Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Afbakvers 85: Yesterday

Afbakvers 85: Yesterday 20 mei 2026 11:56 #1

  • Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Berichten: 2721
  • Ontvangen bedankjes 2421
Er zijn van die dagen dat alles op zijn plek valt. Net op het moment dat ik het forum enthousiast wil maken voor een vergeten versvorm, mag ik het nieuwe afbakvers organiseren.
Het wordt dus een yesterday. De details vind je hier.

Wat heb je nodig voor een yesterday? Om te beginnen een sleutelwoord van drie lettergrepen met de hoofdklemtoon op de eerste lettergreep en een nevenklemtoon op de laatste. Die nevenklemtoon rijmt op 5 andere woorden, die zich lenen voor een logisch verhaal rond het sleutelwoord.

Qua metrum zijn er veel meer bruikbare sleutelwoorden dan bijvoorbeeld ollekebollekewoorden. Maar de extra eis van 5 rijmwoorden (zonder rijkrijm!) zal de keus wat beperken. Het kan dus voorkomen dat 2 dichters onafhankelijk van elkaar hetzelfde woord kiezen. Dat is in principe geen bezwaar, mits een andere insteek wordt gekozen.

De uiterste inzenddatum is vrijdag 19 juni 23:59. Maximaal 3 yesterdays per persoon.
Wie nog een aardige dichtbundel zoekt kan hier terecht:
waterdichter.blogspot.com/p/verkoop-van-boekjes.html
Laatst bewerkt: 20 mei 2026 11:57 door Niels Blomberg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 85: Yesterday 20 mei 2026 20:00 #2

  • Luuk Ramaker
  • Luuk Ramaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gedreven forumlid
  • Kulgenerator
  • Berichten: 138
  • Ontvangen bedankjes 414
Andermaal

Andermaal
is er ruimte voor gespeel met taal,
kijk ik waar ik leuke woorden haal.
Ja, ik verheug mij andermaal!

Puzzelwerk.
Dat het lukken gaat, dat lijkt me sterk,
want het wordt, zoals ik nu al merk,
een andermaal veel puzzelwerk.

Ja, kom, houd het kort en dan wordt de oogst massaal.
't Is leuk tijdverdrijf dus we schrijven andermaal.

Andermaal
volgt hier dichterlijk gepronk en -praal,
waar ik aanstonds vrolijk in verdwaal.
Ja, ik verheug mij andermaal!
Mm mm mm mm mm mm mm
"Let's leave the world a-laughing when our eulogies are read!" - Evan Felker, Rc Edwards
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 85: Yesterday 21 mei 2026 17:38 #3

  • Maarten van Petersen
  • Maarten van Petersen's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Plezierdichter sinds 1983
  • Berichten: 1541
  • Ontvangen bedankjes 4722
Neuriedwang

Neuriedwang
Irritant geluid vanuit mijn wang
Heb ik al zowat mijn leven lang
Wat lijd ik toch aan neuriedwang

Hopeloos
Dat geneurie maakte haar zo boos
Dat ze onlangs voor een ander koos
Mijn neuriedrang is hopeloos

Steeds weer luid op straat, uit de maat, die nare drang
Wat een klotekwaal, niet normaal, die neuriedwang

Neuriedwang
Dat neurotisch zeurend nepgezang
Maakt ook baby's en bejaarden bang
Oh, daar komt weer mijn neuriedwang:
Mm mm mm mm mmm mm mmm
Nu twee co-creatie wielertopobundels verkrijgbaar: www.bravenewbooks.nl/tourdehenk
Laatst bewerkt: 07 juni 2026 09:07 door Maarten van Petersen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 85: Yesterday 21 mei 2026 17:50 #4

  • monnhauser
  • monnhauser's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Berichten: 250
  • Ontvangen bedankjes 384
Westerlee
halfweg Stadskanaal en Waddenzee
twintig straten en een dorpscafé
dat is geloof ik Westerlee

kwart voor drie
leek het dorpje wel een racecircuit
ik reed zelf nog half zo snel nog nie'
in Westerlee om kwart voor drie

wat een laag niveau,
zo'n Renault die mij plots snee'
ik reed nogal lomp
in de plomp in Westerlee

Westerlee
zei ik toen de arts op de IC
aan me vroeg: weet u nog waar u ree'
eh, ik geloof in Westerlee
Enjambeert niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 85: Yesterday 22 mei 2026 06:47 #5

  • Luuk Ramaker
  • Luuk Ramaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gedreven forumlid
  • Kulgenerator
  • Berichten: 138
  • Ontvangen bedankjes 414
Overmoed

Overmoed.
Omdat men graag ingewikkeld doet.
Meer dan eens toont - en dat merk ik goed -
dit versje nog eens overmoed.

