Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Vragen over verstechniek

Onderwerp: Sonnetvorm

Sonnetvorm 08 dec 2019 08:22 #1

Voor de nieuwe sonnettenkransenkrans schreef ik een vers, waarvan ik geen naam kan vinden voor de vorm. Ik heb de Grote Frans er al op nageslagen, maar ik vind ‘m niet. Het schema is als volgt:

abab abab abab cc; volta voor het distichon.

Wie helpt me verder? Of heb ik per ongeluk een nieuwe vorm geschapen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sonnetvorm 08 dec 2019 10:52 #2

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1385
Christiaan, het lijkt me meer een variatie van het sonnet dan een nieuwe vorm.

Sonnetvorm 08 dec 2019 11:38 #3

Elke vorm is een variatie, die begrippen lijken me hier uitwisselbaar. Er zijn hooguit verschillen in het aantal rijmklanken en de plaats van de volta; voor de preciezen dan nog de keuze voor de plaats van mannelijk en vrouwelijk rijm, en voor de rekkelijken de versvoet.

Het gaat me er gewoon om: is iemand bekend met dit rijmschema en heeft een sonnet in deze vorm een naam?

Sonnetvorm 08 dec 2019 11:51 #4

• Bart Adjudant
  • Bart Adjudant 's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 2058
En dan voel ik me toch wel weer de nieuwkomer die ik ook ben< wat is de Grote Frans?
Volg Bart Adjudant ook op YouTube

Sonnetvorm 08 dec 2019 11:58 #5

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Frans Woortmeijer. de link voor zijn dichtvormen site vindt je helemaal onderaan in de rechterkolom.

Sonnetvorm 08 dec 2019 12:02 #6

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Christiaan Abbing schreef :
Elke vorm is een variatie, die begrippen lijken me hier uitwisselbaar. Er zijn hooguit verschillen in het aantal rijmklanken en de plaats van de volta; voor de preciezen dan nog de keuze voor de plaats van mannelijk en vrouwelijk rijm, en voor de rekkelijken de versvoet.

Het gaat me er gewoon om: is iemand bekend met dit rijmschema en heeft een sonnet in deze vorm een naam?

Ik zie verschil tussen vorm en variatie. Een sonnet telt altijd 14 regels wat ook het rijmschema mag zijn. Een limerick of OB bijv. zijn geen variaties op het sonnet.
Ik kan je niet helpen, ik ben niet thuis in sonnettenvariaties

Sonnetvorm 08 dec 2019 12:06 #7

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 4548
Ha Christiaan,

De Engelse dichters Surrey en Wyatt schreven begin 16e eeuw enkele sonnetten met hetzelfde rijmschema.
Als je googelt op 'sonnet abab abab abab cc' vind je diverse sites met nadere informatie.

Hartelijke groet,
Wim Meyles
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Kortjakje (light verse, 2023)
Bedankt door: Christiaan Abbing

Sonnetvorm 08 dec 2019 13:02 #8

Dank Wim!

The Making and Marketing of Tottels Miscellany, 1557: Songs and Sonnets in the Summer of the Martyrs' Fires noemt dat twee verzen van Surrey en slechts één van Wyatt dit schema hadden. The Facts on File Companion to British Poetry before 1600 vult aan dat een van Surreys verzen met dit schema 'A Complaint by Night of the Lover Not Beloved' heet, en dat het schema evolueerde uit het Petrarcasonnet.

En nu wordt het pas écht interessant: Frans Woortmeijers lijst bevat wel een Wyatt-Surreysonnet, maar dat is een ander schema: abbaabba cddc ee in 8+4+2 met de volta na het octet. Toch wezenlijk anders. Wat is nu het échte Wyatt-Surreysonnet?

Aanvulling: op Every Sonnet vond ik het Solihullsonnet, maar dat door Barry Hopkins bedacht als dubbelsonnet en wordt - per sonnet - aaneengeschreven. Als er een volta is, komt 'ie in regel 13 en 14.
Laatst bewerkt: 08 dec 2019 13:08 door Christiaan Abbing.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Dichterswee

dichterswee
Illustratie: Wikimedia Commons

Ik schreef al Fopjes op een tam konijn
een hommel, kat, kapoen en een dolfijn