Beste afbakkers,
Het begin van het nieuwe jaar is bij uitstek het moment waarop we op zoek gaan naar de hoop. Een vleugje, een sprankje, of een hele (w)hoop (w)hoop. Die hoop vinden we niet zelden bij de jeugd. Ontluikende lente, jonge energie, oneindige mogelijkheden, alle vrijheid! Een blik op het nieuws van het afgelopen jaar levert ook een ander beeld op. Groeiende mentale problemen onder jongeren, smartphoneverslaving, ontlezing, geen woning. En helemaal als je over de Nederlandse grenzen kijkt: armoede, geen werk, geen toekomst. Wereldwijd komen Gen Z-ers dan ook in opstand, van Indonesië tot Marokko en van Peru tot Nepal. Wat dan weer een teken is van de veerkracht van deze generatie.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de gemiddelde leeftijd hier op HVV eerder aan de bovenkant van de demografische verdeling ligt. In ieder geval kan ik dat voor mijzelf bevestigen, aangezien ik eind dit jaar de halve eeuw aan hoop te tikken. Er ligt dus veel potentieel voor het naar HVV lokken van een nieuwe generatie, met nieuwe ideeën, nieuwe energie en vooral.. nieuwe taal.
Daar moeten wij met zijn allen natuurlijk wel iets voor doen. Als vervolg op het mooie Afbakvers 71 van Jan Willem wil ik jullie daarom uitnodigen om al jullie plezierdichtkwaliteiten aan te spreken om de jongere generatie te winnen voor dit mooie ambacht. Waar het bij JW nog om basisschoolleerlingen ging, die met alle respect meestal nog wel doen wat de meester vraagt, gaat het deze keer om de nog lastiger doelgroep van de (oudere) middelbare school-leerlingen. Die in de regel wel andere prioriteiten hebben dan het tellen van versvoeten en het vaststellen of een limerick wel of niet uit een amfidinges is opgebouwd. Maar als je ze eenmaal hebt geboeid, heb je een publiek voor het leven!
De afbakopdracht luidt als volgt:
- Schrijf een gedicht waarmee je jongeren verleidt om (nog) meer light verse te willen lezen – of zelf(s) te gaan maken
- Overtuig met je gedicht een ca. tienkoppige jury van jongeren in de leeftijd 15-19 jaar.
- Het moet een vormvast gedicht zijn, maar welke vorm jij gebruikt om deze jongeren voor de lichtvoetige poëzie te winnen staat vrij. Omdat het boeien van de jongeren voorop staat is er geen verplicht woord of thema, maar wie de ziel van het jong zijn weet te vangen in zijn of haar gedicht heeft een streepje voor.
- Om de jongeren niet te overvragen en gemotiveerd te houden zal ik een shortlist voor ze maken van maximaal 10 gedichten. Daarbij let ik in het bijzonder op originaliteit, humor en technische kwaliteit. Als de jury niet tot een eenduidig oordeel komt cq. tot een gelijkspel zal ik de winnaar aanwijzen.
- Maximaal drie meedingende gedichten (geef bij meer dan drie inzendingen aan welke gedichten tellen)
- Deadline: zaterdag 24 januari middernacht
Ter inspiratie, nog een paar taalvondsten van de naamgevers van dit Afbakvers, zoals verzameld door Humo voor het 20 jarige bestaan van deze iconische band:
‘Twee gezichten, één formule als Lauda en Niki’: dit zijn de beste 5 taalvondsten van De Jeugd Van Tegenwoordig | Humo: The Wild Site'
Soms denk ik terug, hef m’n drankje
Met de sterren in de lucht en zeg dank je,
Wilm