Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Afbakvers 83: een Almelootje

Afbakvers 83: een Almelootje 27 mrt 2026 23:39 #1

  • René Turk
  • René Turk's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1115
  • Ontvangen bedankjes 2080
Beste Afbakkers,

De meesten van jullie hebben, net als ik, vast een lijstje met nog uit te werken ideeën. Twee zinnen in het bijzonder bekijk ik af en toe en leg ze vervolgens weer terzijde. Ik kom er maar niet uit wat ik er mee wil en kan.

Terug uit Almelo is dit een mooie kans: te zien wat jullie ervan bakken en tegelijkertijd nu dan eindelijk ook mezelf aansporen iets te bakken.

Schrijf een vers. De vorm is volledig vrij. De lengte ook.

De enige voorwaarde is dat onderstaande regel er aaneengesloten in moet voorkomen (dus niet in de titel). De zin mag over twee regels verdeeld worden, als de zin maar aaneengesloten te lezen is. Er mogen geen wijzigingen in de zin gemaakt worden, leestekens uitgezonderd. (De tweede zin is een verplichting die ik mezelf opleg)

dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer

Aantal inzendingen onbeperkt.

Deadline: vrijdag 17 april 23:59

Heel veel succes, maar vooral plezier natuurlijk!

Grote groet van René
Laatst bewerkt: 27 mrt 2026 23:59 door René Turk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 83: een Almelootje 28 mrt 2026 09:02 #2

  • Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1886
  • Ontvangen bedankjes 2333
Scoren

Vermoedelijk was het zo ergens in maart
Dat ik toen dat Afbakvers won op een keer
Maar ach, mijn geheugen is ook niks meer waard
Dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer

Ik was toen nog vijftig, helaas nu bejaard
Een shanty met walvissen bracht mij die eer
Maar verder? Vergeten! Ik ben van de kaart
Helaas is het forum er ook al niet meer

Ik schreef toen het volgende Afbakvers voor
En weet nog heel goed dat Jaap Bakker die won
Dit was wel zijn opstap naar rijkdom en roem

Ik kreeg geen bedankje, geen kaartje, geen bloem
Terwijl zijn carrière zich spoedig ontspon
En ik nog maar eens een jenevertje scoor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 83: een Almelootje 28 mrt 2026 09:37 #3

  • Luuk Ramaker
  • Luuk Ramaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gedreven forumlid
  • Kulgenerator
  • Berichten: 138
  • Ontvangen bedankjes 414
Hamvraag

Dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer?
Het houdt me daags bezig als ik loop te dwalen
en als ik bij nacht in mijn bed lig te malen.
Het gaat in mijn hoofd soms onstuimig tekeer.
Nou ja: heel die liedtekst, die deert niet zozeer,
maar wie is die zanger die ooit eens die beren,
zo hoogst onwaarschijnlijk die broodjes zag smeren?
Die vraag zet ik toch maar op internet neer...
"Let's leave the world a-laughing when our eulogies are read!" - Evan Felker, Rc Edwards
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 83: een Almelootje 28 mrt 2026 12:31 #4

  • JW Goedhart
  • JW Goedhart's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 407
  • Ontvangen bedankjes 1337
Voor René

Dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer
Een prachtlied dat raakt aan godsdienstige leer
Verdraaid zeg, dit heb ik dus iedere keer
De man die het schreef (en zong), is er niet meer
Een groot filosoof, erudiete meneer
Zijn teksten zo diepgaand, ze raakten mij zeer
Gevoelige woorden, zo puur en zo teer
Eureka! ´Ad fundum, een ad voor de sfeer!´
Laatst bewerkt: 28 mrt 2026 12:40 door JW Goedhart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 83: een Almelootje 28 mrt 2026 15:45 #5

  • Wim Gabriels
  • Wim Gabriels's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 575
  • Ontvangen bedankjes 1750
Onvergetelijk

Ik doolde bij nacht in het donkere woud
en trof bij wat wilgen een prachtig sculptuur:
een marmeren beeld van een mythisch figuur,
de grootste der zangers, zijn stem was als goud!

