Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Een passend cadeau

Een passend cadeau 06 nov 2025 19:18 #1

Een passend cadeau

Een mol constateerde in Zandvoort aan Zee:
wat is het toch heerlijk, een vrouw in je leven.
Om dat te waarderen, wou hij haar iets geven,
maar geen chocola of een ander cliché.

Uiteindelijk kreeg hij een gouden idee,
waarvoor hij het vuur uit de sloffen zou lopen.
Dit ging haar plezieren, zo mocht hij wel hopen:
een huisgemaakt zeventiengangendiner.

Deze fopla is nog een aandenken aan Emmen B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een passend cadeau 08 nov 2025 07:42 #2

• Luuk Ramaker
  • Luuk Ramaker's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Kulgenerator
  • Ontvangen bedankjes 323
Mooi vers Christian. Ik las het met plezier toen ik het zojuist de voorpagina zag sieren.

Wel voel ik me nog steeds ietwat schuldig voor het feit dat menigeen in Coplas' een witregel aanbrengt, omdat ik mij als eerste inzender meldde bij het afbakvers van Hendrikje vorig jaar, waarbij de versvorm weer eens in de etalage werd gezet. Ik vloog het aan alsof het vers twee kwatrijnen zou moeten gaan bevatten, wat in zekere zin ook kan worden gesteld, maar Hendrikje gaf in haar jury-oordeel terecht aan dat ze normaal gezien wel iets 'geruislozer' in elkaar over lopen. Zonder witregel dus. :)
Laatst bewerkt: 08 nov 2025 07:43 door Luuk Ramaker.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Een passend cadeau 08 nov 2025 10:01 #3

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 6725
Ha Luuk,

Ik denk dat ik hier mede debet aan ben.
Toen ik mijn eerste copla's de arte mayor schreef, hield ik me aan de regel van een achtregelig vers zonder witregel. Ik merkte al snel dat zo'n witregel als wending/volta/chute juist natuurlijker was in mijn eigen verzen, waarna ik er vrijwel nooit meer een zonder witregel geschreven heb. Of anderen mijn voorbeeld gevolgd hebben, of zelf tot dezelfde conclusie kwamen, weet ik niet.
Zelf vind ik het een mooi voorbeeld van het aanpassen van de vorm aan de inhoud .....

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Olijke dichtsels (light verse, 2025)
Laatst bewerkt: 08 nov 2025 10:07 door Wim Meyles.

Een passend cadeau 08 nov 2025 13:06 #4

• Luuk Ramaker
  • Luuk Ramaker's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Kulgenerator
  • Ontvangen bedankjes 323
Hoi Wim,

Dat zou maar zo kunnen, inderdaad. Ik zie nu dat ze voordien ook al regelmatig zo werden gepresenteerd (en misschien heb ik me toen ook wel laten beïnvloeden door het archief). Op zich weet de tussenpauze ook een mooi effect te creëren, maar ik vind het dan stiekem toch wel een beetje jammer dat er (bij velen misschien onbedoeld) zo'n lichte aanpassing is geslopen in een versvorm die al niet zo vaak wordt toegepast en als achtregelig gedicht zonder witregel ook erg mooi en uniek kan overkomen.

(Maar goed, ik ben ook eigenlijk helemaal niet de juiste persoon om zich inhoudelijk met versvormen te bemoeien, want ik schrijf eigenlijk zelden om de vorm en hanteer niet vaak rijmschema's die buiten de standaard vallen als de inhoud me daar niet toe heeft gebracht.)

Groet,
Luuk
Bedankt door: Hendrikje de Koning
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Parachuutjes (voor de kenners)

En wie zich op een korrel heeft verschanst
en deze daardoor als de wereld ziet
heeft mogelijk een veldslag in ‘t verschiet
en mist het zout dat op de frietjes danst.

Maar lijnen zijn in speelsheid niemendal
En kijk, daar gaan mijn parachuutjes al.

De Nederlandse Taalunie heeft besloten om Judith Herzberg dit jaar de Prijs der Nederlandse Letteren toe te kennen ~~~ Het snelsonnet is een lofdicht in de vorm van een pastiche: Er zijn regels/beelden uit enkele van haar gedichten in opgenomen (Deut.20, Hiernamaals, Ouderdom).