Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Mathematrics

Mathematrics 03 juni 2025 15:25 #1

Op 29 december 2010 introduceert Jaap van den Born de mathematrics als versvorm nummer 6 van “Een reis rond de wereld in 80 versvormen”. Het gaat om ‘poëzie die zich volledig bezighoudt met de werkelijke lengte van elke regel’.

Ik denk dat bovengenoemde datum niet helemaal klopt, want de eerste reactie is reeds op 28 december 2010.Bas Boekelo schreef :
evenveel letters als
’t alfabet

welke gek gaat nu alle vierenveertig letters tellen
waarop Jaap van den Born schreef :
Je begrijpt wel dat we deze kans om een vrij vers van jouw hand op de voorpagina te zetten niet laten lopen. Morgen, in volle glorie.
en aldus geschiedde.

Er verschijnt zelfs een eigen categorie. Ik kan niet zien wanneer deze categorie wordt gemaakt, maar op 9 april 2012 meldt Frans Woortmeijer dat dit een van twee versvormen is zonder bijdrage. Bas Boekelo antwoordt nog dezelfde dag met zijn rijmloze vers dat op de voorpagina verschenen is.

In maart 2013 komt er een Mathematrics-wedstrijd n.a.v. Reis op de wereld in 80 versvormen. Opvallend is dat alle inzendingen terecht komen in “Overige versvormen”’; de aparte categorie blijft leeg.

Eigenlijk levert de wedstrijd maar 1 echte mathematrix: Remko Koplamp feliciteert Daan de Ligt met zijn 60e verjaardag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mathematrics 03 juni 2025 15:39 #2

(Ik zie net dat ik het bovenstaande moet rectificeren: de discussie tussen Frans Woortmeijer en Bas Boekelo is verplaatst naar de categorie “Vragen over verstechniek”.)

Er is nog wel iets meer de zeggen over ‘poëzie die zich volledig bezighoudt met de werkelijke lengte van elke regel’. Tekstverwerkers zoals Word geven je het aantal tekens van een tekst, maar de mathematrics gaat om het aantal letters; spaties, leestekens, cijfers en andere zaken zoals (@, # of €) tellen niet mee.
Om het mijzelf (en jullie wellicht) makkelijker te maken, schreef ik een letterteller. Die vertelt mij dat “Het getal van het beest, een ballade” inderdaad 666 letters bevat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Weerzi(e)n Bout rimé

Er hangt iets boven Groningen, akkoord!
Een wieler-wk ofwel luchtkastelen
Dat kan geen ene pedalist iets schelen
Zij hebben nooit van deze plek gehoord