Ik heb bij die wilgen een wonder aanschouwd
want Orpheus ontwaakte, met ogen vol vuur!
Was dit mijn verbeelding, het nachtelijk uur?
Ik werd van verwarring snikheet en ijskoud.

Ik heb het, naar waarheid, beslist niet gedroomd:
hij was het, de man die ik zo adoreer!
Een golf van emotie kwam binnengestroomd.

Hij zag mijn verwachting, de hoopvolle sfeer,
beroerde zijn lier en verklaarde beschroomd:
'Dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer?'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 83: een Almelootje 29 mrt 2026 12:43 #6

  • John de Rooy
  • John de Rooy's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1547
  • Ontvangen bedankjes 2501
Verkeersakkefietje

Ik neem al mijn voedingswaar via een rietje
Dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer
Een grietje, een rietje, een heel bekend liedje
Ik neem al mijn voedingswaar via een rietje
Ik stuurde al rijdend Sophietje een tweetje
Nu doet mijn geheugen het ook al niet meer
Ik neem al mijn voedingswaar via een rietje
Dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 83: een Almelootje 29 mrt 2026 20:58 #7

  • Maarten van Petersen
  • Maarten van Petersen's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Plezierdichter sinds 1983
  • Berichten: 1541
  • Ontvangen bedankjes 4722
Gekreun en gesteun

Hij nadert de honderd, zijn geest brokkelt af
Geheugenverlies is een bittere straf
Hij had vroeger zovele vrouwen bemind
Die beelden vervlogen als stof in de wind

Hij draait weer weemoedig Je t'aime, moi non plus
Maar opa Vermeulen vloekt zacht: Nondeju
Wat is dat gekreun toch, ik weet het niet meer
Dat liedje, die regels, hoe ging 'het' ook weer?'



freepik.com
Nu twee co-creatie wielertopobundels verkrijgbaar: www.bravenewbooks.nl/tourdehenk
Laatst bewerkt: 30 mrt 2026 01:05 door Maarten van Petersen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 83: een Almelootje 30 mrt 2026 01:07 #8

  • John de Rooy
  • John de Rooy's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1547
  • Ontvangen bedankjes 2501
Geen zakenman

'De voetballer schopt men misschien wel half dood'
Zegt Henk, 'maar als wielerknecht ken je ook nood
Ik train me de pleuris, verdien geen droog brood
Wel makkelijk lullen van zanger De Groot

Dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer
Die tegenwind nekt me zodat ik cre
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: René Turk, Piety Veenema

Afbakvers 83: een Almelootje 30 mrt 2026 16:57 #9

  • John de Rooy
  • John de Rooy's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1547
  • Ontvangen bedankjes 2501
Versvoetverwringing

Geef René Turk de kans
Ja hoor, dan kríjg je dat
Liedje, die regels,
hoe ging het ook weer

Liederlijk lollig die
zinsverbandregeldruk
In een OB doet het
ongemeen zeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 83: een Almelootje 31 mrt 2026 10:07 #10

  • Han Marinus
  • Han Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 358
  • Ontvangen bedankjes 902
Bluffen

Een huisje in Zeeland aan één van de stranden,
een tekst zo loepzuiver, zo boordevol sfeer
En hadden de minnaars niet steenkoude handen,
dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer?

Of iets met een vrouw, een vakantie in Spanje,
een vliegtuig met stoelen en wat al niet meer?
En flessen tequila of was het champagne,
dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer?

Of was het een zaterdag, was hij gevlogen,
een lief aan zijn zijde, de zon daalde neer
Hij deed echt geen zak wat ook later zou mogen,
dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer?

Een vers aan het brein van een meester ontsproten,
die bloedmooie tekst, zo gevoelig en teer.
De wijs zo welluidend, die klinkende noten,
dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer?