Tegenzin.
Vormt zich tegen beter weten in.
Ik bespeur - waar ik er niets mee win -
veel overmoed met tegenzin.

Flauwe grap, die met pech iemand wegmaait voor je voet,
dus het is weer bal: ik verval in overmoed.

Overmoed.
Ik heb mij er snel doorheen gespoed,
dus ik denk dat na dit vlug gewroet
dit versje nog eens over moet.
Mm mm mm mm mm mm mm
"Let's leave the world a-laughing when our eulogies are read!" - Evan Felker, Rc Edwards
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Niels Blomberg

Afbakvers 85: Yesterday 22 mei 2026 09:23 #6

  • Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Berichten: 3523
  • Ontvangen bedankjes 7164
Nescafé

Nescafé
drink ik altijd bij een Milky Way,
bij glacé, beignet en kaassoufflé,
bij alles smaakt een Nescafé.

Chocomel
is het drankje van mijn Annabel,
vindt ze beter voor haar teer gestel,
geen Nescafé, maar Chocomel.

Slagroom vinden wij allebei een tof idee,
zij spuit graag een sliert en versiert mijn Nescafé.

Nescafé
is mijn toeverlaat, mijn panacee,
sorry Annabel, jij staat op twee,
mijn nummer één is Nescafé.

Mm mm mm mm mm mm mm


Ik heb in tweede instantie regel 8 aangepast, i.v.m. de vormeisen.
Oorspronkelijk:
'maar mij bezorgt het kippenvel.'


In derde instantie heb ik regel 8 nogmaals aangepast, na de tip van monnhauser, waarvoor dank.
Vorige versie: 'Want wie wordt fit van Chocomel?
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Olijke dichtsels (light verse, 2025)
Laatst bewerkt: 03 juni 2026 10:37 door Wim Meyles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 85: Yesterday 24 mei 2026 08:34 #7

  • Bart Adjudant
  • Bart Adjudant 's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1847
  • Ontvangen bedankjes 3271
EENZAAMHEID

Eenzaamheid
Iets waar deze jongen vaak aan lijdt
Waarom raakte ik mijn vrienden kwijt
Vermaledijde eenzaamheid

Alcohol
Daarmee houd ik het nog net aan vol
Dit is hoe ik mijn gedachten stol
Geen eenzaamheid met alcohol

Steeds weer schenk ik in, ik begin bij mijn ontbijt
Ik zit vaak al vroeg in de kroeg in eenzaamheid

Eenzaamheid
Het begon in mijn studententijd
Dat ik steevast al mijn dagen slijt
In vreselijke eenzaamheid
Mm mm mm mm mm mm mm
‘Een vers is als een vat gedestilleerd’, Bart Adjudant. 80 rijmende gedichten. Uitgave Liverse ISBN 978 94 92519 92 4
Laatst bewerkt: 26 mei 2026 23:07 door Bart Adjudant .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 85: Yesterday 25 mei 2026 00:26 #8

  • Bart Adjudant
  • Bart Adjudant 's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1847
  • Ontvangen bedankjes 3271
EIERBAL

Eierbal
U, in Groningen, u wist het al
Fijnste snack die u ooit eten zal
Zo’n smakelijke eierbal

Kapsalon
Snack die ooit in Rotterdam begon
En je enkel daar toen krijgen kon
Hier eierbal, daar kapsalon

Hoe die lekkernij met dat ei mijn hart ooit stal
Heerlijk gepaneerd, niet verkeerd, zo’n eierbal

Eierbal
Vegetarisch, soms zelfs ook halal
In de KEI-week of bij carnaval
Oergronings, deze eierbal
Mm mm mm mm mm mm mm
‘Een vers is als een vat gedestilleerd’, Bart Adjudant. 80 rijmende gedichten. Uitgave Liverse ISBN 978 94 92519 92 4
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 85: Yesterday 25 mei 2026 09:55 #9

  • John de Rooy
  • John de Rooy's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1547
  • Ontvangen bedankjes 2501
Bart,

Ritmisch hier en daar wringend. Dat doe je natuurljk expres.

Die eierbal lijkt me heerlijk.
Ik denk dat ik die nog niet geproefd heb.

Al die andere 'gerechten' heb ik wel mogen smaken.

Met groet.

