Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Op een snip

Op een snip 18 dec 2023 20:35 #1

• Maarten van Petersen
  • Maarten van Petersen's Profielfoto
  • Forumgod
  • Plezierdichter sinds 1983
  • Ontvangen bedankjes 4176
Op een snip

Een dwarse snip sprak in Terweij:
Zo'n flauwe woordgrap, niks voor mij!
Zelfs als ik snotter, snif of proest
En overal heb rondgehoest
Dan nog weet ik mij in te houden
En zeg: ik ben weer snótverkouden

wikimediacommons

r1 was: Een dwarse snip uit Sneek die zei:
Nu twee co-creatie wielertopobundels verkrijgbaar: www.bravenewbooks.nl/tourdehenk
Laatst bewerkt: 31 dec 2023 11:31 door Maarten van Petersen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op een snip 19 dec 2023 13:35 #2

• Ben Hoogland
  • Ben Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1818
Ha dag Maarten,

Aardige Trijntje Fop.
Wat ik minder geslaagd vind, is dat je in regel twee de woordgrap al weggeeft.
Je kunt 'm sterker maken door daar een iets ander invulling aan te geven.
Ook wordt het vers imho sterker wanneer je de plaatsnaam in regel 1 als rijmwoord achteraan zet.

Suggestie:
Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.
Groet, Ben
Verba volant, scripta manent.
Laatst bewerkt: 19 dec 2023 13:36 door Ben Hoogland.

Op een snip 31 dec 2023 11:27 #3

• Maarten van Petersen
  • Maarten van Petersen's Profielfoto
  • Forumgod
  • Plezierdichter sinds 1983
  • Ontvangen bedankjes 4176
Ha dag Ben,

Dank voor je suggestie, volgens is mij is het een goed gebruik hier dat je niet zomaar ongevraagd suggesties geeft, maar ik vind dat zelf niet zo'n probleem hoor en wil er wel even op ingaan:

"Ook wordt het vers imho sterker wanneer je de plaatsnaam in regel 1 als rijmwoord achteraan zet."
Ik denk dat we hier op dit forum allemaal wel liefhebbers of kenners van het werk van Kees Stip zijn. Dan weet jij dus ook dat hij in zijn Trijntje Fops idd vaak rijmde op een plaatsnaam, maar (als ik even zijn Grote Beestenfeest doorblader) ook heel vaak niet. Dus voor een goede Fop hoef je niet per se op een plaatsnaam te rijmen.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar dit rijtje Fops op dbnl, van de eerste 10 rijmen er 8 niet op een plaatsnaam. En dan staat zijn bekendste, de Siddebuurse bok, daar nog geeneens tussen:

www.dbnl.org/tekst/_twe007198801_01/_twe007198801_01_0070.php

Desalniettemin wil ik jou best een plezier doen door de eerste regel aan te passen en een plaatsnaam achteraan te zetten. Kleine moeite.

"Wat ik minder geslaagd vind, is dat je in regel twee de woordgrap al weggeeft."
Wat dit tweede punt betreft: ik vind het knap dat jij na de 2e regel al kon raden waar dit versje heen ging. Als je een snip introduceert kun je namelijk qua woordvondsten, clou's of wendingen heel veel kanten op.
Maar bovenal: de clou van dit versje is juist dat er géén woordgrap gemaakt wordt, dus in dat licht bezien, kon ik de woordgrap in r2 niet weggeven, want die kwam er niet.
Kortom, ik heb op jouw verzoek een rijmende plaatsnaam toegevoegd, maar regel 2 heb ik verder zo gelaten.

Vriendelijk groet, Maarten
Nu twee co-creatie wielertopobundels verkrijgbaar: www.bravenewbooks.nl/tourdehenk
Laatst bewerkt: 31 dec 2023 11:43 door Maarten van Petersen.

Op een snip 31 dec 2023 11:54 #4

• Ben Hoogland
  • Ben Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1818
Dank je Maarten voor je uitgebreide commentaar.

Wat de plaatnamen betreft: Ik heb afgelopen week nog eens rond gezocht in mijn bieb en op het internet en ja, je hebt gelijk. Weer wat geleerd!
Wat ik wel nog wil opmerken is dat als er een plaatsnaam in de eerste regel voorkomt, dan staat deze meestal achteraan in de zin.
Noem het een of geen woordgrap. Misschien ligt het aan mijn associatieve dichtersbrein: een snip die snotverkouden is, ik zag hem al van ver aankomen.
En excuses voor de suggestie: ik heb, technisch gezien, de verkeerde button aangeklikt. Het had een spoilertje moeten zijn ipv een verborgen tekst.

Gezond nieuwjaar gewenst,
Ben
Verba volant, scripta manent.

Op een snip 31 dec 2023 12:55 #5

• Louise Dorren
  • Louise Dorren's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 857
Ben zegt: "Ook wordt het vers imho sterker wanneer je de plaatsnaam in regel 1 als rijmwoord achteraan zet."

Maarten zegt: Ik denk dat we hier op dit forum allemaal wel liefhebbers of kenners van het werk van Kees Stip zijn. Dan weet jij dus ook dat hij in zijn Trijntje Fops idd vaak rijmde op een plaatsnaam, maar (als ik even zijn Grote Beestenfeest doorblader) ook heel vaak niet. Dus voor een goede Fop hoef je niet per se op een plaatsnaam te rijmen.

In het commentaar van Ben heb ik eerlijk gezegd niet de suggestie gelezen dat je op een plaatsnaam zou moeten rijmen.
Bij het vluchtig doorbladeren van Het Grote Beestenfeest ben ik zelfs al een aantal fopjes tegengekomen zonder plaatsnaam ;)

gr Louise
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Oproep

Broeders, attentie nu!
Heden is mannendag
Heren, u bent al te
Lang niet gehoord

Eist nu op grond van uw
Eerstgecreëerderecht
Ook, naast het laatste
Het voorlaatste woord!

Het is vandaag Internationale Mannendag. Het is maar dat u het weet.