En nu dus die gig - al m’n teksten vergeten,
die liedjes, die regels, hoe ging het ook weer?
Ik murmel en neurie en slaak vage kreten
Ach kan het mij bommen, ik bløf wel een keer
www.hanmarinus.nl

Leestip: De ballade van Willem Weesje
publishnl.bookmundo.com/books/397473
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 83: een Almelootje 31 mrt 2026 12:44 #11

  • Niek Kalberg
  • Niek Kalberg's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1522
  • Ontvangen bedankjes 3193
Uitverkocht

Ik sta voor publiek in een bomvolle tent
Met naast me ‘on stage’ mijn vier koppige band
Een roady heeft net mijn gitaren gestemd
Hij plugt nu de kabel in het element

Ik hoef niets te doen daaraan raak je gewend
Dat komt ik ben heel populair en bekend
Ik barst zegt men ook nog eens van het talent
Mijn optredens noemt men een mega event

Ontroerende nummers vol jeugdsentiment
Soms rauw en poëtisch dan weer eloquent
Geknipt ook voor TikTok waar ieder me kent
Dat zeg ik niet zelf, maar de pop recensent

De media zo te zien ook weer present
De show gaat beginnen dit wordt mijn moment
Het eerste gejuich hoor de band gaat tekeer
..Dat liedje..die regels.. hoe ging het ook weer..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: René Turk, Piety Veenema

Afbakvers 83: een Almelootje 31 mrt 2026 13:39 #12

Oranje

Na anderhalf uur in een kolkende sfeer
ben ik het die eindelijk prachtig kan scoren.
Het goud is voor ons! Het publiek laat zich horen:
het stadion gaat als een dolle tekeer.
De camera’s filmen terwijl ik poseer.
Mijn hoofd is in beeld, ach, wat kan het mij schelen?
Maar dan begint plots een orkestband te spelen.
Dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 83: een Almelootje 01 apr 2026 14:49 #13

  • John de Rooy
  • John de Rooy's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1547
  • Ontvangen bedankjes 2501

Gegenereerd door ChatGPT

Paus mobiel

'Dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer
Waf woef waf, waf woef, wie de honden vrij liet'
Paus Leo XIV rent op de beat
Hij is vrij sportief dus hij gaat als een speer

Hij puft, hij is veilig en hijgt: 'Zonder meer
Dat ík straks wat priesters excommuniceer'
Laatst bewerkt: 01 apr 2026 14:51 door John de Rooy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: René Turk, Piety Veenema

Afbakvers 83: een Almelootje 08 apr 2026 08:42 #14

  • Pim van Os
  • Pim van Os's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • instagram: @plezierdichterpim
  • Berichten: 236
  • Ontvangen bedankjes 1106
Raad de plaat

We stonden bezweet in een oude fabriek
In iedere hoek hing een speaker aan draden
Aan ons was de taak om de titels te raden
In tweetallen opsplitsen werd de tactiek

Ik sprintte met Fien naar de box bij de hal
Dat krakende ding begon zachtjes te spelen
Met korte fragmenten, het waren er velen
Van reggae tot sixties, zelfs Hollands gelal

‘Dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer?’
‘Dit was toch die piepjonge zanger uit Lisse?’
De tijd tikte door, ik was hardop aan ‘t gissen
En zuchtte verslagen: ‘Het lukt me niet meer’ 
 
Ik kende de titels, maar bleef in mijn rol
Fantastisch dat mol zijn in Wie is de Mol



Pexels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 83: een Almelootje 09 apr 2026 13:04 #15

  • Maarten van Petersen
  • Maarten van Petersen's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Plezierdichter sinds 1983
  • Berichten: 1541
  • Ontvangen bedankjes 4722
Twijfel

Naar links... shit, potdomme, wat kwam er dan nog?
Naar links en de hoek om? zoiets was het toch?

Naar links en dan schuin naar de andere kant?
Naar links en rechtdoor soms? Toch iets in die trant?

Naar links en de afslag op van de A10?
Naar links en dan vlug naar de Jumbo misschien?

