Niels Blomberg schreef :
Dag JW,
Het gedicht is grappig; jammer dat de clou al eens bedacht is.
Waarom is het een Waalse worm? Is dat een begrip?
Voor mijn gevoel voegt "Waals" niets toe aan het gedicht. Ik vind het daarom een beetje storend metrumvulsel.
Hoi Niels en JW,
Het is zeer gebruikelijk dat er een geografische naam in de eerste regel van een trijntje fop te lezen valt, in dat opzicht is een worm uit Wallonië m.i. zeker niet vreemd of storend.
Wat wel vreemd is... waarom krijgt die Belgische worm een lintje van de Nederlandse Koning?
Mijn advies dus: ik zou een Nederlandse plaats zoeken en misschien ook meer aan het eind van de eerste regel.
Ook vind ik het niet jammer dat deze clou al eens eerder bedacht bleek te zijn. Het is immers ondoenlijk voor dichters die hier nog niet zo lang op HVV zitten, om op de hoogte te zijn van álle duizenden clou's die hier ooit voorbij zijn gekomen. Hier of in een van de honderden lightversebundels van de laatste 50 jaar.
Dat kan niemand. Doublures zullen dus altijd voorkomen. Maar een clou die misschien al eens bedacht is, wordt natuurlijk niet meteen een minder leuke clou.
Ik ga er altijd in goed vertrouwen vanuit dat iedereen hier gewoon zijn eigen clou's bedenkt. En als er al eens iets vergelijkbaars bedacht is, is dat gewoon een kwestie van:
creative minds think alike... sometimes.
Ik kende de lintjesworm ook nog niet, dus ben blij dat JW hem nu introduceerde voor mij.
Vriendelijke groet, Maarten