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 85: Yesterday 25 mei 2026 16:25 #10

  • René Turk
  • René Turk's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1115
  • Ontvangen bedankjes 2080
Yes, René

yes, René
vijftig plus zijn valt totaal niet mee
potje voetbal blijkt een slecht idee
maar in mijn hoofd klinkt: yes, René

voetbalknie
met daarnaast toch wel een kwaal of drie
zie me lijden zonder energie
oh, yes René, een voetbalknie

nee, geen fles bordeaux
geen merlot, maar kopje thee
het gaat niet zo top
pep me op met: yes, René

yes, René
in het weekend denk ik vaak: o, jee
slik ik gauw een blauwe pil of twee
dan is het zo weer: yes, René

mm mm mm mm mm mm mm
Laatst bewerkt: 25 mei 2026 17:00 door René Turk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 85: Yesterday 26 mei 2026 10:45 #11

  • Han Marinus
  • Han Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 358
  • Ontvangen bedankjes 902
Enschede

Enschede,
waar ik kraaiend uit mijn moeder glee
waar ik stiekem met Jantina vree
mijn stad, mijn thuis, mijn Enschede

Moddergat,
’Heus het is er heerlijk wonen, schat’
Deze domme lul geloofde dat
Van Enschede naar Moddergat!

Waarom ging ik heen,
nu beween ik mijn tabee
Voel me niet senang,
ik verlang naar Enschede

Enschede,
God der Winden, haal mij, voer mij mee
naar mijn maten en mijn stamcafé
in mijn geliefde Enschede

Mm mm mm mm mm mm mm

r8 was: 'Nu zit ik in dit moddergat'. Regel aangepast naar aanleiding van een opmerking van monnhauser.
www.hanmarinus.nl

Leestip: De ballade van Willem Weesje
publishnl.bookmundo.com/books/397473
Laatst bewerkt: 03 juni 2026 20:09 door Han Marinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 85: Yesterday 26 mei 2026 18:08 #12

  • Ben Hoogland
  • Ben Hoogland's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2734
  • Ontvangen bedankjes 1865
Pokkenzooi

Pokkenzooi
Hoge omes van het laagst allooi
Kleuren onze kloot steeds minder mooi
De wereld is een pokkenzooi

Moedeloos
Elke droneaanval of bommenhoos
Stemt me retedroevig, bang en boos
Ik voel me triest en moedeloos

Ik doe niet meer mee, geen tv, geen internet
En daar gaat de krant aan de kant, uit met de pret

Pokkenzooi
Ik ga reizen op de bonnefooi
En slaap het liefste met een lichtekooi
Ik maak mijn eigen pokkenzooi

Mm-mm mm-mm mm mm-mm
Verba volant, scripta manent.
Laatst bewerkt: 26 mei 2026 18:25 door Ben Hoogland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Niels Blomberg

Afbakvers 85: Yesterday 29 mei 2026 04:06 #13

  • John de Rooy
  • John de Rooy's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1547
  • Ontvangen bedankjes 2501
Leedvermaak

Leedvermaak
Ik stel dat eens stevig aan de kaak
Het is treurig en men lacht te vaak
Ik heb de blues van leedvermaak

Zadelpijn
Ik heb volgens hen een babybrein
En de grollen worden heel vilein
Ik gil het uit van zadelpijn

Dan die Topo's nog,
dat getuigt van slechte smaak
Versjes met een grap,
het is alles leedvermaak

Leedvermaak
Als ik snoeihard de kasseien raak
En ik daardoor ook mijn lunch uitbraak
Maar wraak geeft míj straks leedvermaak
Mm mm mm mm mm mm mm
Laatst bewerkt: 29 mei 2026 23:44 door John de Rooy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Niels Blomberg

Afbakvers 85: Yesterday 30 mei 2026 15:56 #14

Babygeur

Babygeur
Geeft het leven met een kleintje kleur
Haar en handjes stellen nooit teleur
O ik hou zo van babygeur

Kirgeluid
Komt de kinderkamer zomaar uit
Heerlijk ruikend zangtalent, die spruit
O babygeur, o kirgeluid

Luiers vol met poep: wat een troep en wat een meur
Wie had dat verwacht: heel de nacht die krijsterreur

Babygeur
Is waarmee ik mij de nacht doorsleur
Het brengt mij van mineur naar majeur
Niets gaat er boven babygeur
Mm mm mm mm mm mm mm
Laatst bewerkt: 31 mei 2026 19:34 door Hendrikje de Koning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Niels Blomberg