Een feest en Rob Kemps pakt z'n spiekbriefje weer
'Dat liedje, die regels, ik weet het niet meer'




wikipedia
Nu twee co-creatie wielertopobundels verkrijgbaar: www.bravenewbooks.nl/tourdehenk
Laatst bewerkt: 09 apr 2026 13:05 door Maarten van Petersen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 83: een Almelootje 09 apr 2026 22:41 #16

  • John de Rooy
  • John de Rooy's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1547
  • Ontvangen bedankjes 2501

Gegenereerd door ChatGPT

Ego

Oranje en iets met een Willem of zo
En Spanje had daar ook nog iets mee te maken
En dan nog Duits bloed, dat zijn echt niet mijn zaken
Ik ga wel playbacken want ík ben de show

Dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer
't Is niet zo belangrijk, dat komt wel een keer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 83: een Almelootje 10 apr 2026 06:34 #17

  • Luuk Ramaker
  • Luuk Ramaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gedreven forumlid
  • Kulgenerator
  • Berichten: 138
  • Ontvangen bedankjes 414
30 april 2013 (snelsonnetniet)

Dat majesteitslied schreef ik niet voor de straf.
Ooit zullen de zinnetjes pronken op tegels.
Wat was ik toch trots op dat liedje, die regels.
'Hoe ging het ook weer?' vraag ik mij nochtans af...

Al haalde men mij nog zo vaak door het slijk:
die dag voelde ik me de koning te rijk.
"Let's leave the world a-laughing when our eulogies are read!" - Evan Felker, Rc Edwards
Laatst bewerkt: 10 apr 2026 07:09 door Luuk Ramaker. Reden: 'regels' was 'regel' en r2 was 'Eén zin kon bijvoorbeeld zelfs zo op een tegel'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 83: een Almelootje 12 apr 2026 15:00 #18

  • René Turk
  • René Turk's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1115
  • Ontvangen bedankjes 2080
Wederom heb ik een echt Sinterklaasgevoel:
10 bakkers brachten me al 16 verzen!

Dank!

Jullie hebben nog 5 dagen.

Ikzelf ook : )

Grote groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Wim Gabriels

Afbakvers 83: een Almelootje 14 apr 2026 08:54 #19

  • Piety Veenema
  • Piety Veenema's Profielfoto
  • Offline
  • Gedreven forumlid
  • In mijn gedachten wil ik wonen
  • Berichten: 93
  • Ontvangen bedankjes 91

Het bakkerscafé aan ons Kerkplein

In ‘t Meezingcafé van onze bakker Jager
Daar karaoken wij liedjes van weleer
Soms zingen wij best hoog, soms een toontje lager
Dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer

Bij klanken van gitaar, bij swingende liedjes
ontdekken wij verrast ons meezingtalent
Met humor en pret en ook wel wat verdrietjes
Je mag gewoon erbij zijn, zoals je bent

Nog altijd actueel: Meneer de President
“Slaap maar lekker in je mooie witte huis.
Denk maar niet te veel aan al die verre kusten
waar uw jongens zitten, eenzaam, ver van thuis.
Denk vooral niet aan die zesenveertig doden,
die vergissing laatst met dat bombardement.
En vergeet het vierde van die tien geboden
die u als goed christen zeker kent.”


Ik kon er niet van slapen na die laatste keer
Dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer
Bijlagen:
In mijn gedachten wil ik wonen
In mijn gedachten ben ik vrij
Ik schrijf vanuit mijn binnenkamer
‘k Ontdek dan wat er schuilt in mij
Laatst bewerkt: 16 apr 2026 07:45 door Piety Veenema. Reden: nog en foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 83: een Almelootje 14 apr 2026 12:00 #20

  • Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2937
  • Ontvangen bedankjes 3053
Hersenscheet

Dat liedje, die regels, hoe ging het ook weer
Het ligt op mijn lippen, toe help me verdorie
Ze zong het voor mij in een zinlijke sfeer
Ik voelde verrukking en droomde van meer
Maar miste het lef en daarmee ook de glorie

Wat was ik ooit trots op mijn stalen memorie
Waarom moet die falen en net deze keer
Ik zucht en ik zweet haast uit iedere porie
De vraag onbeantwoord, gemiste victorie
Niet weten is jammer, vergeten doet zeer

De tijd is voorbij en ik schaam me intens
Ik werd voor de tweede maal geen Slimste Mens

Frits Criens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Driekvariant 4



Niemand kan zich nog vergissen ...
Machinist, als u dit hoort:
zorgt u wel dat 'Driek van Wissen'
keurig in het ritme spoort?