Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerpen in de categorie: Wedstrijden

2 Reacties emo
Onderwerp gestart op 25 mei 2025 10:41 door Wim Meyles
113 Bekeken
22 Reacties emo
Onderwerp gestart op 28 jan 2025 14:25 door René Turk
  • Pagina:
  • 1
  • 2
883 Bekeken
5 Reacties emo
Onderwerp gestart op 25 mrt 2025 16:34 door Maarten van Petersen
251 Bekeken
39 Reacties emo
Onderwerp gestart op 11 dec 2024 17:29 door Remko
  • Pagina:
  • 1
  • 2
1233 Bekeken
2 Reacties emo
Onderwerp gestart op 10 juli 2024 08:41 door Inge Boulonois
265 Bekeken
0 Reacties emo
Onderwerp gestart op 16 dec 2023 21:41 door Niels Blomberg
395 Bekeken
1 Reacties emo
Onderwerp gestart op 08 aug 2023 22:32 door Arjan Keene
438 Bekeken
0 Reacties emo
Onderwerp gestart op 15 apr 2023 10:25 door Inge Boulonois
410 Bekeken
3 Reacties emo
Onderwerp gestart op 19 mrt 2023 10:29 door Wim Meyles
159 Bekeken
18 Reacties emo
Onderwerp gestart op 10 mrt 2023 10:25 door Wim Meyles
752 Bekeken
0 Reacties emo
Onderwerp gestart op 14 mrt 2023 16:32 door Inge Boulonois
370 Bekeken
9 Reacties emo
Onderwerp gestart op 17 nov 2022 09:54 door Inge Boulonois
671 Bekeken
1 Reacties emo
Onderwerp gestart op 27 okt 2022 22:09 door Niels Blomberg
526 Bekeken
0 Reacties emo
Onderwerp gestart op 03 nov 2022 18:09 door Bas Boekelo
433 Bekeken
12 Reacties emo
Onderwerp gestart op 29 okt 2022 10:14 door Wim Meyles
752 Bekeken
0 Reacties emo
Onderwerp gestart op 08 juli 2022 21:19 door Inge Boulonois
506 Bekeken
0 Reacties emo
Onderwerp gestart op 03 juli 2022 18:15 door Inge Boulonois
544 Bekeken
30 Reacties emo
Onderwerp gestart op 09 okt 2021 12:36 door Jaap Bakker
  • Pagina:
  • 1
  • 2
2542 Bekeken
11 Reacties emo
Onderwerp gestart op 27 feb 2022 14:20 door Christiaan Abbing
1153 Bekeken
5 Reacties emo
Onderwerp gestart op 04 nov 2021 09:56 door Wim Meyles
803 Bekeken
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Die dikke Pfeijffer toch



Zoals bekend heeft Ilja Pfeijffer het licht gezien en, na vele jaren luidkeels en bij herhaling geroepen te hebben dat poëzie vooral onbegrijpelijk moest zijn, zich de laatste jaren opeens bekeerd tot de ouderwetse verstechniek.
Een sonnettenkrans en een dik boek met alexandrijnen waren het resultaat en in interview na interview legde hij uit hoe moeilijk dat was en hoe hij de  techniek uiterst vakkundig en op geniale wijze hanteerde.
In een radio-interview verdedigde hij van de week nog de opname van maar liefst 19 pagina’s  Annie M. G. Schmidt in zijn nieuwe bloemlezing, met de opmerking dat er veel meer achter die schijnbaar eenvoudige zinnen zit en ze over een geweldige beheersing van de verstechniek beschikte.
Toch maakte zich een licht wantrouwen van mij meester toen ik deze enthousiaste verdediging en lofprijzing van de verstechniek aanhoorde uit de mond van iemand die zo helder en overtuigend blijk gegeven had totaal geen kaas te hebben gegeten van deze materie.

Zeker, die laatste boeken van hem getuigden van een werklust die prijzenswaardig is, maar niet van beheersing van de verstechniek: de sonnetten waar hij zo trots op was, waren helemaal geen sonnetten, maar veertienregelige gedichten, wat iets anders is, met rammelend metrum en rijm en de alexandrijnen waar hij op pochte, waren geen alexandrijnen, maar zesjambige regels, die wanhopig tegenspartelend in het meest gekunstelde en foute rijm gewrongen werden.
De langdradig voortzeurende Jacob Cats schreef vaak zwakke alexandrijnen, maar het waren in elk geval meestal alexandrijnen.

Diep, diep in die te ruimhartig geboetseerde gestalte, die zich zo zelfverzekerd over zijn eigen genie uitsprak, moést toch het besef aanwezig zijn dat het verstechnisch klungelwerk was wat hij produceerde, als hij werkelijk, zoals hij niet naliet rond te bazuinen, zo’n kennis van de prosodie bezat.
Dat hij er mee wegkwam was alleen te wijten aan het gegeven, dat onder de poëziecritici in de vaderlandse couranten elk benul van verstechniek al lang verdwenen is. Maar ergens in hem moest de angst huizen dat hij door de mand zou vallen en ieder moment kon een kind roepen dat de keizer geen kleren droeg.
Om dit te voorkomen volstond, dacht hij blijkbaar, alle contemporaine dichters, die qua verstechniek en evenwicht tussen vorm en inhoud torenhoog boven hem uistaken, op een enkeling na, in zijn bloemlezing rigoreus weg te wieden en de opengevallen plaatsen ruimhartig te vullen met de onschuldige Annie M. G. Schmidt, als bewijs hoezeer zijn hart uitging naar de verstechniek. 

Remko Koplamp telde in de gauwigheid al de volgende namen en dan moet het doorspitten nog beginnen: Jaap Bakker, F.L.Bastet, Jan Boerstoel, Marijke Boon, Charivarius, Hans Dorrestijn, Paul van den Hout, Simon Knepper, E. Laurillard, Jeroen van Merwijk, John O’Mill, Cees van der Pluijm, Nico Scheepmaker, Patty Scholten, J.H.Speenhoff, Ivo de Wijs en Daan Zonderland.
Mensen die ook wel onder het ‘light verse’ gerekend worden. Om Drs. P kon hij niet heen, niemand kan om Drs. P heen, maar ook zijn aandeel is drastisch teruggebracht.

Maar het meest veelzeggend is de weglating van alle gedichten, opgenomen door Komrij, van  de Dichter des Vaderlands Driek van Wissen.
In plaats daarvan plaatst hij één vierregelig, simpel versje van hem, dat afgedrukt stond op balpennen die Van Wissen uitdeelde bij zijn campagne voor Dichter des Vaderlands.
Een kinderachtiger manier om iemand weg te zetten die de verstechniek, waar Pfeijffer zich zo op voorstaat, wél tot in de puntjes beheerste, is moeilijk denkbaar. 

Tevens is het een huiveringwekkende hint wat zijn ambitie is en wat ons land mogelijk te wachten staat in januari, als een nieuwe Dichter des Vaderlands benoemd gaat worden door een clubje, waarvan de wijkende kinnen het somberste doet vermoeden over hun familieverwantschap.
Ik vrees met grote vreze dat ons lieve vaderland een poëtische Trump te wachten staat, tenzij snel actie ondernomen wordt.
Ik weet het, ik weet het, we hebben net die discussie over aanzetten tot geweld en het mag niet, maar toch, als ik denk aan al die hongerige monden in de hongerlanden die gevoed kunnen worden van de uitgebakken kaantjes en de reuzel…
Poëtische gedachte!