Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Vragen over verstechniek

Onderwerp: Rijmschema Aquarium

Rijmschema Aquarium 16 jan 2017 22:35 #1

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 135
Als een gekozen handgreep extra schwung toevoegt aan het geheel, is het dan erg als een arbitraire regel overtreden wordt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rijmschema Aquarium 17 jan 2017 17:56 #2

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 135
monnhauser schreef :
Je kunt je op het standpunt stellen dat een vaste versvorm gerespecteerd moet worden: wil je per se een 'aquarium' schrijven, houd je dan aan de afgesproken regels of noem het geen aquarium.

Ja, dat is een waarheid als een koe. Ik denk alleen dat het net andersom is: in een ollekebolleke, bijvoorbeeld, leidt een extra rijm af van de frappe, waardoor het over het algemeen minder sterk wordt. Maar uitzonderingen zijn er wel: "Kom, wij benaderen / 't erfgoed der vaderen / wil je eens bladeren / samen met mij". Het mag niet van Polzer, toch heeft hij het gedaan, het resultaat is mooi en geen mens noemt het onvolkomen...dus?

Dus kun je, volgens mij, het best per geval kijken waar het gedicht als geheel beter van wordt, en de Wetten van de Vorm daarbij als maat nemen, beseffende dat die maat (die ook maar een temporeel vaststaande is) soms misschien te ruim of te krap is voor wat je wil maken.

Rijk rijm, halfrijm, extra rijm of weesrijm...je kunt het zien als imperfecties (en soms zijn ze dat ook) of als middel tot een doel, denk ik. En daarbij moet je streng zijn voor jezelf (mea culpa(!)).

Dus: of het (twijfelachtige) rijm 'toegestaan' is, vind ik minder relevant dan of de tekst bekt. En dat doet 'ie, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Hendrikje de Koning
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Vaccin

vaccin

Vaccins lijken nu bijna klaar te zijn
Amerika test in de derde fase