Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Vragen over verstechniek

Onderwerp: Van een boel gedichten naar een boek gedichten

Van een boel gedichten naar een boek gedichten 26 juni 2015 15:54 #1

• Musonius
  • Musonius's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 180
Hoog tijd dat ik ook maar eens een gedichtenbundel laat verschijnen.
Hier gedichten plaatsen is zeer leerzaam: mededichters wijzen op (denk-, schrijf-, taal-)fouten, suggesties zetten me aan het denken etc.
Nu is mijn vraag of er onder jullie mensen zijn die, voordat ik naar een uitgever hol, mijn werk willen lezen en bekritiseren.
Verder ben ik naar jullie ervaringen met uitgevers en het uitbrengen van bundels in eigen beheer. (Ik weet dat de kans op publicatie klein is, zeker voor poëzie).
't Wendt wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van een boel gedichten naar een boek gedichten 30 juni 2015 19:42 #2

Beste Musonius,

Vandaag kwam ik geheel per toeval deze inzending tegen. Het verbaast me dat er helemaal niet op is gereageerd. Ik denk dat dat komt door de klussenier-episode op de site. Verloren geraakt? Hoe dan ook: hierbij de link naar een self-publishing outfit:

www.mijnbestseller.nl/site/index.php?r=site/page&view=about

Ik heb zelf geen ervaring met het publiceren van gedichten. Anderen trouwe bezoekers op deze site wel. Ik hoop dat je een reactie krijgt.

Succes!

Van een boel gedichten naar een boek gedichten 30 juni 2015 22:12 #3

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 2205
Beste Martijn,
Naar mijn idee is, zoals Hendrikje schrijft, mijnbestseller.nl een goede optie voor het uitgeven van een boek.
Nog ietsje beter denk ik is www.bravenewbooks.nl , een fusie van Mijnbestseller met een paar andere pod-bedrijfjes. Mijn geïllustreerde bundel met stadsgedichten (Heerhugowaardse gedichten) is bij Mijnbestseller gemaakt. Het enige nadeel is dat het interface traag werkt.
Jaap van den Born en Remko Koplamp hebben ook bundels bij Mijnbestseller gemaakt.
Bij Bravenewbooks kun je ook teksten laten corrigeren en redigeren, maar in hoeverre ze kaas gegeten hebben van light verse weet ik niet.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 01 juli 2015 07:08 door Inge Boulonois.

Van een boel gedichten naar een boek gedichten 01 juli 2015 11:47 #4

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1318
Beste Musonius, heel verstandig dat je je werk laat controleren. Leer ook van mijn fouten;
Ik heb ooit een bundel in eigen beheer uitgegeven, dat was vóór HVV bestond, en ik had (dus) geen redactie. De opmaak had ik zelf verzorgd en kant en klaar bij de drukker afgeleverd. Afijn, de hele stapel ligt op zolder, ik doe de boekjes niet eens meer cadeau.
In mijn ervaring geef je een bundel uit ter eigen glorie, want je hebt niet de verkoop- en promotiemogelijkheden van een uitgever. Die kun je kopen, maar ja……..Gerrit Komrij verzuchtte dat er in Nederland een miljoen dichters zijn, maar dat zij zijn zijn bundels niet kopen.
Succes.

Van een boel gedichten naar een boek gedichten 01 juli 2015 14:29 #5

• Ben Hoogland
  • Ben Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1354
Beste Musonius, Martijn,

Er zijn al een aantal ware woorden door mijn collega's gesproken.
In het proces van uitgeven is in eerste instantie de dichter aan het woord.
Daarbij stel je jezelf eerst de allerbelangrijkste vragen: Voor wie / met welk doel / waarom geef ik mijn werk uit? Ofwel: Is mijn stapel gedichten die ik wereldkundig wil maken zó interessant, belangwekkend, humoristisch, kwalitatief goed, consistent, dat er meer dan ca. 100 mensen in geïnteresseerd zijn? (Anders is het goedkoper om een stapeltje dunne boekjes af te drukken bij een goedkope copyservice en deze bij gelegenheid aan nietsvermoedende jubilarissen aan te bieden).
Vervolgens is het zaak om de stapel gedichten zo te rangschikken / selecteren, dat er een interessante hoeveelheid overblijft om in een boekje te stoppen. Hoeveel gedichten heb je in gedachten? Lastig als je dat zelf moet doen. Ik kan je aanraden om in je omgeving te zoeken naar zg. "critical friends", die je bij dit proces kunnen helpen. Natuurlijk kun je ook op HVV een aantal gedichten plaatsen (dat doe je reeds) en commentaar vragen, maar dat houdt het risico in dat je een belangrijke schare fans al het moois van je bundel hebt laten lezen en de kans kleiner wordt dat ze ook nog een boekje gaan aanschaffen. In feite moet je hier op je eigen creatieve krachten bouwen en vertrouwen en een ander (liefst een uitgever van lichte poëzie in jouw buurt) overtuigen van de kwaliteit van het geschrevene.
Er zijn in Nederland wel een aantal uitgeverijen die light verse in hun pakket hebben. Proberen kan altijd: nee heb je, ja kun je krijgen.

