Beste afbakkers,
We gaan
limoricks schrijven. De limorick is een verlengde limerick, in iedere versregel komt er een versvoetje bij. Ik ben fan van de amfibrachys en het was mij opgevallen dat er eigenlijk maar weinig gangbare versvormen zijn die de amfibrachys standaard voorschrijven: de copla de arte mayor en de limerick. De limerick mag ook met een anapest geschreven worden, maar dat terzijde. Nog een amfibrachysvorm erbij leek me dan ook geen gek idee.
Ik bedacht deze afgeleide vorm spontaan toen ik bedankversjes schreef voor een paar dichters die mijn KWF-collecte hadden gesteund. Ik schreef er een voor Han en eentje voor René. Han reageerde toen razendsnel met zijn eigen geestige limorick. Die drie exemplaren kun je teruglezen in deze draad bij reacties 15, 16 en 19:
www.hetvrijevers.nl/index.php/forum/26-S...teun-de-kwf-collecte
Na deze drie eerste exemplaren schreef ik onlangs nog een reguliere limorick die we vandaag als prototype gebruiken:
Opschudding
Een kaartspeler uit het Noord-Brabantse Boomen
zat tijdens het schudden behoorlijk te dromen
Hij deelde daar steeds naar verluidt
dezelfde hand speelkaarten uit
Hij zou dus met grover geschud moeten komen
Zoals je ziet bevatten de buitenste regels vier amfibrachen en de binnenste regels drie. De vorm staat nog in de peuterschoentjes en ik ben erg benieuwd of we de stap naar kinderschoenen kunnen maken. Daarom deze afbakopdracht:
Schrijf een limorick waar een wagen of voertuig in voorkomt.
De limorick is uiteraard vernoemd naar een verlengde auto, een limo of limousine, daarom moet er in je vers een wagen of voertuig voorkomen, maar dat kan echt van alles zijn: een gewone auto, een automerk, tractor, golfkarretje, verhuiswagen, truck, maanwagentje, ambulance, schoolbus, Romeinse strijdwagen, etc etc. Mits er maar minstens twee wielen onder zitten die naast elkaar geplaatst zijn.
Fietsen, brommers en dergelijke zijn uitgesloten van deelname. Je vers hoeft niet per se over een wagen te gaan, maar er moet er wel ergens eentje genoemd worden.
- Max. vier limoricks per persoon
- Versvoet: amfibrachys
- Titel bij gedicht verplicht
- Wagen of voertuig verplicht
- Uiterste inzenddatum: maandag 20 oktober
maandag 27 oktober middernacht
De jury let uiteraard op een soepel walsend metrum en een verrassende clou.
De voorkeur van de jury gaat uit naar vrouwelijk rijm in de lange regels (1, 2 en 5) en mannelijk rijm in de tussenreges (3 en 4)
Nog vragen? Nee, dan zeg ik: waag je aan een wagen.
Succes! Maarten