Afbakvers 85: Yesterday 30 mei 2026 19:51 #15

  • John de Rooy
  • John de Rooy's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1547
  • Ontvangen bedankjes 2501
Odyssee

Odyssee
Het duurt nu toch al een jaar of twee
Heeft er iemand een verlicht idee
Het sleept maar voort, de odyssee

Ajacied
Met Odysseus in 't verkeerde lied
En ook Ajax is zichzelve niet
Het valt niet mee als Ajacied

Elke nieuwe coach,
zucht eens diep en kapt ermee
Want wie trekt nog zo'n
langgerekte odyssee

Odyssee
Een trofee is al zo lang gelee
Ajax' glorie lijkt voorgoed passé
Verlos ons van die odyssee
Mm mm mm mm mm mm mm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Niels Blomberg

Afbakvers 85: Yesterday 01 juni 2026 16:31 #16

  • Maarten van Petersen
  • Maarten van Petersen's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Plezierdichter sinds 1983
  • Berichten: 1541
  • Ontvangen bedankjes 4722
Letter B

Letter B
Die komt altijd maar op nummer twee
Vindt zichzelf bepaald geen spetter, nee
Oh, wat een sneue letter B

Onbemind
B-kant, B-keus, ach u snapt de hint
Niemand die een B-film prachtig vindt
Ja, letter B is onbemind

Wat een B-artiest, hij klaagt triest, van ach en wee
Nooit eens fier voorop, wat een strop voor letter B

Letter B
Hij speelt nooit eens met het A-team mee
En verliest het van de hoge C
Dus hier wat troost voor letter B:

Bb bb bb bb bb bb bb
Nu twee co-creatie wielertopobundels verkrijgbaar: www.bravenewbooks.nl/tourdehenk
Laatst bewerkt: 07 juni 2026 09:06 door Maarten van Petersen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 85: Yesterday 01 juni 2026 16:41 #17

  • Eric van Dusseldorp
  • Eric van Dusseldorp's Profielfoto
  • Offline
  • Iemand om te respecteren
  • Schrijver van 'Dierenlimericks'. (Bookmundo, 2025)
  • Berichten: 74
  • Ontvangen bedankjes 30
Deze vind ik echt wel goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 85: Yesterday 02 juni 2026 18:44 #18

  • Luuk Ramaker
  • Luuk Ramaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gedreven forumlid
  • Kulgenerator
  • Berichten: 138
  • Ontvangen bedankjes 414
Buitenring

Buitenring.
Weg waarover ik al meermaals ging,
die al in mijn jeugd de stad omving
en nu fungeert als buitenring.

Vrachtverkeer.
Ach, ja, logisch, dat heb ik dan weer.
Zelfs de vluchtstrook biedt geen ruimte meer.
Een buitenring vol vrachtverkeer.

Vreemd hoe ik hier ga en kort na mijn roofdaad zing.
Met mijn domme kop sta ik op de buitenring.

Buitenring.
Menig dief noemt me mislukkeling,
want ik stal net slechts zo'n klein rond ding
en nu fungeert als buit een ring.
Mm mm mm mm mm mm mm
"Let's leave the world a-laughing when our eulogies are read!" - Evan Felker, Rc Edwards
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Niels Blomberg

Afbakvers 85: Yesterday 03 juni 2026 06:36 #19

  • monnhauser
  • monnhauser's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Berichten: 250
  • Ontvangen bedankjes 384
Eén van de vormeisen is:

Couplet 2 heeft hetzelfde metrum, maar dan met rijmklank b. Bovendien komt het sleutelwoord terug in regel 4. Dat leidt tot het rijmschema: Bbb(A)B.


Er zijn diverse inzenders die dit vermoedelijk over het hoofd gezien hebben, want bij hun inzendingen komt het sleutelwoord niet terug in het eerste deel van versregel 8 (regel 4 van het tweede couplet).
Enjambeert niet!
Laatst bewerkt: 03 juni 2026 10:44 door monnhauser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 85: Yesterday 03 juni 2026 10:35 #20

  • Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Berichten: 3523
  • Ontvangen bedankjes 7164
Dank je, monnhauser. Ik heb dit inderdaad over het hoofd gezien.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Olijke dichtsels (light verse, 2025)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

8 juni Britse verkiezingen



Harde Theresa toch!
Dwaallicht in Downing Street
May (op zijn Engels)
Has something to learn

Straks luidt het pijnlijke
Electoraatsoordeel:
Wij willen dolgraag
Een zachte Breturn!