Ik heb deze zomer en het komende najaar absoluut geen tijd (over) om een kritische blik op jouw werk te richten maar zou richting de wintertijd wel een poging willen wagen. Misschien zijn er andere dichters hier op HVV die je een handje kunnen toesteken.

Met groet, Ben
Verba volant, scripta manent.

Van een boel gedichten naar een boek gedichten 01 juli 2015 16:20 #6

• Arjan Keene
  • Arjan Keene's Profielfoto
  • Admin
  • Ontvangen bedankjes 271
M&M,

Er zijn al vele goede tips gegeven. Voor poëzie is de markt inderdaad lastig, ook 'reguliere' uitgeverijen vragen in toenemende mate - als ze al uitgeven, drempel ligt hoog in kwalitatief opzicht, en men ziet dan graag 'jong, wild, netwerker en doet-het-leuk-in-de-media'-types - een bijdrage in kosten, of op zijn minst anders afname van bundels tbv doorverkoop. Kortom, in eigen beheer is een prima alternatief. Pas wel op, een aantal vraagt exorbitante instapkosten, zoek er een waar je gewoon een bepaald aantal kan afnemen dan wel volledig op basis van 'POD', of een combinatie hiervan. Promotie en verkoop moet je linksom of rechtsom toch zelf doen.
Ik heb in het verleden met eigen beheer goede ervaringen bij Boekenbent. Er zijn vele bijgekomen, oa Kirjaboek ,Uniboek, Gigaboek, etc en inderdaad ook 'mijnbestseller.nl'.
Op schrijvenonline.org zijn veel tips te vinden, en in het verleden overzichten gemaakt van pod-uitgevers met vergelijkingen. Het tijdschrift 'Schrijven' besteedt er regelmatig aandacht aan.

Tot zover, met groet,
Arjan Keene

Van een boel gedichten naar een boek gedichten 01 juli 2015 18:06 #7

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Aanvullend op de berichten van Ben en Arjan deel ik mijn ervaring;

Een aantal a-viertjes dubbelgevouwen en met een grote nietmachine twee nieten erin. Een gekleurd kaftje erom heen, titel er op, dan heb je een boekje. Een prima manier om een bundeltje uit te proberen. Opmaak, één gedicht of meerdere per bladzijde, bladnummering niet vergeten. ev. tekeningetjes er bij. Ik heb op die manier al eens een aantal exemplaren van een bundeltje gemaakt ( alles op de computer en thuis uitgeprint ) en die verspreidt onder belangstellenden. Sindsdien vraagt geen van die belangstellenden of ik nog wel eens gedichten schrijf.
Ik doe daar inderdaad laatdunkend over, maar de wereld zit niet op Bas Boekelo te wachten, en of ze verblijdt zal zijn met Musonius , dat hoop van harte voor je.

Van een boel gedichten naar een boek gedichten 01 juli 2015 18:22 #8

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Oh, ja,
"Geestelijk eigendom van en in eigen beheer uitgegeven door.. " doet het ook wel aardig.

Van een boel gedichten naar een boek gedichten 01 juli 2015 18:29 #9

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Voor een bedrag van rond de tien euro heb je bij www.bravenewbooks.nl al een bundel.
Je kunt eenvoudig je document in Word of pdf uploaden, uit sjablonen een cover kiezen en bestellen. Door de lage prijs ook zeer geschikt als voorstadium van een bundel, of zelfs gewoon om je gedichten eens bij elkaar te brengen. Voor de prijs hoef je het niet te laten! Bovendien kun je je bundel ook bij bol.com laten plaatsen. Een van de voorwaarden is dan wel een ISBN-nummer, maar dat kan je ook eenvoudig door Mijn Bestseller en Bravenewbooks laten verzorgen.
En...anno nu is er naast het Vrije Vers Facebook om je bundel onder de aandacht te brengen.
Mijn persoonlijke ervaring is, dat je kritischer leest als de poezie gepresenteerd wordt als een bundel in plaats van als losse blaadjes.
Misschien ook voor jou, Bas, een heroverweging waard...
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 01 juli 2015 18:31 door Inge Boulonois.

Van een boel gedichten naar een boek gedichten 01 juli 2015 19:02 #10

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Inderdaad, zoals Arjan schreef, zijn er bij sommige POD-bedrijven (Printing on Demand) instapkosten. Dat is bij Mijnbestseller en Bravenewbooks niet zo!
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Heet

Hete beroepen, hoor!
Sexwerkers, brandblussers