Ik zou niet weten waarom. Juist in deze vorm komt het voorschrift dat de eerste regel een uitroep, motto, verzuchting, kreet of iets dergelijks moet zijn goed tot zijn recht. Het geeft een sterke entree. Het voorschrift van regel twee is al eens opgerekt; was dat eerst een eigennaam, later werd het dat het 'min of meer' het onderwerp moet behelzen en zelfstandig leesbaar moet zijn, dus wel door mag lopen in regel 3 maar beslist niet als enjambement; dit lijkt me al zo ruim en rekkelijk dat iedereen daar wel mee uit de voeten kan.
Over de naam 'colbol' wordt geprutteld en dat lijkt me niet onterecht.Het komt van collage-ollekebolleke , een knip-en plakprocédé waarvan hier geen sprake is.
Het was een paar jaar geleden op onze mooie site even onderwerp en een aantal fraaie werd geproduceerd en de naam colbol werd hierop toegepast.
Het met balloonteksten opleuken van ansichtkaarten is iets heel anders en wordt al jaren hardnekkig gedaan door Paul Ilegems. Nu is het pas doorgedrongen tot de veel trager werkende breinen van de HVV-dichters, omdat Peter Knipmeijer een aantal onweerstaanbaar aanstekelijke maakte en zien we een mooi samenwerkingsverband tussen beeldende kunst en poëzie ontstaan. Hopelijk langdurig. Maar het zijn geen colbols.