: 43
  • Ontvangen bedankjes 46
Geen stress

De dwerg had een touw om zijn nek
bij hangen een wrede routine
zijn laatste wens klonk misschien gek
“Doe mij dan maar de guillotine”

Die nek van de dwerg met dat touw
zou dan in een mandje gaan vallen
’ t gebeuren gaat pijnloos en gauw
een doorloop in kleine getallen

Het touw om de nek van de dwerg
bleek sterker dan vlijmscherpe messen
Al lijkt een onthoofding heel erg
het is nooit een reden tot stressen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Han Marinus

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 30 juli 2025 16:58 #12

  • Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Berichten: 2721
  • Ontvangen bedankjes 2421
Dag Axel,
Alle strofen moeten eindigen op hetzelfde woord.

Dag John,
In de even regels is vrouwelijk rijm verplicht.

Met hartelijke groet,
Niels
Wie nog een aardige dichtbundel zoekt kan hier terecht:
waterdichter.blogspot.com/p/verkoop-van-boekjes.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 30 juli 2025 18:14 #13

  • Axel Kruse
  • Axel Kruse's Profielfoto
  • Offline
  • Iemand om te respecteren
  • Berichten: 43
  • Ontvangen bedankjes 46
oke, bedankt, dan zal ik gaan nadenken hoe ik het kan herschrijven

beschouw het gedichtje maar als een eerste goed bedoelde poging, in voetbaltermen: een schot dat ver over is gegaan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 30 juli 2025 19:52 #14

  • Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1785
  • Ontvangen bedankjes 1937
Rood Wit verblindt

De dwerg met een touw om zijn nek
Was Sparta-supporter op Spangen
Hij school weer eens diep in zijn jack
Want NAC had de bordjes verhangen

Het touw om de nek van de dwerg
Kon tijdens de wedstrijd flink prangen
Maar dat was in feite niet erg
Zo'n koord kon hij simpel verhangen

De nek van de dwerg met dat touw
Verhoudingsgewijs een vrij lange
Stak uit boven moeder de vrouw
Toen die zich bedroefd had verhangen
Laatst bewerkt: 30 juli 2025 23:06 door Remko Koplamp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Han Marinus

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 30 juli 2025 21:17 #15

  • Wim Gabriels
  • Wim Gabriels's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 575
  • Ontvangen bedankjes 1750
Kater

De dwerg had een touw om zijn nek,
een baard, en verwaande manieren.
Nog nooit liet die koppige vrek
dat touwtje (met sleutel) wat vieren.

De nek van de dwerg droeg een touw,
daar aasden die orks op als gieren.
Ze schudden een plan uit hun mouw
en gingen eens feest met hem vieren.

:sick:

"Het touw om mijn nek!" riep de dwerg,
beschonken door bittere bieren.
Die goudkist van onder de berg
verbrasten de orks met hun vieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Han Marinus

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 30 juli 2025 22:30 #16

  • Han Marinus
  • Han Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 358
  • Ontvangen bedankjes 902
Dag Axel,

Je kunt als je wilt dit vers "buiten mededinging" plaatsen, dan heb je nog steeds de ruimte om 3 nieuwe dwergtripels te plaatsen. :) .

Succes en groet,

Han
www.hanmarinus.nl

Leestip: De ballade van Willem Weesje
publishnl.bookmundo.com/books/397473
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 01 aug 2025 17:46 #17

  • Axel Kruse
  • Axel Kruse's Profielfoto
  • Offline
  • Iemand om te respecteren
  • Berichten: 43
  • Ontvangen bedankjes 46
natuurlijk is die buiten mededinging, maar of ik 3 nieuwe dwergtripels haal.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 01 aug 2025 17:47 #18

  • Axel Kruse
  • Axel Kruse's Profielfoto
  • Offline
  • Iemand om te respecteren
  • Berichten: 43
  • Ontvangen bedankjes 46
Passende mode

De dwerg had een touw om zijn nek
Hij wilde de catwalk verrassen
De vezels veelkleurig en kek
Bij draaiende heupen en passen

Die nek van de dwerg met dat touw
was nogal allergisch voor vlassen
Ontstekingen kwamen al gauw
waardoor hij voor jute moest passen


Het touw om de nek van de dwerg
was vettig en rook ongewassen
Geen alternatief was zo erg
Totdat hij een stropdas moest passen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Han Marinus

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 02 aug 2025 13:47 #19

  • JW Goedhart
  • JW Goedhart's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 407
  • Ontvangen bedankjes 1337
Draadjesvlees

De dwerg had een touw om zijn nek
Zijn leven zou weldra verdwijnen
Daar boven het vuur aan het spek
Omwonden met koorden en lijnen

De nek van die dwerg aan dat touw
Gebakken met kruid en rozijnen
Een snack voor een oudere vrouw
Haar huid vol met rimpels en lijnen

Het touw om de nek van die dwerg
Deed hem in de hemel verschijnen
De heks vrat zijn vlees en zijn merg
Daarna moest ze wel weer gaan lijnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 75: Een tripel over een dwerg 02 aug 2025 16:41 #20

  • John de Rooy
  • John de Rooy's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1547
  • Ontvangen bedankjes 2501
De touwtjes in handen

De dwerg heeft een touw om zijn nek
Dan had hij maar niet moeten jokken
Zodra ik permissie verstrek
De vrijheid, dan luiden de klokken

De nek van de dwerg (door het touw)
Wordt stevig naar voren getrokken
Hij doet al zijn huiswerk getrouw
Ik sta zijn progressie te klokken

Het touw om de nek van mijn dwerg
Heeft zoonlief genoeg afgeschrokken
Hij maakt het vast nooit meer zo erg
't Is tijd om wat bier weg te klokken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Han Marinus
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.279 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Op een haas

paashaas

pixabay

Een jonge haas uit Zijdewind
is absoluut geen moederskind.
Hij volgt zijn vader in de wei
en voelt zich opperbest daarbij:
‘Ik denk dat een of ander gen
bepaald heeft dat ik pa’s haas ben.’